Jag är slutarbetad, dels tiden jag lagt ned senaste månaderna på FPC men också vanliga jobbet och fritiden därtill. Plockade ut lite pengar idag och ska nu ta lite semester 1 vecka och återhämta mig.
Men först ska jag göra ett sista längre inlägg här om rapporten och framtiden för det här guldbolaget.
När jag läste rapporten hastigt imorse såg jag direkt "helvete, nu blir det ett dyrt återköp!!", men efter att jag tänkt efter lite till insåg jag att jag faktiskt ändå tradat till min fördel tack vare tisdagens nedgång och att ett återköp nu kommer löna sig inom ett par månader med vad som stod i rapporten.
Först går vi igenom resultatet och jag har skrivit följande innan:
2015-03-03
Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Jag gissar runt 15-25miljoner förlust i Q1
Jag gissar runt 0 till 15miljoner vinst i Q2(OM omsättningen är över 230miljoner.)
2015-05-18
Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Det jag VET nu är att vi nu ser bolagets sista minusresultat den 21Maj och i Augusti kommer de visa vinst helt säkert.
2015-05-20
Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Ni som ligger investerade sälj inte bort er imorgon, minusresultat runt 15-22mln, Q2 prognos runt +250mln tror jag på.
Idag meddelar bolaget att Omsättningen säkert kommer hamna över 340mln och generera ett positivt resultat för Q2, det ligger precis i linje efter det jag räknat ut tidigare MEN då efter att totala omsättningen bör bli ca 1,2miljarder vilket har ökat ca 50% nu till över 1,5miljarder.
Utvecklingskostnaderna hade inte stigit vilket var det mest positiva men bolaget gick sen ut med att de ska anställa fler och att den kostnaden kommer stiga vilket är sunt förnuft, så jag lägger då en prognos på att rörelsekostnaderna kommer stiga ca 10mln/kvartal vilket är en hög uppskattning men för att inte bli negativt överraskad.
Q1
Omsättning: 140mln
Justerad Bruttomarginal: 36%
Rörelsekostnader: 70mln
Resultat: 140*0,36-70 = 19,6mln(18,8)
Q2
Omsättning: 340mln
Rörelsekostnader: 80mln
Resultat: 42mln
Q3
Omsättning: 1000-140-340 = 520mln(minimum)
Rörelsekostnader: 90mln
Resultat: 97mln
Q4
Omsättning: uppskattningsvis 800mln
Rörelsekostnader: 100mln
Resultat: 188mln
Helårets resultat efter denna simpla uträkning/antagande:
188+97+42-19 =
308mln i vinst! och ger ett EBITDA runt 17%
INGEN NYEMISSION säger bolaget, väääldigt viktigt för högre kurser.
Vi tar ett lågt PE tal på 30 eftersom det snarare bör vara 40-50 iår då kommande år kommer explodera. 57mln aktier finns det också.
308/57 = 5,4kr vinst/aktie
PE 15= 5,4kr*15 = 81kr i aktiekurs
PE 30= 5,4kr*30 =
162kr i aktiekurs för 2015 ENDAST
PE 40= 5,4kr*40 = 216kr i aktiekurs
Förstår ni inte vilken investering och vilken avkastning som väntar i detta bolag så är ni inte kloka och bör inte fortsätta läsa. 162kr i motiverad kurs för endast 2015 har vi fått efter en uppdragen prognos.
Som jag skrev innan så har jag räknat ut att vi fått order för ca 40mln sensorer endast till nu och att det bör vara HELA marknaden bortsett ifrån Samsung som Synaptics har, bolaget räknar också med 50% av marknaden iår så det stämmer att alla kunder som lanserar sensor bör vara vår.
Och mycket riktigt meddelades idag att vi hade fått HTC så listan ökar och sen kan Hängselmannen även han vara lycklig att han köpt FINGB:
https://www.youtube.com/watch?v=G7bG-mdLS_0
HTC, Huawei, Oppo och Coolpad är tunga namn bland kunder vi säkrat och säkerligen har vi också ZTE och Lenovo lär också välja oss när de släpper sensorlur.
Det står också klart att Danskebank kommer släppa ut första biometriska kortet nästa år med Mastercard/Zwipe/fingerprint card.
http://finwire.se/component/news/FWM0005EA8/danske-bank-ska-rulla-ut-zwipes-biometriska-kreditkort-inom-ett-ar
Har ni fortfarande inte förstått så ger jag er ett sista förstående, använd EBITDA 17% kommande 2år så ger det med PE 30:
2015 - Omsättning: 1800mln
Kurs: 162kr
2016 - Omsättning: 4000mln
Kurs: 357kr
2017 - Omsättning: 6000mln
Kurs: 537kr
Halvera sen kurserna så har ni tillräcklig marginal för felberäkning och ser även då att avkastningen kommer vara INSANE!
Ned i byrån, all in och så stämmer vi av senare.
Må väl alla och glöm inte att säkra lite vinster