2015-06-07, 22:24
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
http://mynokiablog.com/2015/06/07/step-aside-fingerprint-scanners-microsoft-cityman-leaprogs-to-iris-scanning/
Tackar! Även om det är ett rykte från ett tweet så är det ändå något som lär få de flesta haussare att tänka om i sina prognoser och förhoppningar om att Microsoft ska bli en storkund för FPC.
2015-06-07, 22:48
Medlem
Citat:
Microsoft dissar Fingerprints helt och går för Iris som har en större säkerhet. Så hur lång tid kan FPC mjölka marknaden innan tekniken är utbytt?

efter 2016 , mycket möjligt. Idagsläget, mest som gimmick.
2015-06-07, 23:09
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
efter 2016 , mycket möjligt. Idagsläget, mest som gimmick.

Jepp. Den måste kunna integreras på frontkameran och samtidigt vara billigare än fingeravtryckssensorerna för att kunna slå.

Men absolut, håller med att om några år kan det vara ett möjligt alternativ för mobiltelefonmarknaden!
2015-06-08, 07:07
Medlem
låt oss se hur marknaden rör sig idag. Har idagsläget ca 380 aktier. Hoppas komplettera med ytterligare 120 aktier. Av någon anledning känner jag att nästa år runt den här tiden kommer aktien vara värd runt 200 kr. Ligger all in i Fingerprint.

Vi vet redan att man beräknar passera 1.5 Miljarder SEK från tidigare forecastad 1 Miljard.
2015-06-08, 08:30
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Tackar! Även om det är ett rykte från ett tweet så är det ändå något som lär få de flesta haussare att tänka om i sina prognoser och förhoppningar om att Microsoft ska bli en storkund för FPC.

Det är nog ingen som tror att Microsoft själva skall generera några volymorder. Det är väl snarare på samma sätt som med Google att de öppnar upp för tredje part att bygga in biometri. Däribland irisscanners och fingeravtrycksläsare.

Såg du Microsofts presentation den 8:e maj förresten?
2015-06-08, 10:36
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Microsoft dissar Fingerprints helt och går för Iris som har en större säkerhet. Så hur lång tid kan FPC mjölka marknaden innan tekniken är utbytt?

aldrig
iris scan håller inte
försök scanna med solglasögon en sommardag
men kom ihåg oxå att dom andra länderna har sommar åretrunt kanske
2015-06-08, 11:49
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Vad är det för jävla skäl för att säga att Iris-scanner som är mycket mycket säkrare än fingeravtryck aldrig kommer slå igenom.

Låter som nån idiot som sa att om man är bakfull kommer scannern inte att fungera, ungefär så låter du nu.

man vill ju göra så enkelt så möjligt oxå

undrar om man kan lura iris scan med riktigt bra foto ?
2015-06-08, 12:05
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
http://www.theguardian.com/technology/2014/dec/30/hacker-fakes-german-ministers-fingerprints-using-photos-of-her-hands

eller göra sk*ten ännu säkrare genom fingerläsare samtidigt scanna ögat
2015-06-08, 13:45
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
aldrig
iris scan håller inte
försök scanna med solglasögon en sommardag
men kom ihåg oxå att dom andra länderna har sommar åretrunt kanske
Det är väl bara att ta av sig sina solglasögon de få gånger man behöver "slå in lösenordet". Eller tror ni att man ska köra iris-scanning för att slå av knapplåset?

Hur många gånger använder man sitt lösenord egentligen? Av egen erfarenhet använder jag lösenord/pin när jag startar om min telefon (1-2 gånger i veckan i hemmet), när jag startar om min dator (0,5 till 1 gång i veckan i hemmet), när jag loggar in på min internetbank (1-2 gånger i veckan i hemmet, alternativt i mataffären) och koden till mitt betalkort (används 2-3 gånger i veckan i affärer, men det skulle jag aldrig ha något annat än en kod för).

Jag tycker många överskattar användningen och "Förbättringen" med fingeravtryck som en sorts säkerhetsåtgärd. Sen har ju fingeravtrycksläsare hackats flera gånger redan. Som artikeln tidigare nämnde - hur byter man ut sina fingeravtryck?
Senast redigerad av SparkMan 2015-06-08 kl. 14:06.
2015-06-08, 13:54
Medlem
Citat:
Det är väl bara att ta av sig sina solglasögon de få gånger man behöver "slå in lösenordet". Eller tror ni att man ska köra iris-scanning för att slå av knapplåset?

Hur många gånger använder man sitt lösenord egentligen? Av egen erfarenhet använder jag lösenord/pin när jag startar om min telefon (1-2 gånger i veckan i hemmet), när jag startar om min dator (0,5 till 1 gång i veckan i hemmet), när jag loggar in på min internetbank (1-2 gånger i veckan i hemmet, alternativt i mataffären) och koden till mitt betalkort (används 2-3 gånger i veckan i affärer, men det skulle jag aldrig ha något annat än en kod för).

Jag tycker många överskattar användningen och "Förbättringen" med fingeravtryck som en sorts säkerhetsåtgärd. Sen har ju fingeravtrycksläsare hackats flera gånger redan. Dom artikeln tidigare nämnde - hur byter man ut sina fingeravtryck?

Varför skulle du inte ha något annat än en kod för ditt betalkort? Skulle alla dagar i veckan föredra att ha fingeravtrycksläsare istället för PIN - är ju självklart säkrare än en fyrsiffrig kod och går snabbare att använda. Nackdelen är ju såklart att man inte kan låna ut kortet till en polare och be honom köpa, men det är ju väldigt sällan det händer. Är man man/hustru så bör man såklart kunna koppla två fingeravtryck till samma kort.
2015-06-08, 14:10
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Varför skulle du inte ha något annat än en kod för ditt betalkort? Skulle alla dagar i veckan föredra att ha fingeravtrycksläsare istället för PIN - är ju självklart säkrare än en fyrsiffrig kod och går snabbare att använda. Nackdelen är ju såklart att man inte kan låna ut kortet till en polare och be honom köpa, men det är ju väldigt sällan det händer. Är man man/hustru så bör man såklart kunna koppla två fingeravtryck till samma kort.
Med tanke på att kortet spärras om man slår fel kod 3 gånger så tycker jag att det känns väldigt säkert ifall någon random skulle få tag på mitt kort utan att ha min kod. Om någon random får tag på ett kort som är kopplat till fingeravtryck så lär det ju garanterat finnas mängder med fingeravtryck på själva kortet som man kan göra kopia av och nyttja kortet med.
2015-06-08, 14:28
Medlem
Citat:
Med tanke på att kortet spärras om man slår fel kod 3 gånger så tycker jag att det känns väldigt säkert ifall någon random skulle få tag på mitt kort utan att ha min kod. Om någon random får tag på ett kort som är kopplat till fingeravtryck så lär det ju garanterat finnas mängder med fingeravtryck på själva kortet som man kan göra kopia av och nyttja kortet med.

Min förståelse av det hela är att det krävs ett levande finger med puls för att tekniken ska kunna fungera så jag ser inte riktigt att det skulle vara ett problem. Saknar källa till detta - men diskussionen angående avhuggna fingrar och dyl har dragits upp flera gånger på Placeras forum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in