Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 13:53
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Enormt störande man måste vänta en vecka när man fixar one.com, ifall man har domän med .com på annat webhotell. Tydigen kommer det varken gå ändra namnserver när det flyttats, och de tar typ en vecka att flytta domännamnet, och one.com verkar inte heller ha något temporärt domän så man kan se sin sida och liksom ansluta via FTP.
Endast kunnat installera wordpress via one-click installer, men vad spelar det för roll när man knappt kan se hemsidan och göra sin setup på sidan.
Verkade även vara tvungen att byta över mitt domännamn för registrera webhost på one.com, såg ingen annan utväg.
Jag kikade in på one.com och de verkar tvinga en till att flytta domänen till dem och de tar betalt för det också. Det finns egentligen inget vettigt skäl till att man tvingas göra det. Det går ju att använda vilken annan DNS som helst och bara peka till dem.
Riktigt dåligt av one.com.
Citera
2017-12-30, 23:32
  #374
Medlem
Passepartouts avatar
Vilket webbhotell ska jag välja?

One.com kräver att jag köper både domännamn och hotell samtidigt (jag har ännu inte registrerat något domännamn). De har ingen vidare support. Går ej att radera val, när jag ändrar mig.

Loopia, i sista steget vid registreringen kom det upp en text att det inte gick att genomföra, och att man skulle kontakta support. Började skriva (det ska tydligen gå över min mail). Texten försvann plötsligt, deras hemsida verkar inte fungera. Dessutom läste jag nedanstående på en annan sida; fattar ingenting av DNS, IP-adressändring osv.

Citat:
Vi har nyligen installerat nya servrar som tar hand om trafiken för FTP för att öka prestandan och lägga till stöd för IPv6. I samband med det har vi uppdaterat DNS-record:et ftpcluster.loopia.se till att peka mot de nya servrarna och de FTP-subdomäner som pekar mot våra tidigare servrar.

Hur påverkar det mig som kund?

För de flesta kunder uppdateras DNS-inställningarna automatiskt. Använder du en annan registrar eller andra namnservrar än Loopia och pekar en subdomän mot IP-adressen ‘194.9.94.127’ behöver du dock göra något av följande senast 2018-01-15:

Uppdatera subdomänens DNS-record till att vara ett CNAME-record som pekar mot
‘ftpcluster.loopia.se’ (rekommenderas).
Uppdatera subdomänens A-record till ‘93.188.1.110’.
Observera att den gamla IP-adressen ‘194.9.94.127’ till ftpcluster.loopia.se kommer att tas ur bruk den 15 januari 2018 och att du behöver följa ovanstående instruktioner för att din FTP-anslutning ska fortsätta fungera.
https://www.driftbloggen.se


Jag behöver ett domännamn + en enkel hemsida att lägga upp fotografier på konst (under några kategoriflikar). Det ska vara lätt att lägga in och ta bort bilderna och kompatibelt med Mac. Hyfsat med utrymme (lägger eventuellt in videos så småningom, men inget måste).

Är Inleed ett bra webbhotell?
MissHosting?

Hjälp en dummy som är totalförvirrad i webbhotellvärlden.
Citera
2017-12-30, 23:34
  #375
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vilket webbhotell ska jag välja?

One.com kräver att jag köper både domännamn och hotell samtidigt (jag har ännu inte registrerat något domännamn). De har ingen vidare support. Går ej att radera val, när jag ändrar mig.

Loopia, i sista steget vid registreringen kom det upp en text att det inte gick att genomföra, och att man skulle kontakta support. Började skriva (det ska tydligen gå över min mail). Texten försvann plötsligt, deras hemsida verkar inte fungera. Dessutom läste jag nedanstående på en annan sida; fattar ingenting av DNS, IP-adressändring osv.

https://www.driftbloggen.se


Jag behöver ett domännamn + en enkel hemsida att lägga upp fotografier på konst (under några kategoriflikar). Det ska vara lätt att lägga in och ta bort bilderna och kompatibelt med Mac. Hyfsat med utrymme (lägger eventuellt in videos så småningom, men inget måste).

Är Inleed ett bra webbhotell?
MissHosting?

