2015-10-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Själv ser jag bara trejdingmöjligheter, men i det långa perspektivet så skulle jag aldrig lägga mig i den här typen av bolag.

Vad är det som gör att du föraktar bolagets verksamhet så mycket?

Du har nämnt konkurrens. Och det är ju något de flesta bolag har, om än i varierande omfattning. Som det ser ut nu sitter ju FPC ganska bra i den båten, med tanke på att de täcknat väldigt bra avtal det senare året och ser ut att ha fått en stark position på marknaden. Priskonkurrensen från Asien som det talades om kommer såklart att ha en påverkan, men även där ser det inte särskilt mörkt ut om man får tro branschen och, mer specifikt, bolaget (som presenterat tydliga beräkningar på förväntad påverkan). Jag säger inte att det är helt grönt spelfält, men du vill få det att låta som att det blinkar rött. Det är mer åt grönt än åt rött på konkurrenssidan.

I övrigt har du nämnt att du inte värdesätter en fingertrycksavläsare på din mobil. Det kanske är där skon klämmer. Du förstår dig inte på tekniken och vilka fördelar den har, och uppskattar därför inte den. Dock borde du kunna förstå att det finns många andra, miljontals konkurrenter, som går bananas när de hör att en viss ny modell kommer ha en förbättrad fingertrycksavläsare.

Förklara gärna vad mer det är du ser är så förfärligt med bolaget?
2015-10-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brallan44
Han har faktiskt haft rätt två gånger nu

Han skulle ju blanka även igår?
2015-10-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Sannolikheten är stor att vi stänger ovanför dags-högsta!

noll väl?
2015-10-29, 18:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
I övrigt har du nämnt att du inte värdesätter en fingertrycksavläsare på din mobil. Det kanske är där skon klämmer. Du förstår dig inte på tekniken och vilka fördelar den har, och uppskattar därför inte den. Dock borde du kunna förstå att det finns många andra, miljontals konkurrenter, som går bananas när de hör att en viss ny modell kommer ha en förbättrad fingertrycksavläsare.
Yes jag har en sådan, men jag använder den aldrig i princip.

Citat:
Förklara gärna vad mer det är du ser är så förfärligt med bolaget?

Jag har inget problem med bolaget, det kan säkert gå ok. Men det är på längre sikt jag investerar. Betydligt längre än de flesta på detta forum och i synnerhet i just denna tråd. Därför köper jag inte FPC efter det omöjligt går att säga hur det går om 10 år.

Sekten och kulten kring bolaget är nog det som skrämmer mig mest. Många har skaffat sig lite väl bra självförtroende som investerare och kommer att bränna sig rejält inom en snar framtid.

Det är svårt för mig att föreställa mig ett scenario i framtiden där FPC bara håvar in vinsten och ingen konkurrens finns. Så kommer det inte bli. Teknik blir alltid prispressat till max i förlängningen. Aktien är bra nu och kanske upp till ett år framåt men det intressanta för mig är längre bort än så.

Jag letar mer efter "självspelande pianon" till bolag att köpa aktier i och det finner jag inte FPC vara på långa vägar.

Några exempel på kvalitetsaktier jag gillar: Google, H&M, SCA, Industrivärden, Investor etc.

DVS aktier som bara går och går och ger löpande utdelning.
2015-10-29, 19:31
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:

Jag har inget problem med bolaget, det kan säkert gå ok. Men det är på längre sikt jag investerar. Betydligt längre än de flesta på detta forum och i synnerhet i just denna tråd. Därför köper jag inte FPC efter det omöjligt går att säga hur det går om 10 år.

Sekten och kulten kring bolaget är nog det som skrämmer mig mest. Många har skaffat sig lite väl bra självförtroende som investerare och kommer att bränna sig rejält inom en snar framtid.

Det är svårt för mig att föreställa mig ett scenario i framtiden där FPC bara håvar in vinsten och ingen konkurrens finns. Så kommer det inte bli. Teknik blir alltid prispressat till max i förlängningen. Aktien är bra nu och kanske upp till ett år framåt men det intressanta för mig är längre bort än så.

Jag letar mer efter "självspelande pianon" till bolag att köpa aktier i och det finner jag inte FPC vara på långa vägar.

Några exempel på kvalitetsaktier jag gillar: Google, H&M, SCA, Industrivärden, Investor etc.

Har du autism eller något?
2015-10-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut

Nej har bara rätt i just detta fall-
2015-10-29, 19:52
Medlem
Var ett bra blogginlägg för ett par dar sen

http://fundamentalanalys.blogspot.se/
2015-10-29, 20:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut

Så fort någon är lite realistisk så kommer sekten och hugger direkt... Väldigt speciellt och extremt skadligt beteende. Någon kommer bli rejält bränd, så mycket kan jag lova.
2015-10-29, 20:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Var ett bra blogginlägg för ett par dar sen

http://fundamentalanalys.blogspot.se/
Jo det stämde verkligen in på tisdagens kurs, medan igår kom korrigeringen. 350 kr som den är just nu ca var Cadians riktkurs för någon månad sen, så där finns ingen övervärdering.
2015-10-29, 20:39
Medlem
Citat:

Vad driver ditt stora intresse för tråden?
2015-10-29, 20:56
Medlem
Verkar som att vi har Microsoft!!!!
2015-10-29, 20:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad driver ditt stora intresse för tråden?

Jag tycker FPC är ett mycket speciellt case med sektliknande tendenser bland dess aktieägare. Jag ser det som min skyldighet att varna nybörjare från att investera i denna aktie, då risken för att bränna sig är extremt stor, vilket vi sett exempel på i veckan.

Läste precis att den där "crowhater" anmält kursnedgången på dryga 40% till FI. Tramsigare aktieägare och dålig förlorare har jag aldrig hört talas om.

Det är helt normalt att aktier som gått upp kraftigt lika gärna kan falla tillbaka än kraftigare. Och när många ligger belånade och i hävstångsprodukter så är det inte konstigt att vi får se sådana här svängningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in