• 6
  • 7
2024-12-31, 17:17
Medlem
Med stor förvåning läser jag att ingen i tråden tydligen vet vad en veteranbil är!
En veteranbil är en bil som tillverkats före 1918.
Bilar före 1905 kallas antikbilar.

De bilar som förkommer i tråden är hobbybilar.

Då en bil blir 30 år blir den skattebefriad och behöver bara besiktas vart annat år.

Mer än 50 år gamla bilar är besiktningsbefriade - dock måste de ha en godkänd besiktning i bagaget innan den fyller 50 år.
Det går således inte att importera en mer än 50 år gammal bil och tro att den inte behöver besiktas.
Minst 1 gång måste den besiktas innan den blir besiktningsbefriad.

Jag har ägt ett antal (hobby-)bilar som varit mer är 30 år gamla.
F n äger jag en Citroen 2CV6 Spécial.
Vägtrafikregisteravgiften är höjd till 75:-/år.
Kontrollbesiktning 449:- vartannat år.(Dekra)
Helförsäkring 800:- med 4 basbelopp som max på vagnskadan hos MHRF/Folksam.
Obligatoriskt medlemskap i bilklubb ansluten till MHRF 350:-, Citroenklubben.
1.375:50/år för helförsäkrad bil.

Tillsynen/servicen, som man enkelt gör själv, utan att lyfta bilen, omfattar:
4 smörjnipplar med fettspruta.
Mer sällan infettning av smörjbara yttre styrstagsändar.
Fjäderpaketens glidhylsor och fjäderöglor med pensel och chassiefett.
Tändstift lättåtkomliga för kontroll eller byte.
Grundtändlägesinställning enkel med hjälp av 6 mm "pinne"(=borr)
Avbrytarkontakterna lätt åtkomliga för justering avstånd, men lite mer svåråtkomliga för byte.
Citera
2024-12-31, 23:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Men vad är detta:

Får jag inte köra bilen till vardags? Det är ju min vardagsbil.
Jag har inget behov att köra längre än 1000 mil/år men hur gör man det om man inte får köra till vardags.

Det där handlar ju enbart om ifall du önskar teckna en specialförsäkring i form av en veteranbilsförsäkring.

Då finns det regler om hur bilen får användas.

Med en vanlig normal bilförsäkring (trafik, halv eller hel) kör du som vanligt när du vill.
Citera
2025-01-01, 04:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det där handlar ju enbart om ifall du önskar teckna en specialförsäkring i form av en veteranbilsförsäkring.

Då finns det regler om hur bilen får användas.

Med en vanlig normal bilförsäkring (trafik, halv eller hel) kör du som vanligt när du vill.

OK. Jag antar då att veteranbilsförsäkringen är billigare eller....?
Då kan jag ju ta en sån för att den är billigare och köra 1000 mil/år.
Om jag då använder bilen för att veckohandla på söndagar så klarar jag vardagsförbudet. En och annan storhelg klarar jag också.
Citera
2025-01-01, 06:00
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
OK. Jag antar då att veteranbilsförsäkringen är billigare eller....?
Då kan jag ju ta en sån för att den är billigare och köra 1000 mil/år.
Om jag då använder bilen för att veckohandla på söndagar så klarar jag vardagsförbudet. En och annan storhelg klarar jag också.

Ja så kallade veteranbilsförsäkringar eller även kallade entusiastbilsförsäkring brukar vara förmånliga i pris och man brukar också kunna välja vilket värde bilen ska vara försäkrad till men många gånger kräver det också att man har en annan bil skriven på sig för att på så sätt visa att bilen inte används till vardags.

Å andra sidan så brukar inte vanliga normala bilförsäkringar vara speciellt suoerdyra dom heller när det gäller 30 år gamla bilar.
Citera
2025-01-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja så kallade veteranbilsförsäkringar eller även kallade entusiastbilsförsäkring brukar vara förmånliga i pris och man brukar också kunna välja vilket värde bilen ska vara försäkrad till men många gånger kräver det också att man har en annan bil skriven på sig för att på så sätt visa att bilen inte används till vardags.

Å andra sidan så brukar inte vanliga normala bilförsäkringar vara speciellt suoerdyra dom heller när det gäller 30 år gamla bilar.
En entusiastbilsförsäkring hos Folksam kostar för en Citroen 2CV 800:-/året.
Bilen är då helförsäkrad till 4 basbelopp.
Kraven är att bilen då ska vara besiktad OCH GODKÄND*) av MHRF-besiktningsman hos en klubb som är ansluten till MHRF.
Tillkommer således för obligatoriskt medlemskap i MHRF-klubb - SCK kostar 350:-/år.
Vidare måste man kunna styrka att man samtidigt har en "vardags-/bruksbil".
Man får förbinda sig att endast använda entusiastfordonet vid t ex bilklubbsmöten och liknande evenemang.

*)Med godkänd menas att fordonet ska vara i fullständigt originalskick utan modifieringar/ombyggnationer och i mycket gott skick - "skrothögar" göre sig ej besvär.
MHRF-besiktningsmannen kontrollerar, förutom vad en vanliga besiktningen stipulerar, att fordonet är "rent och helt".
Fordonet fotograferas i alla vinklar, 8 bilder på min bil, varvid alla mindre defekter noteras och utmärkes på såväl chassie, kaross och inredning.
Även "pappren" granskas och att VIN/ID stämmer överens fordonet ifråga.
På det senare "torskar" många "nyimporterade" som går på falska "papper".
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in