2017-06-11, 19:48
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Tycker risk/rewarden är riktigt bra för FPC nu. Kommer korten igång på allvar kan kursen nog 10dubblas. Mycket större marknad än mobilerna.

Here we go😂😂😂
2017-06-12, 19:54
Medlem
Citat:
Tycker risk/rewarden är riktigt bra för FPC nu. Kommer korten igång på allvar kan kursen nog 10dubblas. Mycket större marknad än mobilerna.

Vad är din syn på möjliga marginaler för kort och även telefoner framöver?
2017-06-12, 20:37
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Vad är din syn på möjliga marginaler för kort och även telefoner framöver?

Kommer sjunka på båda givetvis, telefonerna förmodligen mycket snabbare än för korten. Tror korten kommer vara lojalare mot sina leverantörer och att kvalitén har högre fokus än priset - om nu marknaden kommer igång överhuvudtaget.

Min syn på bolaget är att kommer korten igång är FP ett fantastiskt köp här. Kommer däremot inte korten tror jag den här aktien kommer rasa ned rejält och förmodligen handlas vid 1siffriga tal. Konkurrensen har hårdnat, marginalerna sjunker och lagren växer.
2017-06-12, 21:34
Avslutad
Citat:
Kommer sjunka på båda givetvis, telefonerna förmodligen mycket snabbare än för korten. Tror korten kommer vara lojalare mot sina leverantörer och att kvalitén har högre fokus än priset - om nu marknaden kommer igång överhuvudtaget.

Min syn på bolaget är att kommer korten igång är FP ett fantastiskt köp här. Kommer däremot inte korten tror jag den här aktien kommer rasa ned rejält och förmodligen handlas vid 1siffriga tal. Konkurrensen har hårdnat, marginalerna sjunker och lagren växer.

Vilken nivå skall då Idex handlas på om korten inte tar fart ?

Skämt och sido. Vad tror du om Delta ID då? Deras iris-lösning verkar ju bra och är dessutom certifierad för Aadhaar i Indien.

Vad det gäller prispressen på sensorer för telefoner kommer de förr eller senare att plana ut.

Se t ex microprocessorer för PC, eller grafikkort. Inte är dessa komponenter gratis i dagens läge.
Qualcomm ger ju inte bort sin snapdragon-processor för mobiltelefoner gratis heller precis.
2017-06-12, 21:58
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Vilken nivå skall då Idex handlas på om korten inte tar fart ?

Skämt och sido. Vad tror du om Delta ID då? Deras iris-lösning verkar ju bra och är dessutom certifierad för Aadhaar i Indien.

Vad det gäller prispressen på sensorer för telefoner kommer de förr eller senare att plana ut.

Se t ex microprocessorer för PC, eller grafikkort. Inte är dessa komponenter gratis i dagens läge.
Qualcomm ger ju inte bort sin snapdragon-processor för mobiltelefoner gratis heller precis.

Behöver dock inte gå till noll, utan det räcker att de pressas så hårt att det knappt blir lönsamt längre.
2017-06-13, 09:11
Medlem
Citat:

Jag tror precis tvärtom. Om korten tar fart ordentligt så kommer marginalerna snabbt bli minimala men det kommer givetvis röra sig om mycket stora volymer. Den som lever får se.

Givetvis jättekul om det blir succé. Jag har några bekanta som jobbar på bolaget och det vore kul för dem om det tog rejäl fart.
2017-06-16, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Jag tror precis tvärtom. Om korten tar fart ordentligt så kommer marginalerna snabbt bli minimala men det kommer givetvis röra sig om mycket stora volymer. Den som lever får se.

Givetvis jättekul om det blir succé. Jag har några bekanta som jobbar på bolaget och det vore kul för dem om det tog rejäl fart.

FingFredag?
Teknikgiganten Microsoft lanserar nya tangentbordet "Modern Keyboard" med biometrisk upplåsningsfunktion i form av en touchsensor inbyggd i en av tangenterna på framsidan.
Det nya tangentbordet skall kunna användas både med eller utan sladd och den trådlösa funktionen sker med hjälp av Bluetooth.

Prisuppgifter på Microsoft Store gör gällande att tangentbordet kostar 129,99 dollar motsvarande 1 140 kronor när försäljningen startar inom kort.

Svenska Fingerprint Cards har sedan tidigare levererat till Microsofts Surface Type Cover som med en integrerad fingeravtryckssensor från Fingerprint Cards kan användas för autentiseringsfunktionen Windows Hello vilket introducerades med Windows 10 förra året.
Vem som levererar touchsensorn till det nya tangentbordet "Modern Keyboard" framgår inte på Microsofts produktsidor.

http://www.di.se/…/microsoft-lanserar-biometriskt-tangentb…/.

