Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-25, 16:21
  #7225
Medlem
LexComs avatar
Det borde vara lag på att ange en horisont på sin riktkurs. Utan att ange det så blir rapporten bara pajig.

45kr inom 1-2 mån om fortsatt problem med förtroende (bommad Q4/Q1) samt mycket negativt runt bolag och styrelse åtal mot JC & Söderfjell etc. Det resonemanget kan jag förstå.

Men menar 45kr om 1-2 år så kan man ju kort konstatera att CAR tror att FPC komma att totalt dö ut. Inte bara sluta utvecklas utan tappa i praktiken all marknad. Annars finns ingen anledning att tycka att PE 4-5 är en rimlig nivå. Man ser över huvud taget ingen utveckling trots att marknaden växer så att det knakar. Penetrationen av mobilmarknaden, IoT, kortmarknaden etc kommer alltså inte ge FPC några nya intäkter. Det är alltså Carnegies slutsats.

Finns otroligt mycket luckor och frågetecken i deras tankesätt. En rejält konstig analys hur som helst.

Ungefär lika konstig som när man för ett drygt år sedan tyckte att aktien var värd 136kr (680kr) och man samtidigt spådde 6-7 mdr i omsättning för 2016.
Citera
2017-01-25, 16:46
  #7226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Du menar att den till största sannolikhet ska handlas till UNDER det nuvarande årets vinst efter skatt?

Man blir ju mörkrädd för somliga härinne..

Självklart kan det handlas lägre. Marginalerna kommer försämras avsevärt och kostnaderna kommer öka. Finns ingen undre gräns FPC kan handlas på.
Citera
2017-01-25, 16:59
  #7227
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Självklart kan det handlas lägre. Marginalerna kommer försämras avsevärt och kostnaderna kommer öka. Finns ingen undre gräns FPC kan handlas på.

Fast med tanke på aktievärdet så är det i praktiken redan inprisat med råge. Återigen så finns idag inget som helst förtroende för bolagets framtid på aktiemarknaden.
Citera
2017-01-26, 07:40
  #7228
Medlem
Kommer den sticka som en raket idag eller vad säger vi?
Citera
2017-01-26, 07:51
  #7229
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slakken
Kommer den sticka som en raket idag eller vad säger vi?
Nej det tror jag inte... lär vara kräftgång fram till rapporten minst.

Max 4% upp om man räknar det som "raket" skulle jag tro.
Citera
2017-01-26, 10:11
  #7230
Medlem
LexComs avatar
Vi lär få vänja oss vid en pendlande kurs på låg nivå fram till dess att bolaget återskapat förtroendet från marknaden = Visa att prognoser håller och att man städar undan bråkmakarna man slipper skandalrubrikerna. När kan då detta ske? Tidigast till sommaren är mitt tips. Vi måste passera JC rättegångar, bolagsstämma samt få in och granska både Q1 samt Q2 resultat.

Så i mitten på sommaren borde vi kunna se en vändning förutsatt att bolaget levererar enligt plan. Det viktigaste just nu är att inte sälja bort sig med förlust bara för att man ligger kraftigt minus i depån förutsatt att man tror på bolagets produkt och framtidsutsikter.
Citera
2017-01-26, 17:11
  #7231
Medlem
padrons avatar
Jag har egentligen tagit ett principbeslut att jag inte ska röra FING. Men...

Nu börjar värderingen (på förvisso väldigt spretiga prognoser) se riktigt låg ut. Eftersom jag är helt värdelös på teknik så lämnar jag själva produkten och marknaden därhän, jag kan omöjligen bedöma det.

Det som gör att jag tvekar är:

* I normala fall brukar insiders köpa efter så här kraftiga nedgångar
* Blankarna, som hittills haft helt rätt, täcker sig inte utan fortsätter korta
* Borde ha kommit ett bud vid det här laget
Citera
2017-01-26, 18:01
  #7232
Medlem
adressandrings avatar
I somras när aktien låg på 100 kr frågade en god vän till mig vad jag tyckte om Fingerprint Cards. Jag sade att han skulle hålla sig undan från skiten. Han köpte aktier för närmare 100 tusen kronor över ett x antal dagar.

Nu ger jag er samma råd här inne:

Håll er undan från skiten.
Citera
2017-01-26, 18:51
  #7233
Medlem
timmmys avatar
Att det inte har skett några insiderköp får ses som ett stort svaghetstecken. Krävs ett rejält köp från inte minst VD för att upprätthålla något som helst förtroende.
Citera
2017-01-26, 19:57
  #7234
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
I somras när aktien låg på 100 kr frågade en god vän till mig vad jag tyckte om Fingerprint Cards. Jag sade att han skulle hålla sig undan från skiten. Han köpte aktier för närmare 100 tusen kronor över ett x antal dagar.

Nu ger jag er samma råd här inne:

Håll er undan från skiten.


Svårt att lyssna på någon som inte förklarar sitt resonemang. Finns mycket pengar att tjäna i denna aktie nu när värderingen är så låg. Men visst finns det risker och det måste man vara medveten om. Chansen att din vän får tillbaka sina pengar är fortfarande betydligt högre än att han inte får det.

Om det inte sker innan korten kommer så lär det göra det med råge när den marknaden vaknar.

https://m.youtube.com/watch?v=PZJQ_ku50Pk
Citera
2017-01-26, 20:04
  #7235
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Att det inte har skett några insiderköp får ses som ett stort svaghetstecken. Krävs ett rejält köp från inte minst VD för att upprätthålla något som helst förtroende.

Håller med!! Dock så kan det finns en rimlig förklaring i att det händer så mycket i bolagets utveckling att de ledande personerna helt enkelt sitter med för mycket kursdrivande information som inte är tillgänglig för marknaden.

CF hintande själv om det med 'loggboken" i höstas. Förut var det Samsung som sannolikt hindrade. Nu skulle det kunna vara info om att man ex finns med i Nokias nystart eller någon större lansering av smarta kort.

Jag säger inte att det är så med det är definitivt inte osannolikt. Men som sagt så är det märkligt svagt med insiderköp, men ingen säljer ju heller så det är svårt att dra några växlar av det just nu. Den som lever får se...
Citera
2017-01-26, 20:09
  #7236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
I somras när aktien låg på 100 kr frågade en god vän till mig vad jag tyckte om Fingerprint Cards. Jag sade att han skulle hålla sig undan från skiten. Han köpte aktier för närmare 100 tusen kronor över ett x antal dagar.

Nu ger jag er samma råd här inne:

Håll er undan från skiten.


Genomrutten ledning av vad man har sett på nyheter osv, FPC kommer nog att falla lägre än vad den är nu.

Huawei har börjat köpa sensorer utav Syna, så jag hade nog undvikit FPC ända tills den träffar 20-30 kr.

De kommer enbart att förlora marknadsandelar med tanke på hur mycket dynga ledningen och JC har spridit runtomkring sig om andra företag de jobbar med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback