2016-07-26, 12:11
Medlem
Har ni sett intervjun med Jörgen Lantto som Avanza har gjort?

https://www.youtube.com/watch?v=QU8_ieBRILs
2016-07-27, 08:55
Medlem
Ursäkta att en noob tränger sig in, men borde det som långsiktig extraknäckare inte vara en bra idé att köpa in sig vid det här laget? Baserat på intervjun ovan verkar bolaget ha en stark marknadsposition med stark produktkatalog, vilket gör verksamheten seglivad om vi ser förbi aktiekursen. Den värsta spekuationsstormen verkar ha lagt sig, och kursen är mer stabil nu än någonsin tidigare - kan dock tänka mig att det finns ett jävla vakuumsug uppåt eftersom det är jävligt många som vill se aktiens värde gå uppåt. Missar jag något?
2016-07-27, 17:31
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Sålde av 1/3 av aktierna på 104 med fin vinst. Tyckte rapporten såg bra ut och framtidsutsikterna ser bra ut med korten och IoT. Det som dock avskräcker mig är den extremt höga BM (49%). Hur länge tror ni de kommer kunna hålla den, max ett par kvartal till? Att sensorpriset kommer sjunka är självklart, och därmed sjunker BM och vi får en betydligt lägre vinst/aktie.

Behåller som sagt var en stor del av aktierna eftersom det fortfarande finns en brutal stor uppsida iom:

-korten (större marknad)
-IoT (finns redan lås ute, och det lär bli betydligt vanligare)
-Blankare som täcker
-Återköp
-Eventuellt Samsung som kund
-Eventuellt uppköp

Kommer fylla på med mer om det dippar under 90.

Hur kan BM på 49% vara avskräckande? Man slår marknadens estimat och ändå så menar du att det är negativt. Allt över 35% är ju att betrakta som mycket bra och det är långt ner dit. Vilka andra biometribolag (eller bolag i övrigt) har samma fallskärm?

Generellt så anger man ju produkt mixen som orsaken för den lägre omsättningen och den högre marginalen (asp lägre men marginalen högre på små sensorer).

Minst 37% BM för 2016 är ju ledningens eget mål tillsammans med omsättningen 7,2-8,3 miljarder.

Även om BM sjunker (vilket den borde göra) så är aktien extremt lågt värderad. Och den enda anledningen till det är ju att marknaden inte tror på bolaget på sikt. Det blir upp till FPC att bevisa motsatsen.
2016-07-27, 17:38
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucksacksbulle
Ursäkta att en noob tränger sig in, men borde det som långsiktig extraknäckare inte vara en bra idé att köpa in sig vid det här laget? Baserat på intervjun ovan verkar bolaget ha en stark marknadsposition med stark produktkatalog, vilket gör verksamheten seglivad om vi ser förbi aktiekursen. Den värsta spekuationsstormen verkar ha lagt sig, och kursen är mer stabil nu än någonsin tidigare - kan dock tänka mig att det finns ett jävla vakuumsug uppåt eftersom det är jävligt många som vill se aktiens värde gå uppåt. Missar jag något?

Inom Biometri sektorn så finns det nog inget bättre bolag att investera i om du tittar på risk/reward. Visst kan det finnas större uppsida i andra biometribolag som inte slagit ännu (det är ju såklart vad de anhängarna påpekar). Dock så får man ju göra sin egen bedömning om man vill satsa på det bolag som ligger i pole position inom i stort sett samtliga nya vertikaler och redan etablerat sig som nummer 1 i mobilerna eller något annat bolag som ännu inte lyckats övertyga.

Baksidan är väl att marknaden ännu inte är övertygad om att biometrin är här för att stanna. Är fingeravtrycksteknologin framtiden eller inte? Det har slagit i mobilerna men det måste nog på allvar slå inom betalkort för att marknaden skall förstå värdet av teknologin.
2016-07-28, 09:37
Medlem
KickAss-1337s avatar
FoU-chefen säljer 400 000 aktier, paniksälj hos börsen under dagen idag?
2016-07-28, 09:50
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
FoU-chefen säljer 400 000 aktier, paniksälj hos börsen under dagen idag?

Ingen risk. Den lilla potentiella reaktion var nog den vi såg strax efter öppning men nu är vi nästan tillbaka på +-0.

