Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-28, 22:09
  #1
Medlem
c^2s avatar
Jag funderar på att börja studera vid kth, har dock inte riktigt fått tag något boende än. Problemet är att jag knappt känner någon som bor i Stockholm. Jag vet inte vad man kan räkna med att måsta betala för en studentlägenhet som student på kth? Och vad jag förstått så får man ut 8500kr med bidrag + fullt lån, stämmer detta? Det kommer troligen bli 6 års studier för mig, så det är klart att det svider med fullt lån, förhoppningsvis betalar det sig ifall man fullföljer en utbildning vid kth?

Men som sagt om det nu var 8500 man får i månaden, överlever man som student då? Eller bör man söka sig till Chalmera eller Linköping om man inte har rika föräldrar som kan pynta studierna? Men Göteborg kanske blir lika kämpigt, och jag studerar hellre i Stockholm.
Citera
2010-03-28, 22:16
  #2
Medlem
Dest88s avatar
Du kan ju checka sssb.se om hur mycket det kostar. Ett korridorrum verkar gå på runt 2700kr/mån, 10 månaders hyra. Antar att det är ungefär lika mycket som i Linköping och Göteborg
Citera
2010-03-28, 22:21
  #3
Medlem
Biggless avatar
2,5k ungefär 10 månader det är samma pris i gbg och i sthlm. Dock står du inte redan i kö kommer det att bli lite svårare och hitta billiga lägenheter. Jag har 500 ködagar på SSSB och jag kan fortfrande inte få de allra billigaste oftast.
Citera
2010-03-28, 22:22
  #4
Medlem
hampens avatar
står också med sådan problem blir en rejäl omställning =/
Citera
2010-03-28, 22:23
  #5
Medlem
pernil90s avatar
Hyrorna är samma, dock kan vissa andra omkostnader vara högre i Stockholm jämfört med andra städer. Men det är klart du klarar dig, annars hade väl Aftonbladet skrivit om det.
Citera
2010-03-28, 22:34
  #6
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggles
2,5k ungefär 10 månader det är samma pris i gbg och i sthlm. Dock står du inte redan i kö kommer det att bli lite svårare och hitta billiga lägenheter. Jag har 500 ködagar på SSSB och jag kan fortfrande inte få de allra billigaste oftast.

Jag har själv 300 dagar, men jag skulle kunna vänta ett år till med att studera, bara för att få studera där jag vill. Så bara jag vet att jag klarar mig då jag väl har nog många ködagar så att säga.
Sedan undrar jag då det verkar vara billigare att bo i korridor än egen lägenhet, är det sjuherrans festande var dag i dom där och med fullt av stollar, eller är det mer seriöst folk som är inriktade på studier? Jag själv ser mig som en relativt lugn person även om jag självklart tycker det kan vara kul att festa till.

Det jag är mest rädd är som sagt att hamna i någon svindyr lägenhet och sedan inte ha råd att studera, alternativt hamna bland massa festprissar så det i princip börjar ta på studierna.

Sedan får man hoppas eftersom det troligen blir 6 års studier för mig att det betalar sig eftersom det blir rätt häftiga studielån.
Citera
2010-03-28, 23:15
  #7
Medlem
Jag börjar närma mig 300k i studieskulder och även om jag inte direkt gillar att ha en sån skuld så känns det inte direkt som en risk att jag inte ska kunna betala av den.

Hur det är att leva som student, tja, det beror vad du gör på fritiden, ju mer konserter, fester, nattklubbar och restauranger du går på desto kärvare blir det. Och det kan väl vara det som är lite av problemet att plugga i Stockholm, finns sjukt mycket saker att blåsa sina CSN kronor på.

Dock är det rätt vanligt att jobba extra vid sidan om, och det är inte så svårt att hitta något litet extrajobb. Akta dig för att jobba för mycket bara, då får man CSN på sig(av någon outgrundlig anledning för mig).