Hjälp en dummy som är totalförvirrad i webbhotellvärlden.
Ska du ha ett eget domännamn samt en enkel hemsida så rekommenderar jag dig One. Där har du en helhetslösning.
Citera
2018-01-03, 12:14
  #376
Medlem
TovesTrolls avatar
Tänkte jag skulle skaffa mig en liten hemsida, och det verkar som att man "ska" använda sig utav Wordpress? Är lite bekymrad dock eftersom det verkar som att man måste betala för sin domän innan man får börja snickra på själva innehållet på sidan? (Visserligen är det ju inte särskilt mkt per månad man lägger ut, men ändå). Skulle gärna vilja veta att jag lyckas få ihop sidan till nåt vettigt innan jag betalar för en domän att lägga ut den på.

Sen tänkte jag också driva försäljning på min hemsida. Hur funkar det? Finns det inbyggda funktioner för sådant i t.ex. Wordpress? Givet att man har förberett allt med bankkonton och liknande i förväg såklart.

Tack på hförhand!
Citera
2018-01-03, 14:18
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Tänkte jag skulle skaffa mig en liten hemsida, och det verkar som att man "ska" använda sig utav Wordpress? Är lite bekymrad dock eftersom det verkar som att man måste betala för sin domän innan man får börja snickra på själva innehållet på sidan? (Visserligen är det ju inte särskilt mkt per månad man lägger ut, men ändå). Skulle gärna vilja veta att jag lyckas få ihop sidan till nåt vettigt innan jag betalar för en domän att lägga ut den på.

Sen tänkte jag också driva försäljning på min hemsida. Hur funkar det? Finns det inbyggda funktioner för sådant i t.ex. Wordpress? Givet att man har förberett allt med bankkonton och liknande i förväg såklart.

Tack på hförhand!

Om du installerar en webbserver så kan du arbeta lokalt på din dator. Kör du Windows så innehåller WampServer allt du behöver (Apache, MySQL, PHP). E-handel via Wordpress fungerar fint med hjälp av WooCommerce.
Citera
2018-01-03, 19:47
  #378
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Om du installerar en webbserver så kan du arbeta lokalt på din dator. Kör du Windows så innehåller WampServer allt du behöver (Apache, MySQL, PHP). E-handel via Wordpress fungerar fint med hjälp av WooCommerce.
hmm det där låter som att man ska kunna massa programmering, vilket jag inte kan. Ska precis som Passepartout mest posta bilder osv, tror du att One är en bra helhetslösning för mig? Tack för hjälpen
Citera
2018-01-17, 15:42
  #379
Medlem
Tänkte försöka börja frilansa lite som web dev och funderade på hur ni som också sysslar med det löser webhotell-frågan?

Sätter ni upp webhotell och hostar åt klienterna, eller går ni igenom tillsammans med kunden hur dom går tillväga för att själva göra det? Känns lite pinigt i längden att behöva stå för hostingen, känns som mycket strul kan dyka upp längs vägen och onödiga huvudvärkar
Citera
2018-01-17, 17:15
  #380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Tänkte försöka börja frilansa lite som web dev och funderade på hur ni som också sysslar med det löser webhotell-frågan?

Sätter ni upp webhotell och hostar åt klienterna, eller går ni igenom tillsammans med kunden hur dom går tillväga för att själva göra det? Känns lite pinigt i längden att behöva stå för hostingen, känns som mycket strul kan dyka upp längs vägen och onödiga huvudvärkar

De flesta webbhotell har verktyg för återförsäljare, är det något du har tittat på?
Citera
2018-01-17, 18:14
  #381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
De flesta webbhotell har verktyg för återförsäljare, är det något du har tittat på?


Ja det verkar helt klart intressant. Var orolig att det skulle bli lite för mycket meck & ansvar men gäller väl bara att ta tillräckligt betalt för det så känns det bättre. Känns nog som bästa lösningen faktiskt ju mer jag tänker på det.
Citera
2018-04-05, 15:42
  #382
Medlem
Nån som kan tipsa mig om ett bra webbhotell?
Jag har dessa önskemål:

Man ska kunna ha 30 olika e-postadresser.
Varje konto ska ha en kvot på minst 1gb.
Man ska kunna ange kvoten för varje konto, så att inte en användare använder 199 gb och de andra 29 får dela på 1gb.
Man ska komma åt sin mail genom att gå till mail.minegendomän.com och inte behöva leta efter en länk till webbmail på webbhotellets hemsida.

Webbhotellet får gärna stödja asp.

