Även jag är en gammal slacker; det var förvisso många många år sedan sist, men minnena jag har därifrån är nästan uteslutande goda. Senast jag installerade Slackware var det på en gammal laptop med defekt diskettenhet som enda alternativt startmedium. Ändå lyckades jag installera Slackware, tack vare någon ryss som hade petat ihop en startdiskett med stöd för just den specifika externa CD-ROM-enhet jag dagen innan hade hittat i ett soprum. Enheten anslöts via parallellporten och installationen tog därför evigheter, men den installationen lever än, även om jag inte använder den datorn så ofta nuförtiden.
Jag har, på såväl servrar som arbetsstationer som bärbara datorer, knaprat mig igenom en hel del distar (Arch, CentOS, Debian, Gentoo, Trustix, Ubuntu, samt variationer av alla dessa). Att säga att en specifik dist är ett
panacea för alla tänkbara behov är befängt, men jag måste ändå säga att Slackware är en väldigt trevlig distribution när man väl konfigurerat den precis som man vill ha den.
Jag funderar på att installera Slackware igen. Jag kör för närvarande Ubuntu 11.04 på min bärbara dator, mestadels för att vara ett vandrande proof-of-concept att GNU/Linux inte alls behöver vara svårt för en nybörjare. Dock kommer jag snart att befinna mig på resande fot, varför jag vill ha en distribution som startar snabbt, är effektiv med prestandan och som är snäll mot batteritiden. Jag funderar på Slackware, men hur är det med ACPI-stödet?