2010-04-02, 17:28
Medlem
BeppeTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Körde Slack från slutet på 90-talet tills för ett par år sedan på min server. Gick sedan över på Debian, endast på grund av att Debians paketsystem gör underhållet så mycket smidigare.

Du har med andra ord ej använt slackpkg. Numera är underhåll minst lika smidigt som hos Debian.
Citera
2010-04-20, 22:56
Medlem
Laddat ner och ska till att installera v13.0 ! crash&burn!:P
Citera
2010-04-20, 23:44
Medlem
Morgonrodnads avatar
Sw var den första dist jag testade och lärorik var den. Höll fast vi den som workstation rätt länge men för en fem-sex år sedan fick den ge vika för BSD även där.
Citera
2010-04-21, 22:38
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
Du har med andra ord ej använt slackpkg. Numera är underhåll minst lika smidigt som hos Debian.

Nepp, det har jag faktiskt inte. För att vara uppriktig har jag inte ens hört talas om det förrän nu.

Får nog ta och läsa på lite mer om detta, det känns som det hänt rätt mycket med slackware sen jag bytte dist. Fick på något sätt intrycket att slack dog lite där de senaste åren, men nu verkar det ha tagit fart igen.

Vem vet, kanske är dags att återvända till sin gamla favorit.
Citera
2010-04-22, 01:25
Medlem
Skogswalds avatar
Kom i kontakt med Slackware första gången 1996. Jag tror inte att Ubuntu fanns vid den här tidpunkten, men väl Debian, som det grundar sig på. Faktum är/var att jag och mina vänner hade fått starka intryck av att BSD och Debian var på guru-nivå, vad gäller såväl installation som maintenance. Red Hat var klassat som "newbie-distribution", så det fick man töntstämpel om man körde. Vårat kompisgäng hade lärt oss att "bemästra" Slackware ganska hyfsat, så det kändes rätt helt enkelt. Där satt man på det kassa 28.8-modemet och leechade diskett-images från sunet/funet. Installerade hos så många som möjligt, ville "viga" dom och propagerade för att det var mycket fräschare än Win9x. Nåväl. Riktigt elit var man ändå aldrig, men Slackware gällde iaf. Sen nu när man har vant sig vid bekväma pakethanterare som apt-get tycker jag att jag på nåt sätt degenerarat mina skills vad gäller att kompilera manuellt, pilla igenom konfigurationsfiler osv. Man är på nåt sätt så van att allt ska fungera out of the box i ett nafskast. Nåväl.

Hail Slack!
Citera
2010-04-28, 10:38
Medlem
pipecrawlers avatar
Jag måste ju säga att jag beundrar er sammanhållning och lojalitet i Slackware falangen. Slackware är en utmärkt server!

Själv behöver jag ingen server så jag åtnjuter friskheten i Fedora 12 för närvarande :-)
Citera
2010-04-28, 21:03
Medlem
Slackware 3.6 var min första linuxdist, WindowMaker som fönsterhanterare, otroligt lärorikt att behöva handjaga
nästan all konfiguration och bara namnet ger ju som sagt pluspoäng .

Numera är det Debian som gäller.
Citera
2010-04-28, 21:24
Medlem
Har använt linux sedan 99-00, den första disten jag kom i kontakt med var RedHat 5. Försökte installera men då jag inte hade mycket till aning om vad jag höll på med, så kom jag kontakt med en kille som kunde hjälpa mig. Så vips hade jag Slack 7 istället.

Idag kör jag slack på mina servrar, på min "surf" bärbara kör jag för tillfället Ubuntu som jag installerade på prov under julhelgen. Den funkar bra den med, så jag har inte bootat slack många gånger sedan dess.
Om jag av någon anledning ger mig på att installera nytt, så blir det antagligen Slack!

Självklart har jag lite Slackware prylar, t-shirt, kaffemugg osv. Ubuntu merc skulle jag nog inte köpa
Citera
2010-07-27, 00:36
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Verkar vara väldigt få. Själv fick jag min första upplevelse med slackware idag. Nu måste jag bara lära mig hur man installerar program etc.
Citera
2011-07-10, 11:20
Medlem
Xexys avatar
Oh hey, nu joinar man också Slackware-klubben. Idag har man installerat Slackware för första gången, har lagt in XFCE och allt verkar fungera problemfritt hittils, dock var det lite problem under installationen.

Nu håller jag på att installera Chromium via SlackBuild, själva "slackbuild"-kompileringen har hittils tagit 1 timme och 30 min, är det normalt (inte klart än)?
Citera
2011-07-10, 18:44
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Oh hey, nu joinar man också Slackware-klubben. Idag har man installerat Slackware för första gången, har lagt in XFCE och allt verkar fungera problemfritt hittils, dock var det lite problem under installationen.

Nu håller jag på att installera Chromium via SlackBuild, själva "slackbuild"-kompileringen har hittils tagit 1 timme och 30 min, är det normalt (inte klart än)?
Chromium tar en extremt lång tid att bygga.
Citera
2011-07-10, 19:06
Medlem
Xexys avatar
Japp, tog sisådär 3 timmar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in