2011-07-11, 15:08
Medlem
Xexys avatar
Har äntligen lyckats få igång mitt 5.1 ljudkort och tänkte därför bidra med mitt tips om hur jag löste problemet. Skulle vara kul om den här tråden växer och förvandlas till ett problemlösnings-djungel för Slackware.

Problemet var nämligen att filmer och musik bara spelades i front-lurarna d.v.s. 2.1 surround (stereo). Mitt ljudkort identifieras som:

bash-4.1$ cat /proc/asound/modules
0 snd_intel8x0

Använder ALSA som drivrutin. För att sparka igång 5.1 surround så att explicita program som Spotify kan spela upp musik i just 5.1 surround så ändrar man i "/etc/asound.conf" (alternativ ~/.asound.rc) och skriver detta:

Kod:
pcm.!dmix {
   type dmix
   ipc_key 1024
   slave {
       pcm "hw:0,0"
       channels 6
   }
}
pcm.!default {
   type plug
   slave.pcm "dmix"
   slave.channels 6
   route_policy duplicate

Det som kanske skiljer är "hw:0,0" som anger att card 0 samt device 0 ska användas som ljudkort. Du kan se dina egna inställningar om det genom att ange "aplay -l" i terminalen.

That's it!

/eXpander
Citera
2011-07-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firebrand
Är väldigt intresserad av att veta hur många slackers det finns här på FB.
Jag anser slackware att vara den ultimata disten.
Den är en riktigt oldschool.
Indeed! Någon gång runt 1996 lånade jag en cd-box på biblioteket och installerade Slackware 3.0 på min gamla pc-data. Jag blev dock aldrig någon riktig linux-entusiast utan har sedan dess använt netbsd, solaris och nu senast windows på min netbook.
Citera
2011-08-12, 21:37
Medlem
Poke53281s avatar
jag nyttar också slackware, helt sidan startet...jag älskar patrick volkerdings distros som bara funkar som det skall, stabilt och effektivt.

nu kör jag 13.37 som är senaste release, och det kör bara perfekt.
Citera
2011-08-15, 11:54
Medlem
CTCs avatar
Har precis installerat Slackware på en laptop. Har stött på Ubuntu tidigare, men har blivit övertygad att börja med Slackware på min egna dator. Hade tänkt att börja med en utav de tyngre disten då jag vill ha liten utmaning att komma in i Linuxmiljön. Hade mer tänkt leka och lära med Slackware datorn och vill inte direkt använda den som PC ( till spel, media osv)
Citera
2011-08-15, 12:38
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CTC
Har precis installerat Slackware på en laptop. Har stött på Ubuntu tidigare, men har blivit övertygad att börja med Slackware på min egna dator. Hade tänkt att börja med en utav de tyngre disten då jag vill ha liten utmaning att komma in i Linuxmiljön. Hade mer tänkt leka och lära med Slackware datorn och vill inte direkt använda den som PC ( till spel, media osv)

Om du är ute efter en riktig utmaning så kommer du faktiskt att bli besviken. Du kommer med tiden att inse hur lätt Slackware egentligen är. Dock är den ju oerhört stabil och effektiv.

Vill du ha en riktig utmaning så rekommenderar jag istället Gentoo eller varför inte LSF (Linux from scratch).
Citera
2011-08-15, 19:46
Medlem
Bitmasters avatar
Även jag är en gammal slacker; det var förvisso många många år sedan sist, men minnena jag har därifrån är nästan uteslutande goda. Senast jag installerade Slackware var det på en gammal laptop med defekt diskettenhet som enda alternativt startmedium. Ändå lyckades jag installera Slackware, tack vare någon ryss som hade petat ihop en startdiskett med stöd för just den specifika externa CD-ROM-enhet jag dagen innan hade hittat i ett soprum. Enheten anslöts via parallellporten och installationen tog därför evigheter, men den installationen lever än, även om jag inte använder den datorn så ofta nuförtiden.

Jag har, på såväl servrar som arbetsstationer som bärbara datorer, knaprat mig igenom en hel del distar (Arch, CentOS, Debian, Gentoo, Trustix, Ubuntu, samt variationer av alla dessa). Att säga att en specifik dist är ett panacea för alla tänkbara behov är befängt, men jag måste ändå säga att Slackware är en väldigt trevlig distribution när man väl konfigurerat den precis som man vill ha den.

