2016-01-21, 14:16
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det är långt tillbaka så orkar inte leta upp källa, men han sade i en intervju i samband med att en annan analysfirma släppte en positiv analys att aktien idag var värd högst en tiondel av dess nuvarande värde, vilket då skulle innebära 230/10 = 23 SEK. Helt absurt. Men det var ingen skriftlig analys.

Det tycker jag att man bör. Med tanke på att FPC har en ny ledning och prognosen för 2015 ökades med dryga 180% utefter att året gick indikerar ju att man numera hellre ger ut en prognos i det lägre intervallet snarare än det högre.
En ökning på 180% innebär ju att deras del av marknaden underskattades med nästan 2/3, det låter ju inte vidare trovärdigt.
2016-01-21, 14:26
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
En ökning på 180% innebär ju att deras del av marknaden underskattades med nästan 2/3, det låter ju inte vidare trovärdigt.

Eller att de var extremt försiktiga med tanke på hur mycket skit de har fått pga JCs prognos som inte gick in?
2016-01-21, 15:38
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Eller att de var extremt försiktiga med tanke på hur mycket skit de har fått pga JCs prognos som inte gick in?
Du menar att man egentligen hade rätt bra koll men gav sig själva en säkerhetsmarginal på 2/3? Varför behövdes då säkerhetsmarginalen, och är det ens tillåtet enl reglerna att medvetet guida fel?
2016-01-21, 15:51
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du yrar som vanligt, du vet att jag jobbar inom oljesektorn men vet inte vad jag jobbar med.
Du förstår väl att det finns hundratals yrkeskategorier inom oljesektorn va?

Skall hälsa chefen att en wannabeinvestor tycker att jag skall få sparken
Haha!

Ändå har du inte lyckats med FPC FA och återkomma med ditt FA? Ja du, 8 års erfarenhet på börsen utav läsa DN och säga som andra säger.

Mitt sista inlägg. Återkoppla när du har ditt FPC FA redo som underlag för vidare diskussion.
2016-01-21, 15:51
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Du menar att man egentligen hade rätt bra koll men gav sig själva en säkerhetsmarginal på 2/3? Varför behövdes då säkerhetsmarginalen, och är det ens tillåtet enl reglerna att medvetet guida fel?

Vet ej vad reglerna säger, man gav ">1 miljard" som prognos och ingen klagade så det måste väl ha varit okej antar jag.

Jag antar att man inte visste exakt hur mycket det skulle bli, men jag skulle tro att man visste att det skulle bli en bra del mer än en miljard. Ser inget fel i att ta höjd på det sättet, speciellt med tanke på hur pass negativt den missade prognosen Q4 2014 togs emot... Bättre att överraska än att göra folk besvikna.
2016-01-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Haha!

Ändå har du inte lyckats med FPC FA och återkomma med ditt FA? Ja du, 8 års erfarenhet på börsen utav läsa DN och säga som andra säger.

Mitt sista inlägg. Återkoppla när du har ditt FPC FA redo som underlag för vidare diskussion.
FA kan gå väldigt snabbt att göra, tex om en av kriterierna är att bolagen man vill äga skall vara gamla, ett annat kriterium att bolaget skall gått plus de senaste 20 åren, ett tredje kriterium att bolaget skall ökat sina utdelningar de senaste 10 åren... Om då alla de tre första kriteriumen inte slår in så blir det ett stort rungande NEJ till köp och man ser den fundamentala analysen som avslutad.

Så där fick du min FA
2016-01-21, 16:08
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Finns flera bra böcker om Buffet, läs nån av dem så kommer du snabbt fram till att han aldrig skulle köpt ett bolag av typen Fingerprint.
Jag har läst ett flertal och just därför är det skrattretande att du uttrycker dig ungefär som om han aktivt valt bort Fingerprint och, motsatsvis, Fingerprint kan inte vara ett köpvärt bolag för det passar inte in i Buffets sparfilosofi. Dessutom blir jag instinktivt skeptisk till förnumstiga småglin som minsann ska göra som Buffet eftersom han är rikast.
2016-01-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Jag har läst ett flertal och just därför är det skrattretande att du uttrycker dig ungefär som om han aktivt valt bort Fingerprint och, motsatsvis, Fingerprint kan inte vara ett köpvärt bolag för det passar inte in i Buffets sparfilosofi. Dessutom blir jag instinktivt skeptisk till förnumstiga småglin som minsann ska göra som Buffet eftersom han är rikast.

Är nog minst 20 år sedan någon kallade mig småglin
Men klart, jämfört med Buffet e man ju rätt ung

Om han inte valt Fingerprint så har han alltså inte gjort det valet aktivt?
2016-01-21, 23:56
Medlem
Citat:
Ja nu menade jag ju inte de som sitter i styrelsen i bolaget utan jag menar lyckosamma miljardärer som tex Buffet som varit lyckosamma ekonomiskt i 10 till 50 år.

Ja men han sitter ju inte i styrelsen din dumma jävel, och har aldrig gjort.

Du kan ju inte ett skit om bolaget uppenbarligen utan chansar vilt, ändå så pratar du massa skit. Intressant
2016-01-22, 00:27
Medlem
Brallan44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradgardsmastaren

Du kan ju inte ett skit om bolaget uppenbarligen utan chansar vilt, ändå så pratar du massa skit. Intressant

Lugna dig, han är ju endast här för att provocera och nu häller du vatten på hans kvarn
2016-01-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradgardsmastaren

Jaha du menar den Ola, samma Ola som dumpade varenda Fingerprintaktie han ägde i panik.. men du var kanske en av de som köpte när han dumpade skiten
2016-01-22, 15:29
Medlem
Citat:
Jaha du menar den Ola, samma Ola som dumpade varenda Fingerprintaktie han ägde i panik.. men du var kanske en av de som köpte när han dumpade skiten

Jaha, du menar Ola, samma Ola som sålde sina A-aktier till fd VD JC, för att sedan köpa B-aktier för en kvarts miljard istället som han fortfarande äger än idag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in