Citat:
Ursprungligen postat av
Pangon90
Du har helt fel. Vadå lika lätt att kopiera som lösenord "när det väl scannats in". Har du tittat på CSI för mycket kanske? Är du insatt i tekniken eller gissar du bara nu?
Det här handlar inte om den gamla generationens fingeravtrycksläsare som har setts i gamla laptops. Nu snackar vi otroligt mycket mer avancerade grejer. Uppenbarligen är du inte påläst och då är det konstigt att du kommer med ett sådant påstående.
Apple har redan nu integrerat sin touch id med diverse betalfunktioner. Tror du att de skulle göra något sådant om situationen är som du beskriver? Ursäkta min arga ton men är så trött på personer som tror sig veta allt utan att egentligen ha NÅGON som helst aning...
Det är OK att fråga men inte att KONSTATERA saker när man inte vet.
Här är en kort förklaring till hur det fungerar och varför det är säkert:
Jag är mycket väl insatt i teknik och jag vet mycket väl hur den fungerar. Med bankernas krav idag skulle det kunna ersätta pinkod, det ersätter inte till exempel en koddosa. Vill man logga in via en enhet, tex en PC eller en mobiltelefon måste först enheten ta in fingeravtrycket, när det är gjort så är det som vilket fingeravtryck som helst och den går ta fram som en avbild, en avbild som nu kan skickas till alla ställen som tillåter inloggning via fingeravtryck. Jag är medveten om att det finns sätt att ta sig runt det, ett vanligt är att ha en egen enhet (slutet system) som autentiserar och endast rapporterar godkänt eller icke godkänt till en värdenhet och sedan litar man på att man lyckas skydda den kommunikationen. Det är så man använder det i lokaler tex, man tillåter endast inloggning via en specifikt avläsare, man skyddar sedan allt bakom så att det blir så svårt som möjligt att injektera data utanför avläsaren. Då kan man fläska på med funktioner som pulsavkänning, temperaturavkänning, elektriskt ledningsförmåga osv som är svåra att förfalska. Du som verkar veta, kan du förklara för mig hur fingerprint löser dessa problem med deras enheter på mobiler? Enheter där i princip ingenting skyddas från användaren.
Ja, varför skulle Apple inte göra det, framför allt är det smidigt. Och även om det säkerhetsmässigt inte är något som duger på en telefon eller dator för banker så kan det ha visa isolerade funktioner, till exempel är lösenordet mycket mycket svårare att berätta för någon, och vill man inte att någon ska sprida sin inloggning verbalt, medvetet eller omedvetet så hjälper det ganska bra. Det är ju även väldigt ypperligt öppningsfunktion på telefon, då kan ingen avläsa lösenorden bara av att titta.
Förklara hur tekniken fungera istället för att säga att jag har fel.

(problem går ju alltid lösa eller hitta vägar runt så de kanske har hittat någon finurlig lösning för att göra det till en bra lösning. Men jag ser inget som tyder på det)