Man måste låta folk realisera lite vinst ibland som belöning för hårt arbete utan att få panik.
2016-07-28, 20:49
Medlem
Företaget levererar, dag ut och dag in men aktiekursen följer inte med..

Det känns som ett uppköps-bud är enda möjligheten
2016-07-28, 21:04
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibbelito

Enligt mig ,,, uppköp finns inte på kartan,hur många miljarder skulle det kosta,,,,ohohohohohoh
2016-07-29, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Enligt mig ,,, uppköp finns inte på kartan,hur många miljarder skulle det kosta,,,,ohohohohohoh

Tror nog att en försäljning av FPC ligger inom närtid. Vissa storägare som JC m fl är nog ganska trötta på att se aktien var storblankad och ser gärna att FPC säljs ut till en hyfsad ersättning.

Kan tänka mig att 200 - 300 kr per aktie är ett rimligt pris i närtid men om det inte blir av nu så får eventuell köpare pröjsa betydligt mer framåt hösten.
2016-07-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rucksacksbulle

Om jag inte minns fel så har både Carnegie och ABG siat om att bolaget skulle peaka nu, 2016Q2 - kanske därav att bolaget värderas som ett bolag med låg tillväxt (baserat på FPCs egna prognoser, helår 2016). Först iom Q3-rapport kan bolaget alltså motbevisa kritikerna.

En annan sak som man kan ta hänsyn till är att, om man läser runt på diverse bloggar och vad amatörexperter säger så tittar de ENDAST på siffrorna i rapporten. Vad de ser är en ohållbart hög BM och en omsättning som tappar fart. Ingen tar hänsyn till att korten kommer, och att bilar kommer. Det är ju fakta vid det här laget(för den som läser utländska tidningar), men något som inte syns i resultatet än, och därför inte värderas in.

Oavsett så är bolaget värderat till typ noll tillväxt; risken närmre noll.
2016-07-29, 19:44
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antant
Om jag inte minns fel så har både Carnegie och ABG siat om att bolaget skulle peaka nu, 2016Q2 - kanske därav att bolaget värderas som ett bolag med låg tillväxt (baserat på FPCs egna prognoser, helår 2016). Först iom Q3-rapport kan bolaget alltså motbevisa kritikerna.

En annan sak som man kan ta hänsyn till är att, om man läser runt på diverse bloggar och vad amatörexperter säger så tittar de ENDAST på siffrorna i rapporten. Vad de ser är en ohållbart hög BM och en omsättning som tappar fart. Ingen tar hänsyn till att korten kommer, och att bilar kommer. Det är ju fakta vid det här laget(för den som läser utländska tidningar), men något som inte syns i resultatet än, och därför inte värderas in.

Oavsett så är bolaget värderat till typ noll tillväxt; risken närmre noll.

Risken är ju inte noll då de kan förlora affärer till konkurrenter.
När marknaden är mogen och har lägre penetration och risk för "subtitutes" till biometri så kommer kursen justeras därefter.
2016-07-30, 09:30
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibbelito

Det har byggts upp en osäkerhet kring inom biometrimarknaden. Opålitlig teknik, enkelt att kopiera etc.. Samma snack för ett år sen. Men ingen har hittills lyckats bevisa påståenden från förr. Var finns dom dåliga recensionerna på FPCs sensorer? Var är kopiorna? Var är konkurrenterna som skulle ha kommit i kapp, för det var ändå en simpel teknik detta med fingeravläsare..
Det behövs mer konkret för bankkortsmarknaden för ytterligare kursuppgång. Kursen motsvarar vad man har åstadkommit hittills, tagit mobilmarknaden. Den osäkerhet jag beskrivit kort ovan är det som håller tillbaka kursen.
Ändå borde det inte vara så. Lägger man ihop pusselbitarna så vore en högre kurs väl förtjänt. Vad talar för att man inte kommer ta liknande marknadsandelar inom bankkortsmarknaden som man gjort inom mobiltelefonmarknaden? Det bör ändå vara högre krav på sensorer som man gör till bankkort än till mobiltelefoner. Och FPC gör idag världens bästa sensorer.

Ps Det finns en osäkerhet inom börsen som helhet. Det påverkar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in