• 4
  • 5
2011-08-17, 21:17
Medlem
Zoms avatar
Vanligtvis är det väl ändå runlevel 5 som används för X?

vvv⁻⁻⁻ Där ser man.
Senast redigerad av Zom 2011-08-17 kl. 21:22.
Citera
2011-08-17, 21:19
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Vanligtvis är det väl ändå runlevel 5 som används för X?

Inte i Slackware iaf.

Ett udrag:

Kod:
# These are the default runlevels in Slackware:
#   0 = halt
#   1 = single user mode
#   2 = unused (but configured the same as runlevel 3)
#   3 = multiuser mode (default Slackware runlevel)
#   4 = X11 with KDM/GDM/XDM (session managers)
#   5 = unused (but configured the same as runlevel 3)
#   6 = reboot
Citera
2011-08-17, 21:37
Medlem
CTCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Inte i Slackware iaf.

Ett udrag:

Kod:
# These are the default runlevels in Slackware:
#   0 = halt
#   1 = single user mode
#   2 = unused (but configured the same as runlevel 3)
#   3 = multiuser mode (default Slackware runlevel)
#   4 = X11 with KDM/GDM/XDM (session managers)
#   5 = unused (but configured the same as runlevel 3)
#   6 = reboot

Yes, loggar inte in som "root" utan som en användare, ändrade som du tipsa och får logon-gui direkt nu. Tack! Får dock inte igång vanliga KDE (utan failsafe), men bryr mig inte om det, tyckte om Xfce mer, ska ge mig in i att försöka få igång internet och nätverk nu

EDIT: Får en värmande känsla i kroppen när jag nu märker hur lättillgängligt alla inställningar ligger och man får konfigurera själv, känns bra!
Senast redigerad av CTC 2011-08-17 kl. 21:57.
Citera
2011-08-18, 03:09
Medlem
Dr0sters avatar
Anvanda Slackware nar jag borjade med GNU/Linux. Da lag det pa 8.x. Har bara positiva erfarenheter utover att man fick confa mkt manuelltvilket var nyttigt [och egentligen positivt...men det tyckte man nog inte da]. Man blir ju ganska sugen pa att aterga till Slackware i sin nasta burk igen efter att man last traden. [Vilket troligen blir Linux burk efter period med OSX.]
Citera
2011-09-11, 10:59
Medlem
Panchreas avatar
Föresten, är det någon som använder Slack64? Om jag har förstått det rätt så behöver man 64bit för att kunna använda AES-NI vilket jag gärna vill göra. Är det möjligt att dra in 64bit kernel och köra typ multilib eller är det att be om problem?

Kanske är enklast att bara installera på en ny disk och se så att allt fungerar istället för att hålla på och pilla kan jag tro!
Citera
2011-09-11, 11:37
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Föresten, är det någon som använder Slack64? Om jag har förstått det rätt så behöver man 64bit för att kunna använda AES-NI vilket jag gärna vill göra. Är det möjligt att dra in 64bit kernel och köra typ multilib eller är det att be om problem?

Kanske är enklast att bara installera på en ny disk och se så att allt fungerar istället för att hålla på och pilla kan jag tro!

Jag kör då "Slack64" med egenkompilerad 64 bit kernel (3.0.4) med multilib och har inte stött på några allvarliga problem överhuvudtaget.

Det som kan nämnas är att vissa program som man ska kompilera från källkod FÖR 64BIT kan ibland ge konstiga felmeddelanden som avbryter kompileringen på grund av dåliga konfigurationsflaggor, exempelvis att den bland annat vill läsa in filer från /usr/lib istället för /usr/lib64. Detta går dock lätt att lösa enkelt genom att ange konfigurationsflaggor samt LDFLAGS själv såhär:

LDFLAGS="-L/usr/lib64" ./configure --libdir=/usr/lib64

Annars är det inga större problem.
Citera
2011-09-11, 13:03
Medlem
Panchreas avatar
Går det alltså att gå från 32bit -> 64bit multilib hyffsat friktionslöst? Eller är detta något jag borde googla på?
Citera
2011-09-11, 13:18
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Går det alltså att gå från 32bit -> 64bit multilib hyffsat friktionslöst? Eller är detta något jag borde googla på?

Ja!

*EDIT: Rekommenderar förståss Alien BOB's multilib-guide:
http://alien.slackbook.org/dokuwiki/...kware:multilib
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in