2016-07-23, 00:22
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Hur mycket tror du som max FPC kan gå upp i framtiden i kr per aktie?

Det är naturligtvis omöjligt att svara på med tanke på hur oförstående marknaden är för tillfället. Men fortsätter trenden med att ta marknadsandelar så kommer inte marknaden att kunna blunda längre. Jag tror att det krävs att större investmentbolag och fonder tar in aktien för att proppen ska släppa.

Vi ska också komma ihåg att 10-11% av aktierna är blankade vilket är hutlöst mycket så det kan inte fortsätta hur länge som helst innan de släpper taget vilket kommer gynna aktiekursen. En annan sak som verkligen kan få proppen att gå ur är om man lyckan få Samsung som kund under hösten. Lantto kommenterade idag att det kommer att bli ett urstarkt Q4 rent financiellt vilket vissa tolkar som att det är Samsung man syftar på. I så fall så har man hela mobilmarknaden utanför Apple.

Dubbla kursen inom ett år är fullt rimligt oavsett om kortmarknaden tagit fart eller ej. Får man stora andelar där så är en ännu högre kurs motiverad.
2016-07-23, 00:27
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Historisk utveckling är ingen garanti för framtida utveckling.

Det enda man kan säga säkert är att det finns väldigt många som inte delar din analys.

Historien börjar nu. Häng med och tjäna en hacka medan aktien är står otroligt lågt värderad
2016-07-23, 00:56
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Historisk utveckling är ingen garanti för framtida utveckling.

Det enda man kan säga säkert är att det finns väldigt många som inte delar din analys.

Med historisk utveckling vet jag inte vad du menar. Jag menar att förutsättningar för att bolaget ska fortsätta tjäna grova pengar förbättras för varje dag. För mer kunder får dom, istället för tvärtom, som man hört om hur länge som helst nu. Och eftersom marknaden i sig ökar för varje dag.. Ja, du vet.

Du menar att biometri i telefoner och kort osv bara är en fluga som inte är något värt, vilket är varför alla ledande bolag inom branschen valt denna väg, eller att FPCs produkter helt plötsligt ska ersättas av billigare och lika bra alternativ patent till trots.. precis som med alla andra komponenter i en telefon eller liknande?

Jag förstår liksom inte själva argumenten.
2016-07-23, 01:09
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Med historisk utveckling vet jag inte vad du menar. Jag menar att förutsättningar för att bolaget ska fortsätta tjäna grova pengar förbättras för varje dag. För mer kunder får dom, istället för tvärtom, som man hört om hur länge som helst nu. Och eftersom marknaden i sig ökar för varje dag.. Ja, du vet.

Du menar att biometri i telefoner och kort osv bara är en fluga som inte är något värt, vilket är varför alla ledande bolag inom branschen valt denna väg, eller att FPCs produkter helt plötsligt ska ersättas av billigare och lika bra alternativ patent till trots.. precis som med alla andra komponenter i en telefon eller liknande?

Vissa resonerar så,,, det är en fluga med Biometri,,,,,,
Men när det väl klarnar så förstår även vissa stollar att den analys dom gjorde var så j*la fel, och då försöker man istället köpa för att visa att man e med i gänget,men visst e det jobbigt att att se 3-4 år framåt
2016-07-23, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Kan du rekommendera några twittrare?
Nu är jag för full för att komma på nån annan än bull, men kolla min twitter och se vilka jag följer. Jag är /oskimonster

Citat:
FPC går inte diskutera på twitter. Finns bara en stor sektliknande grupp som buar ut alla som inte tror aktien kommer kursdubblas varje år, alla kommande år någonsin.

Speciellt är det imponerande med alla, t ex CrowHater, som påstår sig vara långsiktig ägare, och sen varje dag gnäller om att folk blankar aktien. Borde man inte bli väldigt glad om man erbjuds rabatt på ens favoritaktie?

Alla köprekar är såklart även 100% pålitliga, medan alla säljrekar är 100% hittepå.
Crowhater är eller har åtminstone blivit en lallare som bara hatar på alla som inte tycker att aktien ska ligga i 200 redan idag. Han och smartcard har gått från att vara fina guider till rena hatare.
2016-07-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Vissa resonerar så,,, det är en fluga med Biometri,,,,,,
Men när det väl klarnar så förstår även vissa stollar att den analys dom gjorde var så j*la fel, och då försöker man istället köpa för att visa att man e med i gänget,men visst e det jobbigt att att se 3-4 år framåt

Hej kära sektmedlem. FPC är inget magiskt företag. De flesta köper och säljer aktier utan att ha någon tanke alls på att "vara med i gänget". Man tar alltid beslut baserat på risk/reward, och en hel del vill ha några års stabil vinst innan de bedömer risken som tillräckligt låg. Avkastningen blir lägre, men så blir också risken.

Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut

Jag har aldrig påstått att jag är insatt i biometri. Life will find a way. Marginaler kommer pressas och det finns ingen naturlag som säger att FPC eller fingeravtryck kommer ha bäst pris/prestanda tradeoff om 5 år. Kursen reflekterar denna osäkerhet. Och eftersom ingen verkar fatta det vill jag poängtera att osäkerhet inte menar att FPC är kassa, de är bara inte garanterade vinnare.
2016-07-23, 18:13
Medlem
Moffegrevs avatar
Sålde av 1/3 av aktierna på 104 med fin vinst. Tyckte rapporten såg bra ut och framtidsutsikterna ser bra ut med korten och IoT. Det som dock avskräcker mig är den extremt höga BM (49%). Hur länge tror ni de kommer kunna hålla den, max ett par kvartal till? Att sensorpriset kommer sjunka är självklart, och därmed sjunker BM och vi får en betydligt lägre vinst/aktie.

Behåller som sagt var en stor del av aktierna eftersom det fortfarande finns en brutal stor uppsida iom:

-korten (större marknad)
-IoT (finns redan lås ute, och det lär bli betydligt vanligare)
-Blankare som täcker
-Återköp
-Eventuellt Samsung som kund
-Eventuellt uppköp

Kommer fylla på med mer om det dippar under 90.
2016-07-23, 18:16
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag är insatt i biometri. Life will find a way. Marginaler kommer pressas och det finns ingen naturlag som säger att FPC eller fingeravtryck kommer ha bäst pris/prestanda tradeoff om 5 år. Kursen reflekterar denna osäkerhet. Och eftersom ingen verkar fatta det vill jag poängtera att osäkerhet inte menar att FPC är kassa, de är bara inte garanterade vinnare.

OK. Ja, så är det väl. Någon anledning finns det ju till varför kursen ligger där den gör.
2016-07-24, 00:12
Medlem
Rapporten var ju bra, men efter månader av tokhaussande så duger inte det...

Fattar inte varför alla skriker om kursen, vafan SHB har riktkurs 120:- det är ju bara 20 spänn dit.

Tyvärr har Crowhater förvandlats till en gaphals som bara skriver hur jävlig världen är som inte värderar fing till 200:- NU IDAG PÅ EN GÅNG! Ärligt talat tror jag han har dåligt samvete för att han lockat in så många köpare på kurser 100+.

Tror hans internet-kändisskap börjar bli jobbigt, många vet dessutom vem han är irl.

Han ångrar nog att han inte bara sålde på 600+ och kunde dragit sig tillbaka...fatta hans läge...han KAN INTE sälja nu för det vore ett sjukt svek mot hans anhängare, han har ju blivit fånge i aktien

Tror fing kommer att toppa en gång till senare i år, runt 150:-, och då säljer en del av dessa långliggare.

Dock kommer kursen köras ner rejält ett par ggr först.
2016-07-24, 00:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Dock kommer kursen köras ner rejält ett par ggr först.
Kanske kanske inte. Den närmast hysteriska negativiteten är dock oerhört tärande för oss som är långsiktiga. Det blir inte bättre av att sparare skräms upp och går in och ut aktien värre än ett gangbang i Berlin.
2016-07-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kanske kanske inte. Den närmast hysteriska negativiteten är dock oerhört tärande för oss som är långsiktiga. Det blir inte bättre av att sparare skräms upp och går in och ut aktien värre än ett gangbang i Berlin.

Varför är det tärande? Känner bara inte igen mig i känslan i någon av de aktier jag äger långsiktigt. Är man långsiktig är det bara köpa och glömma, och njuta av livet.
2016-07-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Visst kan man sitta lugn om man tror på ett bolag, men sjunker kursen, så blir det ju en alternativkostnad att sitta med en stor andel av sitt kapital i ett bolag som har negativ kursutveckling, om man då istället kan placera sitt kapital i ett annat bolag som har positiv kursutveckling, man får ju ingen avkastning på kapitalet om värdet sjunker, om än bara tillfälligt.

Man vill ju dock inte missa tåget, och då kan det ju vara på sin plats att vara i god tid på perrongen så att säga.

Mitt första köp i FPC var 2013, ren spekpost, sedan har jag swingtradat lite, och tagit hem lite vinster, då kursen har varit svängning ända sedan våren 2013 egentligen, i juli 2013 stod kursen i runt 70 SEK, oktober 2012 var det väl runt 6-7 spänn. Många har ju gått och väntat på att bolaget skall börja redovisa positiva rörelseresultat i ett par år nu och att marknaden skall mogna.

Personligen så tycker jag att det är skitkul för de ägare som varit tålmodiga, och även förstås att ett Svenskt bolag ligger i framkant på marknaden, hög omsättning och handel kommer vi fortsätta att se i FPC, men detta är ju året då breaket äntligen kom.

Tålmodiga aktieägare? Should you Buy or should you Sell? Clash Remix.

Updated Positive and Negative Triggers - Week 30

Verite

http://goo.gl/fVFSHU

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in