• 1
  • 2
2010-03-31, 16:55
Medlem
Har sedan ett par år tillbaka samlat på mig glas, bestick, tallrikar, knivar, pepparkvarnar mm för en framtida flytt till ny bostad. Drömmen är att ha ett ypperligt kök i sann fransk bistroanda. Då matlagning är ett av mina stora intresse så tycker jag det är extra roligt att införskaffa diverse kökstillbehör av bra kvalité och klass. Har med hjälp av detta forum bland annat fått många bra tips vad gäller knivar, pepparkvarnar och annat smått och gott.

Nu tänkte jag att det är dags för Kastruller, stekpannor och grytor. Vill börja bygga från grunden. Behöver inte vara det absolut dyraste och bästa, men det ska vara bra grejjor. Alla tips är mer än välkomna. Fyller snart år så det få bli starten för det nya temat.

Tack på förhand.
Citera
2010-03-31, 16:57
Medlem
tjompans avatar
Sök på "Nya kastruller" ska du se...
Citera
2010-03-31, 17:12
Medlem
Gorillabass avatar
Skulle föreslå att du satsar på koppar/dubbelbottnade kastruller för att minimera risken att bränna såser bla.
Citera
2010-03-31, 17:38
Medlem
Efter att ha kollat runt i lite olika trådar har jag förstått att Fissler och Demeyere är bra grejjor. Fissler verkar ha trevliga katrull-set i deras Original Pro serie. Kanske läge att köpa stekpannor från dessa märke också? Är de lika bra enligt er?

Fick för övrigt en 8liter gjutjärnsgryta från skeppshult häromleden. Den kan man nog trolla lite med kan jag tänka.
Citera
2010-03-31, 18:02
Medlem
Får kanske bli ett köp av Fissler från ebay.de, de är halva priset mot här hemma. Ingen risk för tull då det är EU. Kan bli impulsköp nu.
Citera
2010-04-01, 17:47
Medlem
Någon som har Fissler eller Demeyere som kan lägga några goda ord?
Citera
2010-04-03, 09:34
Medlem
Inte mycket drag i den här tråden, men jag kör vidare lite till : )

Hittade följande set ---> http://www.bagarenochkocken.se/shop/...5000&cat_id=83 i Tyskland för 3200kr inkl frakt och allt.

Det borde väl vara en ypperlig grund för en ny uppsättning? Åsikter?

Jag tycker bara "fissler logon" på kastrullerna är fula. enda minuset.
Citera
2010-04-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigsmooth
Inte mycket drag i den här tråden, men jag kör vidare lite till : )

Hittade följande set ---> http://www.bagarenochkocken.se/shop/...5000&cat_id=83 i Tyskland för 3200kr inkl frakt och allt.

Det borde väl vara en ypperlig grund för en ny uppsättning? Åsikter?

Jag tycker bara "fissler logon" på kastrullerna är fula. enda minuset.

Trevligt pris skulle jag säga, var själv sugen på deras andra billigare set som skulle kosta ungefär lika mycket, men köpte aldrig det.

Jag tvivlar på att du kommer bli missnöjd iaf. Vilken sajt hittade du settet på?
Citera
2010-04-04, 13:25
Medlem
Var någon tysk sajt, hittar inte den nu : (... Men ska leta vidare. Fanns iaf på en rad oilka ställe till bra pris.

Skiljer det mycket i kvalité mellan Fissler och Demeyere?
Citera
2010-04-04, 14:55
Medlem
Välj mellan Fissler, Demeyere eller Mauviel, Alla håller mycket hög kvalitet.
Vad det gäller prestanda är de nog ganska likvärdiga, Välj efter egen smak, Personligen gillar jag Demeyere.
Skulle lagt pengarna på några sauteuser i olika storlekar, Du kan göra nästan allt utan att koka i dem.
Sedan en Stekpanna i rostfritt från Demeyere.
Sedan om pengarna räcker kan du köpa kastruller också, Men det gör inte så stor skillnad i val av kastrull när du ska koka.
Wokpannan i rostfritt från Demeyere är inte helt fel iheller...
Citera
2010-04-05, 11:16
Bannlyst
Tupperwares chef series är skitbra.
Citera
2010-04-06, 00:32
Medlem
Tackar för svaren

Om Fissler och Demeyer hade legat på samma prisnivå så hade jag lätt valt Demeyere då jag tycker deras serier är snyggare för ögat. Men då jag kan hitta Fissler för en mer än halva priset så lutar det nästan mer åt dem.

Ska helt klart komplitera med ett rostfritt stekjärn samt ett par sauteuser.

Någon som kör med Fisslers sauteuser? Härliga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in