Jag var tidigare kund hos axbyte, men de flyttade mig plötsligt till en samarbetspartner.

Det enda som jag egentligen är missnöjd med är att det totala e-postutrymmet är 2500 mb, och det blir för lite när man delar det på 30 adresser.
Och webbhotellet som jag blev flyttad till har inga erbjudanden eller olika konton att uppgradera till.

Jag är även kund hos one.com
Men där delar man på hela kvoten, vilket jag helst inte vill. Och de stödjer inte asp. Och otroligt nog kommer man inte åt kalendern från mobilen.

Jag skaffade även ett konto på Web10, som sen gick upp i unoeuro.
Där får varje e-postkonto en ganska stor och fast kvot. Och de stödjer asp.

Men webbmailen är ganska rörig. Dock kunde man importera sina mail, det är bra.

Sen vill jag helst inte betala mer än 1.000 kr per år max. Gärna mindre.

Jag vill att webbhotellet ska vara säkert och ta backup regelbundet också!
Citera
2018-04-05, 16:38
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maida
Nån som kan tipsa mig om ett bra webbhotell?
Jag har dessa önskemål:

Man ska kunna ha 30 olika e-postadresser.
Varje konto ska ha en kvot på minst 1gb.
Man ska kunna ange kvoten för varje konto, så att inte en användare använder 199 gb och de andra 29 får dela på 1gb.
Man ska komma åt sin mail genom att gå till mail.minegendomän.com och inte behöva leta efter en länk till webbmail på webbhotellets hemsida.

Webbhotellet får gärna stödja asp.

Jag var tidigare kund hos axbyte, men de flyttade mig plötsligt till en samarbetspartner.

Det enda som jag egentligen är missnöjd med är att det totala e-postutrymmet är 2500 mb, och det blir för lite när man delar det på 30 adresser.
Och webbhotellet som jag blev flyttad till har inga erbjudanden eller olika konton att uppgradera till.

Jag är även kund hos one.com
Men där delar man på hela kvoten, vilket jag helst inte vill. Och de stödjer inte asp. Och otroligt nog kommer man inte åt kalendern från mobilen.

Jag skaffade även ett konto på Web10, som sen gick upp i unoeuro.
Där får varje e-postkonto en ganska stor och fast kvot. Och de stödjer asp.

Men webbmailen är ganska rörig. Dock kunde man importera sina mail, det är bra.

Sen vill jag helst inte betala mer än 1.000 kr per år max. Gärna mindre.

Jag vill att webbhotellet ska vara säkert och ta backup regelbundet också!
Dina krav verkar mesta handla om epost. Är det för ett företag eftersom du behöver så många adresser?
Du behöver ju inte ha mail och webb på samma ställe.

Jag rekommenderar ingen att låta mailen ligga på webbhotellet för det blir ofta struligt när man ska flytta eller avsluta kontot. Sen finns det alltid folk som ska spara precis allt och gör slut på utrymmet så man får köpa mer.
Skicka istället mailen vidare någon annan tjänst. Jag skickar alla mail till min Gmail och har där lagt upp alla mina mailkonton till mina olika domäner så att jag kan skicka från alla. Då ansvarar man själv för hur mycket utrymme man vill låta mailen ta.

Om det är till ett företag så finns ju G Suite som är ypperlig för att hantera mail, kalender och dokument. Eller Office 365 om man är lagd åt det hållet, men det blir dyrare om man vill ha Office-programmen.
Citera
2018-04-05, 20:18
  #384
Medlem
Tack för svaret!

Hur gör man för att skicka e-posten någon annanstans? Med alias eller på nåt annat sätt? Jag har domännamnet på ett annat ställe, så jag kan ändra namnservrar, tror jag, fast det har jag bara behövt göra en gång.

Nej, det är inget företag, det är min släkt. Domännamnet är ett efternamn. Vissa har två mailadresser, en för reklam, nyhetsbrev mm, och en som man försöker hålla ren. Typ.
Det kanske räcker med 25 adresser. Det som jag främst är ute efter är som sagt att jag gärna vill kunna begränsa varje användares kvot.

Jag delade ut en adress på one.com till en bekant som får extremt mycket mail, som den aldrig ens någonsin läser, så det ångrar jag lite nu. Det är ca 14.000 och personen har typ läst 2 st.

Har faktiskt aldrig använt g-mail. Ska kolla upp det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback