2015-05-21, 13:19
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Rea fram mot eftermiddagen igen? Att man inte lär sig

Är ju helt omöjligt att veta så anklaga inte dig själv om kursen nu skulle gå ner ännu mer nu framåt eftermiddagen. Rapporten var ju positiv och framtiden ser ljus ut, sen att det blir lite svängningar på vägen får man ju räkna med!

Detta var ju för övrigt en positiv nyhet:
http://finwire.se/component/news/FWM0005EA8/danske-bank-ska-rulla-ut-zwipes-biometriska-kreditkort-inom-ett-ar
2015-05-21, 13:27
Medlem
Grandesporross avatar
Jo tack jag sitter nog kvar i dom här med tanke på att den kom upp i 104 här om dagen är 95 ett klipp!
2015-05-21, 13:48
Medlem
zorb89s avatar
Sälj läge om den stänger runt 91 idag så kan bli billigare utan nyheter.

Det är den teknisk sista indikationen för sell.

Men vilka pengar vi kommer vinna här
2015-05-21, 13:52
Medlem
Grandesporross avatar
tror du inte den skjuter i höjden imorn igen som det gjort varenda dag?
sjukt många som säljer
Senast redigerad av Grandesporros 2015-05-21 kl. 13:58.
2015-05-21, 17:18
Medlem
zorb89s avatar
Jag är slutarbetad, dels tiden jag lagt ned senaste månaderna på FPC men också vanliga jobbet och fritiden därtill. Plockade ut lite pengar idag och ska nu ta lite semester 1 vecka och återhämta mig.

Men först ska jag göra ett sista längre inlägg här om rapporten och framtiden för det här guldbolaget.

När jag läste rapporten hastigt imorse såg jag direkt "helvete, nu blir det ett dyrt återköp!!", men efter att jag tänkt efter lite till insåg jag att jag faktiskt ändå tradat till min fördel tack vare tisdagens nedgång och att ett återköp nu kommer löna sig inom ett par månader med vad som stod i rapporten.

Först går vi igenom resultatet och jag har skrivit följande innan:
2015-03-03
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jag gissar runt 15-25miljoner förlust i Q1
Jag gissar runt 0 till 15miljoner vinst i Q2(OM omsättningen är över 230miljoner.)
2015-05-18
Citat:
Det jag VET nu är att vi nu ser bolagets sista minusresultat den 21Maj och i Augusti kommer de visa vinst helt säkert.
2015-05-20
Citat:
Ni som ligger investerade sälj inte bort er imorgon, minusresultat runt 15-22mln, Q2 prognos runt +250mln tror jag på.

Idag meddelar bolaget att Omsättningen säkert kommer hamna över 340mln och generera ett positivt resultat för Q2, det ligger precis i linje efter det jag räknat ut tidigare MEN då efter att totala omsättningen bör bli ca 1,2miljarder vilket har ökat ca 50% nu till över 1,5miljarder.

Utvecklingskostnaderna hade inte stigit vilket var det mest positiva men bolaget gick sen ut med att de ska anställa fler och att den kostnaden kommer stiga vilket är sunt förnuft, så jag lägger då en prognos på att rörelsekostnaderna kommer stiga ca 10mln/kvartal vilket är en hög uppskattning men för att inte bli negativt överraskad.

Q1
Omsättning: 140mln
Justerad Bruttomarginal: 36%
Rörelsekostnader: 70mln
Resultat: 140*0,36-70 = 19,6mln(18,8)

Q2
Omsättning: 340mln
Rörelsekostnader: 80mln
Resultat: 42mln

Q3
Omsättning: 1000-140-340 = 520mln(minimum)
Rörelsekostnader: 90mln
Resultat: 97mln

Q4
Omsättning: uppskattningsvis 800mln
Rörelsekostnader: 100mln
Resultat: 188mln

Helårets resultat efter denna simpla uträkning/antagande:
188+97+42-19 = 308mln i vinst! och ger ett EBITDA runt 17%

INGEN NYEMISSION säger bolaget, väääldigt viktigt för högre kurser.

Vi tar ett lågt PE tal på 30 eftersom det snarare bör vara 40-50 iår då kommande år kommer explodera. 57mln aktier finns det också.

308/57 = 5,4kr vinst/aktie

PE 15= 5,4kr*15 = 81kr i aktiekurs
PE 30= 5,4kr*30 = 162kr i aktiekurs för 2015 ENDAST
PE 40= 5,4kr*40 = 216kr i aktiekurs

Förstår ni inte vilken investering och vilken avkastning som väntar i detta bolag så är ni inte kloka och bör inte fortsätta läsa. 162kr i motiverad kurs för endast 2015 har vi fått efter en uppdragen prognos.

Som jag skrev innan så har jag räknat ut att vi fått order för ca 40mln sensorer endast till nu och att det bör vara HELA marknaden bortsett ifrån Samsung som Synaptics har, bolaget räknar också med 50% av marknaden iår så det stämmer att alla kunder som lanserar sensor bör vara vår.

Och mycket riktigt meddelades idag att vi hade fått HTC så listan ökar och sen kan Hängselmannen även han vara lycklig att han köpt FINGB:
https://www.youtube.com/watch?v=G7bG-mdLS_0

HTC, Huawei, Oppo och Coolpad är tunga namn bland kunder vi säkrat och säkerligen har vi också ZTE och Lenovo lär också välja oss när de släpper sensorlur.

Det står också klart att Danskebank kommer släppa ut första biometriska kortet nästa år med Mastercard/Zwipe/fingerprint card.
http://finwire.se/component/news/FWM0005EA8/danske-bank-ska-rulla-ut-zwipes-biometriska-kreditkort-inom-ett-ar

Har ni fortfarande inte förstått så ger jag er ett sista förstående, använd EBITDA 17% kommande 2år så ger det med PE 30:
2015 - Omsättning: 1800mln Kurs: 162kr
2016 - Omsättning: 4000mln Kurs: 357kr
2017 - Omsättning: 6000mln Kurs: 537kr

Halvera sen kurserna så har ni tillräcklig marginal för felberäkning och ser även då att avkastningen kommer vara INSANE!

Ned i byrån, all in och så stämmer vi av senare.

Må väl alla och glöm inte att säkra lite vinster
2015-05-21, 20:57
Medlem
Grandesporross avatar
Sinnesjukt, man tackar för att du tar din tid och förklarar för oss mindre insatta sålde tillslut idag är det kom upp efter dippen. Jag kom in sent nu men jag hoppas på att kunna köpa billigt i veckan eller lite längre fram. Med tanke på att många ville sälja hela dagen och priset gick ner ganska rejält ett tag 91,50 kr, hoppas trenden håller i sig de närmaste dagarna.
2015-05-26, 10:22
Medlem
Lillbubbens avatar
Köpte på mig ytterligare 1000 st idag vid öppning på ca 92. Fick ett lite väl högt gav nu men det är strunt samma förjag är övertygad om att vi ligger så lågt nu vi inte kommer tro det om 6 månader.

Skynda fynda är mitt tips.. vi är på 150 inom jävligt kort och då vill man sitta tungt!
2015-05-26, 10:37
Medlem
Såg att Google ska införa stöd för fingeravtryck som valideringsmetod för appar i deras nya version av Android, Android M, som ska införas till senhösten 2015.

http://www.buzzfeed.com/josephbernstein/google-adding-fingerprint-authentication-to-next-version-of#.wkgW38wr39

Är det någon som vet om mjukvaran kommer uppdateras automatiskt om man köper en telefon med fingeravtrycksläsare idag? Eller gör man klokast i att vänta tills hösten om det är denna funktionaliteten man är ute efter?
2015-05-26, 17:26
Medlem
Lillbubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Såg att Google ska införa stöd för fingeravtryck som valideringsmetod för appar i deras nya version av Android, Android M, som ska införas till senhösten 2015.

http://www.buzzfeed.com/josephbernstein/google-adding-fingerprint-authentication-to-next-version-of#.wkgW38wr39

Är det någon som vet om mjukvaran kommer uppdateras automatiskt om man köper en telefon med fingeravtrycksläsare idag? Eller gör man klokast i att vänta tills hösten om det är denna funktionaliteten man är ute efter?

Borde inte vara ett mjukvaru hinder kan jag tro! Övertygad om att de som har finger sensorer idag på sina telefoner kommer kunna validera appar mm.

I framtiden kommer vi att validera bankID, alla möjliga lösenord inom en snar framtid tror jag. Användningsområden är oändliga.
2015-05-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillbubben
Borde inte vara ett mjukvaru hinder kan jag tro! Övertygad om att de som har finger sensorer idag på sina telefoner kommer kunna validera appar mm.

I framtiden kommer vi att validera bankID, alla möjliga lösenord inom en snar framtid tror jag. Användningsområden är oändliga.

Ja, håller med, men vill gärna övertyga mig själv om att det är så så jag inte behöver köpa en ny mobil om ett halvår

Absolut så kommer man kunna låsa upp alla appar med fingeravtrycket, vore ju grymt att slippa logga in på Avanza med bank-id varje gång man ska göra en affär. Helt säker på att detta kommer att vara standard i alla mobiler om ett par år! Ja, utom pensionärsmodellerna och budgetmodellerna då evt.
2015-05-26, 22:06
Medlem
Om jag inte missminner mig så har Xiaomi öppet gått ut med att de väntat med fingerprint scanner tills det finns native stöd i droid.

Vi pratar alltså om världens 3e största tillverkare av mobiltelefoner... vilken leverantör ska de välja?
2015-05-27, 16:46
Medlem
BlondinBalles avatar
I skrivandets stund tar aktien ett skutt uppåt, rusade från 93,25 till 96 (+6,37% idag) strax efter kl 16 idag utan att bolaget kommunicerat något. Google har sitt I/O imorgon och då förväntas man presentera Android 6.0, vore ju trevligt om Fingerprint får stå lite i rampljuset då som med Microsoft.
Senast redigerad av BlondinBalle 2015-05-27 kl. 16:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in