FPC som levererar denna:

; Fingerprint Sensor Device - Bluetooth
;
; Copyright (c) Fingerprint Cards AB

Drivrutinen från Microsoft till tangentbordet innehåller texten ovan.
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx…

https://www.microsoft.com/…/microsoft-modern-keyboard-with-….

Snyggt med en egen knapp för fingersensorn.

https://www.microsoft.com/…/microsoft-modern-keyboard-finge…

Verkar finnas referenser till Fingerprint Cards AB i drivrutinen. Så det kanske kan bli ett Fredags-PM imorn?.
2017-06-16, 19:41
Avslutad
FPC kom in i det tangentbordet från Microsoft, det i sig betyder väl inte så mycket. Dock har ju Microsoft fler produkter som FPC kan komma in i, t ex Xbox.

Utöver det känns det som att Microsoft kommer sätta en standard att inloggningar på Windows PC i framtiden kommer ske via någon form av biometrisk verifiering. Hoppet är väl att fingeravtrycksinloggning blir standard på PC.
2017-06-20, 17:39
Medlem
alienfins avatar
Kommer nog inte bli nån hit med plastkort då Masterpass kommer att ta över marknaden som betalmedel.

I nuläget fungerar Masterpass i 37 länder, 340 000 handlare är anslutna. Här hemma är Masterpass, än så länge, riktad mot e-handeln. Taraldsson målar upp en framtid där svenskarna snart kommer att kunna betala även fysiskt med bankernas Masterpass-plånböcker – allt som behövs är en mobiltelefon:

– En kollega i London gör faktiskt så redan. När hon ska åka tunnelbana eller buss köpa en kaffe eller en lunch betalar hon med sin telefon, som har Masterpass. Den digitala plånboken ska bli plånboken för alla kanaler, både online, i appar och i butiker.

*

När försvinner plastkortet i Sverige?

– Jag tror inte att det är så långt bort, inom ett par år kommer de flesta av oss gå runt med en digital plånbok i mobilen.

*

Införandet av Masterpass är en tydlig signal om att Mastercard nu tar steget från kortföretag till ett mer tekniskt inriktat sådant, menar Taraldsson:

– Vi är ett innovativt teknikbolag som jobbar inom betalningar, ett stort fintechbolag. Det är ju det vi gör, hittar nya lösningar för konsumenter, handlare men även myndigheter.

*
2017-06-20, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Kommer nog inte bli nån hit med plastkort då Masterpass kommer att ta över marknaden som betalmedel.

I nuläget fungerar Masterpass i 37 länder, 340 000 handlare är anslutna. Här hemma är Masterpass, än så länge, riktad mot e-handeln. Taraldsson målar upp en framtid där svenskarna snart kommer att kunna betala även fysiskt med bankernas Masterpass-plånböcker – allt som behövs är en mobiltelefon:

– En kollega i London gör faktiskt så redan. När hon ska åka tunnelbana eller buss köpa en kaffe eller en lunch betalar hon med sin telefon, som har Masterpass. Den digitala plånboken ska bli plånboken för alla kanaler, både online, i appar och i butiker.

*

När försvinner plastkortet i Sverige?

– Jag tror inte att det är så långt bort, inom ett par år kommer de flesta av oss gå runt med en digital plånbok i mobilen.

*

Införandet av Masterpass är en tydlig signal om att Mastercard nu tar steget från kortföretag till ett mer tekniskt inriktat sådant, menar Taraldsson:

– Vi är ett innovativt teknikbolag som jobbar inom betalningar, ett stort fintechbolag. Det är ju det vi gör, hittar nya lösningar för konsumenter, handlare men även myndigheter.

*

Precis som att kontanterna har försvunnit i alla länder i världen?
2017-06-20, 19:27
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Precis som att kontanterna har försvunnit i alla länder i världen?

Kontanterna? Vad har det med detta att göra? Har spanat in Masterpass och måste säga att skulle föredra den alla dagar i veckan före ett plastkort. Kontanter använder jag i Thailand till det mesta förutom dyrare inköp hos större varuhus.
2017-06-20, 21:33
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Kontanterna? Vad har det med detta att göra? Har spanat in Masterpass och måste säga att skulle föredra den alla dagar i veckan före ett plastkort. Kontanter använder jag i Thailand till det mesta förutom dyrare inköp hos större varuhus.

dåsa
så kort måste du ändå ha
sen spelar det ingen roll om du använder en gång om året eller varje dag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in