2010-04-02, 11:33
Moderator
rotadents avatar
OT raderat.

//Mod
Citera
2010-04-02, 13:18
Medlem
Dagsverkets avatar
Ta inte livet av katten vad du än gör.. Vi hade samma problem med katter i våran rabatt när jag var liten. Vi skulle renovera toaletten och hade rivit ut det mesta, när jag och min bror skulle kasta ut all betong och skit som var kvar efter att byggarbetarna hade rivit.
Vi ställde upp en skottkärra utanför fönstret och började fylla den och naturligtvis så missade jag kärran, men jag råkade träffa grannens katt som satt i rabatten under fönstret.

Detta ledde till en otroligt dålig grannsämja eftersom att grannen var helt övertygad om att jag hade gjort det med flit och det blev mycket bråk och skitsnack under de närmaste åren.
Citera
2010-04-02, 17:07
Bannlyst
Skaffa en vattenpistol av medell större, en sådan man pumpar upp trycka med och varje gång du ser kattakräken så spolar du dem fult med vatten.

Med lite tur så kan du skrämma iväg katterna ifrån din uteplats!

Alternativt så kan du prata med kattägaren och be henne komma upp och plocka upp skiten efter sina smutsiga katter!'

Har även hört att pepparspray eller tårgas funkar bra på kater som skiter lite vart de vill!

Så det finns många sätt att läsa problemet på, första är att prata med grannen, andra är vatten pistolen, tredje är pepparsprayet eller tårgasen!

Sen kan du sätta hårt mot hårt och helt enkelt kasta utkatten ifrån fönstret och hoppas den dör! Lite grymnt med det handlar ju bata em en skitskatt eller två!

Det billigaste är ku att kasta ut katten men ett litet roligare sött är ju att spraya tprgas på katten!!!
Citera
2010-04-02, 18:04
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
även om jag vet att lösspringande katter är ägarnas ansvar till 100%...

Vad jag hört så kan man inte styra/bestämma över en katt på det viset (juridiskt alltså).
det går inte att lära en katt sådant på samma sätt som en hund.

Se det som en del av gödningen, det skulle jag gjort, sann djurvän som man är
Citera
2010-04-02, 21:05
Medlem
Irrblossas avatar
Ja, jag är också sann djurvän.
Ultrafrekvent ljud går bort, eftersom det skrämmer bort djur på många metrar. Grannens ytterdörr är placerad ca 7 meter från mina rabatter, vilket skulle innebära att det lilla aset inte ens skulle kunna ligga på sin egen trappa... och jag har hund, som inte mår så bra av det.

Vattenspruta är ju det bästa...men det är fyra olika små äckelkatter som skiter och dom vet precis när jag inte är närvarande... jag kan ju för fan inte sitta och lurpassa dygnet runt, med småbarn hemma och allt...

Idag har jag i ett sista desperat försök vitpepprat hela rabatten...(sägs att det sticker i snoken när dom krafsar) återstår att se i morgon om det funkat.

En vän sa nyss att Hjortron-tinktur från apoteket skulle kunna droppas i och funka...? Någon som hört om det`?
Citera
2010-04-02, 22:31
Medlem
Ringblommas avatar
Häll ättika/ättiksprit i rabatten. Katter hatar den lukten och håller sig borta. Jag häller det i mina rabatter och har inget problem med katter längre.
Citera
2010-04-02, 22:41
Medlem
snowbells avatar
Hej du! Har haft samma probelm som du. Jag köptte massor av hjorthornssalt, i påsar, och strödde ut runt vår tomt och det fungerade. Bör kanske inte strös ut när det väntas nederbörd, dock. Hoppas att det fungerar!!
Skriv gärna och berätta om du provade!
Citera
2010-04-02, 22:42
Medlem
acerblazerlols avatar
Skaffa dig en egen katt och göd han stor som fan, sen så låter du han hunsera runt gården så blir du nog av med lösspringande katter, såvida nu han inte förälskar sig i dem eller så.
Citera
2010-04-03, 02:13
Medlem
BluesBross avatar
Förr eller senare hamnar man i en situation där man kan skrämma skiten ur kattdjävlar. Vid ett tillfälle råkade jag sitta i en björk (fråga inte varför) när jag såg grannkatten komma mot mitt trädgårdsland för att uträtta vad jag antar var nr 2. Jag inväntade tills katten var i stort sett under mig (den hade inte upptäckt mig innan) tills jag dödsföraktande gjorde ett fritt fall, vrålandes som en sinnesjuk, på ca 3-4 meter ned jämte kattfan. Jag har aldrig sett en katt springa som den gjorde. Jag hoppas verkligen att ingen av mina grannar såg eller hörde mig vid det tillfället..

Andra gånger brukar jag göra utfall med sopkvasten. Har fått till bra teknik med den så jag brukar kunna få iväg den ca 30 meter och med bra träffsäkerhet. Dock har jag inte lyckats träffa någon katt ännu (fast det är jag ärligt talat bara glad för). Riktigt effektivt är det iaf och det är en fröjd att se hur katterna lägger benen på ryggen (Förundras alltid över katters löpstil när de blir riktigt rädda). Om det är ngt jag hatar riktigt mycket så är det just katter som behagar skita i mitt trädgårdsland om det inte framgått.. Än värre är dock när de lägger sig på motorhuven för att lapa sol och värme. Då djävlar är det nära att hagelbrakaren åker fram.

Ps träskor är också effektiva. Bra tygnd i dem och man kan dra iväg dem långt.
Citera
2010-04-03, 20:31
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Häll ättika/ättiksprit i rabatten. Katter hatar den lukten och håller sig borta. Jag häller det i mina rabatter och har inget problem med katter längre.

Men hur mår växterna då ? ättika rekommenderas man använda mot ogräs. Rimligtvis vill TS ha fina blommor/växer i rabatten.
Citera
2010-04-03, 20:51
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma

Men hur mår växterna då ? ättika rekommenderas man använda mot ogräs. Rimligtvis vill TS ha fina blommor/växer i rabatten.
Citera
2010-04-03, 22:51
Medlem
Irrblossas avatar
Jag gillar Blues förslag...

Vitpepparn jag försökte med igår, struntade dom i och sket iallfall. Ättika som föreslogs, har jag prövat i carporten eftersom det tydligen måste pissas in revir där...funkar inte. Dom pissar iallfall dom små asen.

Hjortrontinktur skulle visst funka... måste prova!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in