Boendet är något av en plåga just nu, för mycket folk som vill plugga, för lite studentbostäder (politiker orkar aldrig bry sig om oss studenter). Men med lite tur och flitighet så går det att hitta boende, finns massor med små studentbostadsköer, det finns även massor av andrahandskontrakt, gäller bara att känna till sina rättigheter där.
Citera
2010-03-28, 23:20
  #8
Medlem
Biggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Jag har själv 300 dagar, men jag skulle kunna vänta ett år till med att studera, bara för att få studera där jag vill. Så bara jag vet att jag klarar mig då jag väl har nog många ködagar så att säga.
Sedan undrar jag då det verkar vara billigare att bo i korridor än egen lägenhet, är det sjuherrans festande var dag i dom där och med fullt av stollar, eller är det mer seriöst folk som är inriktade på studier? Jag själv ser mig som en relativt lugn person även om jag självklart tycker det kan vara kul att festa till.

Det jag är mest rädd är som sagt att hamna i någon svindyr lägenhet och sedan inte ha råd att studera, alternativt hamna bland massa festprissar så det i princip börjar ta på studierna.

Sedan får man hoppas eftersom det troligen blir 6 års studier för mig att det betalar sig eftersom det blir rätt häftiga studielån.

Det som är bra med korridor är ju att oftast kan ni dra ner en del på omkostnaderna tillexempelvis mat då ni delar kök.
Citera
2010-03-28, 23:35
  #9
Avstängd
stockbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Jag funderar på att börja studera vid kth, har dock inte riktigt fått tag något boende än. Problemet är att jag knappt känner någon som bor i Stockholm. Jag vet inte vad man kan räkna med att måsta betala för en studentlägenhet som student på kth? Och vad jag förstått så får man ut 8500kr med bidrag + fullt lån, stämmer detta? Det kommer troligen bli 6 års studier för mig, så det är klart att det svider med fullt lån, förhoppningsvis betalar det sig ifall man fullföljer en utbildning vid kth?

Men som sagt om det nu var 8500 man får i månaden, överlever man som student då? Eller bör man söka sig till Chalmera eller Linköping om man inte har rika föräldrar som kan pynta studierna? Men Göteborg kanske blir lika kämpigt, och jag studerar hellre i Stockholm.

För det första, studelånet från CSN är ingenting du ska oroa dig över. Det är mer eller mindre det bästa lån du kan ta, det vore nästan dumt att inte ta det om man har möjlighet till det. Skulder är inte alltid något negativt, framförallt inte när de går till något så väsentligt som till exempel en bra utbildning eller ett bostadsrättsköp (de enda två lånen du ska ta i livet).

Du får (idag) 8 140 i månaden, alltså bidrag + lån. Har du ett studentrum via SSSB borde det gå, man ska dock komma ihåg att de är sjukt dyra sett till både kvm och standard. Jag själv bor i en bostadsrätt på 25 kvm med stor inglasad balkong, okej badrum med inkaklat badkar och kokvrå. Jag betalar 1 900 i månaden, inkl amortering på 330 kr samt exkl ränteavdrag på 30 %. Det jag vill säga är att studenlägenheter är egentligen väldigt dumt att hyra, men har man inget val så.

En fördel med KTH (och stockholm) är att det är lätt att få extrajobb, framförallt jämfört med te.x Lund eller Lith. Jobbar du varannan helg kommer det göra en enorm skillnad i din ekonomi, procentuellt sett.

Lycka till.
Citera
2010-03-29, 00:12
  #10
Medlem
c^2s avatar
Vill först tacka för alla givande svar, en av dom bättre trådarna jag skapat med många seriösa svar!
Vågar någon mer ge några konkreta exempel på vad man får räkna med att betala för ett boende, korridor eller studentetta, vad får man räkna för en studentetta? Eller är det bara att glömma då det blir alldeles för dyrt?

Ovan nämnde att det är vanligt med jobb, vad för jobb handlar det om? Jag är inte alls kräsen så det är kul att höra att det är så.
Citera
2010-03-29, 01:30
  #11
Medlem
Tlagnojs avatar
Min studentetta kostar strax under 4 papp då ingår internet/el/vatten och allt sånt som har med bostaden att göra. Kan själv komma runt på bidrag+studielån.

De jag känner jobbar som allt möjligt, det går alltid att fixa extrajobb i Stockholm. Tror inte någon jag umgås med som studerar i Stockholm inte har extrajobb. Jobbar man lörd/sön varannan helg får man ju in 3k efter skatt minst.
Citera
2010-03-29, 10:52
  #12
Medlem
DoktorZoidbergs avatar
Gå in och kika på www.sssb.se (har studentboende lite överallt) och www.vasakronan.se (Skrapan på Söder och lite till). Där ser du standard och kostnad samt läge på boendena.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback