Citat:
Ursprungligen postat av
miles3
Hmm. Hur menar du att öppen mjukvara skulle vara mer osäker än motsvarande icke öppen? Visa gärna med någon källa att så är fallet.
Mjukvara behöver i för sig inte vara öppen. Där skrev jag fel och mjukvara som en sådan applikation använder är inte öppen. Men för att besvara, det säger sig själv att en enhet som är uppkopplad mot internet och där användaren styr mycket över både hårdvara och mjukvara öppnar upp för risker. Eftersom man kan använda en telefon till 1 miljon olika saker finns det 1 miljon olika säkerhetsrisker med det. Det räcker med att en hacker tar sig in i telefonen så är man körd. Applikationen som du använder för att betala med kan vara hur säker som helst, det går ändå att utnyttja system runtomkring. Som hacker kan man lägga för användaren ett osynligt program ovanpå applikationen och sno all information och ha full kontroll att använda den. Sen kan man såklart göra restriktioner på appen för att skydda sig, t ex låta maxbeloppet vara 5000kr per dag.
Jämför du med ett kort med ett slutet kretschip som FPC finns det bara ett sätt att angripa systemet på och det är att plocka isär hårdvaran fysiskt, och även där är FPC säkert. Det är inte hur lätt som helst. Utöver det så är inte kortet uppkopplat mot internet 24/7.
Kan tyvärr inte länka en direkt källa om att det ena är säkrare än det andra, men tror att fingerprint skriver lite om det själva i sina dokument om man är intresserad.
Edit: det blev syftningsfel på det jag skrev i början. antog att jag skulle besvara varför FPC är säkrare än mobiltelefoner. Vet inte om öppen mjukvara är mer eller mindre osäker än sluten/stängd.