Jag funderar på att installera Slackware igen. Jag kör för närvarande Ubuntu 11.04 på min bärbara dator, mestadels för att vara ett vandrande proof-of-concept att GNU/Linux inte alls behöver vara svårt för en nybörjare. Dock kommer jag snart att befinna mig på resande fot, varför jag vill ha en distribution som startar snabbt, är effektiv med prestandan och som är snäll mot batteritiden. Jag funderar på Slackware, men hur är det med ACPI-stödet?
Citera
2011-08-16, 00:32
Medlem
hnarns avatar
Jag trodde Arch var det nya Slackware
Citera
2011-08-16, 08:42
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnarn
Jag trodde Arch var det nya Slackware

Hehe njaaaae, det ska ganska mycket till innan man har fubarat något i Slackware, Arch kräver bara en pacman -Syu för att något ska vara fullständigt åt helvete

Slackware var förövrigt min första dist. Någon gång 2003 typ, fick inte så mycket gjort och hade en liten paus i linuxandet efter det. Sen 2005 började jag om, då med Debian och körde det i några år. Sen byttes hårdvara och chassi till servern och det var dags att installera om från scratch, så då blev det återigen Slackware.

Har faktiskt inte riktigt förstått vad det var jag tyckte var så oerhört mycket smidigare med debian tidigare. Debian har ju överlägset mer paket även om slackbuilds täcker in det mesta.

Men det som är absolut trevligast med Slackware är ju hur prydligt allting är, logfilerna ligger där de ska, man har bra koll på vad som sker i startupscripten och allt känns så ordnat på något vis. Har nog Pat Volkerding att tacka för att den inte har ballat ur, alienBOB med alla hans builds och howtos är ju också helt galet bra

Så Slackware hör hemma på min server nu och i den överskådliga framtiden, Arch rullar på desktopen och laptopen, även om laptopen nog snart får känna på lite Slackware
Citera
2011-08-16, 10:32
Medlem
Qidushs avatar
Slackware 7.0 i slutet på nittiotalet. Första kontakten med unixliknande, efter en tids fuskande med en dist som hette Dragon Linux och kunde ligga på en DOS-/FAT-partition (http://dragonlinux.sourceforge.net/ ).

Gick vidare till Arch och OpenBSD efter några år. Fem-sex, kanske. Slack är den bästa datorkunskapslärare jag har haft.
Citera
2011-08-16, 13:58
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Slackware 7.0 i slutet på nittiotalet. Första kontakten med unixliknande, efter en tids fuskande med en dist som hette Dragon Linux och kunde ligga på en DOS-/FAT-partition (http://dragonlinux.sourceforge.net/ ).

Gick vidare till Arch och OpenBSD efter några år. Fem-sex, kanske. Slack är den bästa datorkunskapslärare jag har haft.

hehe DragonLinux mja den minns jag! Har funnits många spännande distar!

Har själv varit trogen slackanvändare sedan slutet av '95 !
Fint när man senare körde gamla qw/quake med libc4/5; pure term!
Citera
2011-08-17, 20:56
Medlem
CTCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Om du är ute efter en riktig utmaning så kommer du faktiskt att bli besviken. Du kommer med tiden att inse hur lätt Slackware egentligen är. Dock är den ju oerhört stabil och effektiv.

Vill du ha en riktig utmaning så rekommenderar jag istället Gentoo eller varför inte LSF (Linux from scratch).

Hade problem att få igång KDE, men lyckades till sist!
Körde "init 4" istället för "startx" och sedan valde jag KDE i safe mode som GUI för att kunna starta desktop. Annars blev jag kickad tillbaka till logon-skärmen
Någon som kan ha en aning om vad det kan vara?
(Är n00b när det kommer till Linux, men detta är första steget i min utveckling)
Citera
2011-08-17, 21:01
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CTC
Hade problem att få igång KDE, men lyckades till sist!
Körde "init 4" istället för "startx" och sedan valde jag KDE i safe mode som GUI för att kunna starta desktop. Annars blev jag kickad tillbaka till logon-skärmen
Någon som kan ha en aning om vad det kan vara?
(Är n00b när det kommer till Linux, men detta är första steget i min utveckling)

Ja, du måste ändra i /etc/inittab så att du startar i runlevel 4, dvs att du startar i X-miljön direkt med KDE. Bifogar den del du ska ändra. I ditt fall står det siffran 3, ändra till 4.

# Default runlevel. (Do not set to 0 or 6)
id:4:initdefault:

*EDIT: btw, har du addat en normal user?, så att du inte loggar in som root nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in