Herregud, inte kunnat jobba idag för fem öre. Mina pupiller har varit som fotbollar
Saknar ord helt och hållet, trodde aldrig det skulle vända såhär hastigt som det gjort men jag hade rätt i min fundering kring att det snart skulle komma uppföljningsorder ifrån ett annat modulhus. Bör komma ett till snart om vi antar att det var 3st olika bakom 75, 90 och 110mln.
Nu ikväll ska det räknas som aldrig förr men nu kommer vinsten öka helt vansinnigt i slutet av året då rörliga kostnader bör ligga runt 70-100mln/kvartal.
100*4 = 400mln i rörelsekostnader
Marginal 35% på sålda varor
Omsättning på 1.7miljarder
1 700 000 000 * 0,35 = 595mln i intäkter.
595-400mln =
195mln i ren vinst
Anta Nyemission på 5mln aktier = 57+5 = 62mln
195/62mln = 3,14kr vinst/per aktie
För att få fram motiverad kursen använder man P/E och i FPCs situation är P/E 30 väldigt lågt så jag tycker nog 60 skulle kunna motivera kursen nu fram till slutet av 2016-2017.
PE 15 = 47kr
PE 30 = 94kr
PE 60 = 188kr
Vad jag lärt mig så är PE 15 ett stabilt och jämt växande bolag, FPC ska därför minst ha 30.
Lägg till att kortmarknaden öppnar sig i slutet av året och där kommer det finnas stor marknad för FPC iom samarbete med Mastercard/Zwipe, nyemission kanske inte kommer och kommande år kommer nästan dubbla kursen för varje år om inte det redan nu blir RALLY som heter duga.
Det jag VET nu är att vi nu ser bolagets sista minusresultat den 21Maj och i Augusti kommer de visa vinst helt säkert.
Så vi äger en av marknadens tryggaste investeringar, en sur börs kommer inte stoppa FPC.
Min portfölj har nu ökat ca 200% iår tror jag så jag är GLAD