• 1
  • 2
2010-04-01, 00:54
Medlem
Irrblossas avatar
Jag har alltid gillat djur, särskilt katter. Men sedan vi flyttade till hus har jag fått en komplicerad relation till dom, dom skiter och pissar nämnligen i mina rabatter...!

Frågan är hur jag ska få bort dom därifrån...någon som har någon idè?
Jag har och vill fortsätta ha god relation till mina grannar, även om jag vet att lösspringande katter är ägarnas ansvar till 100%... jag är lite inne på att dom inte kan göra så mycket åt problemet, katterna måste ju få vara ute också. Hur ska jag kunna kräva, med grannsämjan i behåll, att deras 10 år gamla utekatter ska vara inne för att dom skiter i mina rabatter...?

Vattenspruta är effektivt, det säger alla. MEN dom små asen vet precis när man inte har koll och passar på då...dessutom kan jag inte sitta med den i näven dygnet runt...(det handlar om tre olika katter från olika familjer) Har dock fått in ett sprut på ett av djuren en vända, men vad fan hjälpte det?

Jag har prövat med vitlök, det bryr dom sig inte om. Jag har prövat med citron och apelsinskal, och dom drar skatjävlarna iväg med istället! En timme efter utplacering ligger dom över hela området...

Jag har prövat med Get off spray, vilket inte funkar så bra eftersom den regnar bort. Har tillverkat kattfällor med tygstycken som jag dränkt Get off spray i... funkar runt fällan, men inte längre bort än 30 cm...jag kan ju inte ha sånna fällor över varje millimeter!

Djurskrämma med högfrekvent ljud är ingen höjdare, då jag har hund själv...hon lär inte må så bra av det.

Tidigare fanns visst någon form av kristaller att köpa och strö i jorden, vilket skulle vara väldigt effektivt. Naturligtvis tog miljöverket bort dom och dom finns inte längre att få tag i. (Säkert för att kristallerna faktiskt VAR effektiva...hade dom inte varit det så hade dom säkert funnits att köpa än)

Vad fan ska jag göra??? Jag vill inte rensa kattskit ur rabatterna tre gånger varje dag.

HJÄLP!
Citera
2010-04-01, 08:27
Medlem
Adoptera en galen rottweiler och ha honom fastbuden runt rabatten
Då slipper du även jehovas vittnen som knackar på
Citera
2010-04-01, 08:54
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Hämnas!

Genom att skita i kattägarnas rabatter...

Nä men allvarligt... Köp ett storpack vitpeppar, gärna så grovkornig du kan hitta så det inte blåser bort lika lätt..

sedan pudrar du ut det i rabatterna och håller på ett tag..

Katterna diggar inte doften så himla värst, och håller sig på avstånd....

efter ett par veckor kommer de inte tillbaka längre...
Citera
2010-04-01, 08:57
Medlem
Red Machines avatar
Det finns elektroniska lösningar till allt.

http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=620109

Edit såg försent att du inte ville ha en skrämma...
Senast redigerad av Red Machine 2010-04-01 kl. 09:03.
Citera
2010-04-01, 15:51
Medlem
Irrblossas avatar
"Hämnas!

Genom att skita i kattägarnas rabatter...

Nä men allvarligt... Köp ett storpack vitpeppar, gärna så grovkornig du kan hitta så det inte blåser bort lika lätt..

sedan pudrar du ut det i rabatterna och håller på ett tag..

Katterna diggar inte doften så himla värst, och håller sig på avstånd....

efter ett par veckor kommer de inte tillbaka längre..."

Hmm...kan skita i grannfruns påskliljerabatt när ingen ser...

Allvar nu, ska jag köpa vitpepparkorn helst då? Strö på ytan av jorden eller blanda ner I jorden?
Citera
2010-04-01, 15:53
Medlem
Irrblossas avatar
"Adoptera en galen rottweiler och ha honom fastbuden runt rabatten
Då slipper du även jehovas vittnen som knackar på"

Ja, min sheltie är det ingen som blir rädd för tyvärr... hon är för jävla dålig på att hålla mattes rabatter kattfria tyvärr.
Jehovas slipper jag iaf... jag har en stor dekal på bilen (som står precis utanför) med texten: "Protected by witchcraft". Med det kommer jag långt.
Citera
2010-04-01, 16:40
Medlem
Svartskäggs avatar
Men det är ju vinter. Är det inte snö på rabatterna?
Citera
2010-04-01, 17:01
Moderator
v50s avatar
Har läst någon stans att det finns vattenspridare som man kan koppla till en rörelsedetektor, då startar den automatiskt när katterna kommer nära rabatterna och de får sig en vattendusch vilket gör att de förhoppningsvis på sikt väljer andra ställen att göra sina behov på.
Citera
2010-04-01, 17:17
Medlem
Snurrens avatar
Se det som en bonus att dom gödslar rabatten åt dig men allvarligt talat så lät det där med rörelsestyrd vattenspridare som en riktigt bra idé (om man inte glömmer av sig själv och knallar in på området och därmed blir blöt). Finns den på riktigt? Länk? det kanske finns någon rörelsestyrd sensor med ett ljudligt hundskall? Det vore ju bra även för att avstyra inbrottsförsök.
Citera
2010-04-01, 19:58
Medlem
Irrblossas avatar
"Men det är ju vinter. Är det inte snö på rabatterna?"

Nope, inte här, inte längre.

Idag såg jag det lilla aset sitta på grannens trapp...(han bor där) och jag tyckte att han flinade mot mig...! Inte nog med att han ratar både leverpastej och handskalade räkor, han skiter i min rabatt och har dessutom mage att flina!
Jag var bara tvungen att ge honom två sprut med vattensprutan....bara för att. Opedagogiskt va?
Citera
2010-04-02, 01:02
Medlem
The Meatballs avatar
Tydligen så smakar katt ungefär som kyckling, om du skulle få slut på lösningar

Annars så kan det vara idé att skaffa ett sånt där vattengevär. Man kan få riktigt högt tryck i de om man pumpar tillräckligt länge. När katterna sen dyker upp så ger du den en rejäl stråle. Upprepa några gånger sen slipper du katthelvetena.

För något år sedan så hade vi liknande problem med lösspringande katter. Jag hade långt gångna planer på att köpa en gammal rävsax av en kompis, men jag tror att det kanske kunde skada grannsämjan. Jag lånade därför ett sånt där vattengevär av en grannunge och lurpassade på katterna likt Rambo. Efter att ha beskjutit de några gånger så lärde de sig sin läxa och kom inte tillbaka.
Citera
2010-04-02, 10:56
Medlem
Vi lider av samma problem. Det där att vakta på katten och spruta vatten på den är svårt, om man inte vill sitta på pass dygnet runt (tar en stund innan man "tagit" ala katter).
Så vi har just beställt två djurskrämmor med IR-detektor och högfrekvent ljud.
Någon som har erfarenhet av dessa och om dom fungerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in