2016-01-21, 12:24
Medlem
Tomat1tvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beefkikki
I september satte Per Lindberg en riktkurs på 23 kr, nu har han alltså ökat den riktkursen till 200 kr. Samtidigt har Carnegie en riktkurs på 570 kr (efter en sänkning från 680 kr) och det norska analyshuset Arctic Securities har en riktkurs på 850 kr. Intressant intervall mellan riktkurserna...

Detta som gör mig orolig. Inte jätteinsatt men har förståelse för företaget direkt så och deras potential men finns så otroligt mycket mer som påverkar, och där är jag inte alls lika vetande. Tack för svaret i alla fall, ska försöka hålla mig lång. Gav är ca 300.
2016-01-21, 12:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat1tva
Svårt nu alltså - ska man ligga kvar efter bättre tider eller bara dra sig ur medan man kan?

Rapporten såg verkligen inte trevlig ut.
Du måste vara källkritisk.
2016-01-21, 13:01
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat1tva
Svårt nu alltså - ska man ligga kvar efter bättre tider eller bara dra sig ur medan man kan?

Rapporten såg verkligen inte trevlig ut.
Vilken rapport?

Senaste rapporten FPC var ju för kvartalet och den var väldigt bra.

Vilken rapport tänker du på?

Och ja, en "prognos" är ingen rapport utan en estimat. Även prognosen var dubbelt i omsättning jämfört med 2015 omsättning.
2016-01-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Han som gjort analysen verkar skarp. -50.7 % sedan 2009 medannn OMX30 gått upp 110%. Vilket flashbackpucko som helst hade överträffat denna sk "analytiker"
Ja självklart e han ett pucko, världsexpertisen sitter ju på Flashback och skriver

Du borde ta hans jobb
2016-01-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Du menar att man ska lyssna på Per L som för 3-4 månader sedan sade att aktien var värd en tiondel av dess dåvarande värde, dvs en riktkurs på 23 spänn?

Nej. Man ska absolut inte dra sig ut baserat på denna "analysen". Men tror man själv att det finns sanningar i de premisser som används så är det en annan femma.
Skrev han att den var värd 23kr för 3-4 månader sedan?
2016-01-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Vilken rapport?

Senaste rapporten FPC var ju för kvartalet och den var väldigt bra.

Vilken rapport tänker du på?

Och ja, en "prognos" är ingen rapport utan en estimat. Även prognosen var dubbelt i omsättning jämfört med 2015 omsättning.
Ett estimat ingår att göra i mitt jobb i stort sett dagligen och kan lova dig att mina estimat ligger inte långt från vad det sedan i verkligheten blir, hade mina estimat inte gjort det så hade jag fått sparken.
2016-01-21, 13:43
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Du menar att man ska lyssna på Per L som för 3-4 månader sedan sade att aktien var värd en tiondel av dess dåvarande värde, dvs en riktkurs på 23 spänn?

Nej. Man ska absolut inte dra sig ut baserat på denna "analysen". Men tror man själv att det finns sanningar i de premisser som används så är det en annan femma.
Bör man istället lyssna på företagsledningen som historiskt har varit lika dåliga gällande marknadsprognoser?
2016-01-21, 13:51
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ett estimat ingår att göra i mitt jobb i stort sett dagligen och kan lova dig att mina estimat ligger inte långt från vad det sedan i verkligheten blir, hade mina estimat inte gjort det så hade jag fått sparken.
Du borde få sparken ändå.

Branschens utveckling reflekteras i den här typ av estimeringar som FPC offentliggjort för kommande 12 månader.

Oljebranschen är knappast en tillväxtmarknad och därmed en relativt stilla utveckling. Sen det klart, du har estimeringar på mikronivå och makronivå. Mikronivån, exempelvis fält relaterade ....närmare det man vill.
2016-01-21, 13:57
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:

Det är långt tillbaka så orkar inte leta upp källa, men han sade i en intervju i samband med att en annan analysfirma släppte en positiv analys att aktien idag var värd högst en tiondel av dess nuvarande värde, vilket då skulle innebära 230/10 = 23 SEK. Helt absurt. Men det var ingen skriftlig analys.

Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Bör man istället lyssna på företagsledningen som historiskt har varit lika dåliga gällande marknadsprognoser?

Det tycker jag att man bör. Med tanke på att FPC har en ny ledning och prognosen för 2015 ökades med dryga 180% utefter att året gick indikerar ju att man numera hellre ger ut en prognos i det lägre intervallet snarare än det högre.
2016-01-21, 14:05
Medlem
Citat:

Från september http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3929655.ece

Per Lindberg säger till SIX att biometribolagets aktie är extremt övervärderad. Detta mot bakgrund av att Carnegie tidigare i veckan inledde bevakning med rekommendationen köp och en riktkurs på 350 kronor

ABG-analytikern baserar sitt antagande på att den adresserbara marknaden år 2020 bedöms vara värd totalt 2 miljarder dollar. Fingerprint Cards bedöms då kunna prestera en nettovinst på 120 miljoner kronor.

"Fingerprint är oerhört utsatt. Det är värt högst ett p/e-tal på 10", bedömer han.

Då ska aktien stå ungefär i en tiondel av dagens kurs?

"Ja det är den storleksordningen", säger Per Lindberg.
2016-01-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Du borde få sparken ändå.

Branschens utveckling reflekteras i den här typ av estimeringar som FPC offentliggjort för kommande 12 månader.

Oljebranschen är knappast en tillväxtmarknad och därmed en relativt stilla utveckling. Sen det klart, du har estimeringar på mikronivå och makronivå. Mikronivån, exempelvis fält relaterade ....närmare det man vill.

Du yrar som vanligt, du vet att jag jobbar inom oljesektorn men vet inte vad jag jobbar med.
Du förstår väl att det finns hundratals yrkeskategorier inom oljesektorn va?

Skall hälsa chefen att en wannabeinvestor tycker att jag skall få sparken
2016-01-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beefkikki
Från september http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3929655.ece

Per Lindberg säger till SIX att biometribolagets aktie är extremt övervärderad. Detta mot bakgrund av att Carnegie tidigare i veckan inledde bevakning med rekommendationen köp och en riktkurs på 350 kronor

ABG-analytikern baserar sitt antagande på att den adresserbara marknaden år 2020 bedöms vara värd totalt 2 miljarder dollar. Fingerprint Cards bedöms då kunna prestera en nettovinst på 120 miljoner kronor.

"Fingerprint är oerhört utsatt. Det är värt högst ett p/e-tal på 10", bedömer han.

Då ska aktien stå ungefär i en tiondel av dagens kurs?

"Ja det är den storleksordningen", säger Per Lindberg.

Så förmodar att kursen stod på 230 när artikeln skrevs.

Nää 23 låter lågt, runt 74 är den värd om man gör en snabbanalys ala Graham.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in