Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-27, 17:59
Medlem
Bjurras avatar
Vilka av er äger en veteranbil? Vad har ni för erfarenheter?

Ni som inte har en, vad skulle ni vilja åka omkring i en solig vårdag?

Jag är sugen på följande bilar:

Citroen SM

Mercedes 280 Coupe -70

BMW 3.0 Csi -70

Eller budgetalternativet

BMW 635 från tidigt 80-tal.
Citera
2010-03-27, 18:18
Medlem
Har ingen.

Men får man drömma hej vilt skulle jag helst vilja ha en Dodge Charger -68 (som i Bullitt) och/eller en Lincoln Continental cabriolet, 60-talare. Är även svag för "rymdskeppen" från USA, sent 50-tal med massor av krom och fenor, typ Cadillac Eldorado, Chevrolet Impala. (För att vara lite mer realistisk skulle det vara skoj att ha en Amazon någon gång, tycker de är fina.)

Tyvärr är jag nog varken tillräckligt mekarkunnig eller tillräckligt putsintresserad för att ta hand om en sådan bil... Jag vill bara köra, äga och njuta.
Citera
2010-03-27, 19:35
Medlem
Bjurras avatar
Om du gillar amerikanska 50-talare borde du resa till Kuba. Vagnparken består till 25% av sådana bilar.
Citera
2010-03-27, 19:58
Medlem
Fat bastards avatar
Det känns lite konstigt att en tidig åttiotalare benämns som veteranbil, även om det rent skattetekniskt börjar bli så.

Bortsett från det är det trevligt med en veteranbil. Åka på träffar och sammankomster på sommaren, spendera vintern i garaget med att förbättra och planera...
Jag saknar det mycket, men tiden räcker inte till allting.
Citera
2010-03-27, 20:05
Medlem
Jadu, Citroën SM finns det en klubb för (under avdelning till Citroën klubben), världens snabbaste framhjulsdrivna bil på 1970-talet.
En del delar är samma som på Citroën DS som jag ägt ett gäng av.
Citera
2010-03-27, 22:12
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Det känns lite konstigt att en tidig åttiotalare benämns som veteranbil, även om det rent skattetekniskt börjar bli så.

En bil från tidigt 80-tal är ändå rätt omodern, inga airbags, katalysator, antispinn och endast i undantagsfall ABS. BMW 6-serie E24 kom redan 1976 och ersattes otroligt nog inte förrän 1990 eller 1991 när 8-serien kom.
Citera
2010-03-27, 22:17
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Bortsett från det är det trevligt med en veteranbil. Åka på träffar och sammankomster på sommaren, spendera vintern i garaget med att förbättra och planera...
Jag saknar det mycket, men tiden räcker inte till allting.

Jag är totalt värdelös på att mecka och saknar garageplats, annars hade jag slagit till för länge sedan. Väldigt sugen på den här:

http://www.classiccarsforsale.co.uk/classic-car-page.php/carno/89537

Vad hade du för bil? Ökade bilen något i värde under ditt innehav?
Citera
2010-03-27, 22:18
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Jadu, Citroën SM finns det en klubb för (under avdelning till Citroën klubben), världens snabbaste framhjulsdrivna bil på 1970-talet.
En del delar är samma som på Citroën DS som jag ägt ett gäng av.

DS är väldigt fina bilar.

Vad betalade du ungefär per år för försäkring och underhåll?
Citera
2010-03-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra

Jag är sugen på följande bilar:

Citroen SM

Mercedes 280 Coupe -70

BMW 3.0 Csi -70

Ja jösses vilken makalös bil detta var!!

Om dom bara fått den att fungera ordentligt

Den var helt enkelt för avancerad för sin tid. De flesta exemplar som finns kvar har nog blivit modifierade för att fungera bättre. Bla var det kedjor i Maserati-motorn som ständigt skulle justeras. Men Citroën SM är en legend som får det mesta att blekna i jämförelse. Ur företagarperspektiv var den dock ett fiasko för Citroën.

Själv är jag mest sugen på dessa tre:

Pontiac Catalina 1967

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/1967_Pontiac_Catalina.JPG

Cadillac De Ville 1968

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Cadillac_DeVille_Convertible_1968.jpg

Cadillac De Ville 1972

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/1971_Cadillac_Coupe_Deville.jpg
Citera
2010-03-27, 23:07
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
En bil från tidigt 80-tal är ändå rätt omodern, inga airbags, katalysator, antispinn och endast i undantagsfall ABS.

helt klart!
Det känns bara lite konstigt att kalla en bil som är mycket yngre än mig själv för "veteran".

I min värld är en veteranbil från senast 60-talet. Men det är väl en mental grej det där.
Citera
2010-03-27, 23:13
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Vad hade du för bil? Ökade bilen något i värde under ditt innehav?

Jag har haft några Amazoner och ett par Volvo 142 som jag renoverat upp till fint orginalskick, några till utställningsskick.

Värdeökning.. jo.. Den sista köpte jag för 4000:- och sålde för 25000:-, men då var det hundratals om inte tusentals timmar nedlagt i jobb och gud vet hur mycket pengar. Jag har nog aldrig gått plus på en bil om man ser till rena pengar. Det är (var) mer en trevlig hobby och en avkoppling än ett sätt att tjäna pengar.
Citera
2010-03-28, 00:00
Medlem
Slagbjorns avatar
Jag äger Tgb 11. (Volvo c303)
Den är varken varken spektakulär eller snygg, men mycket bra att transportera min kajak i,

Men jag drömmer ibland om gamla porshar och sextiotals Mercedesar.
Men en Citroën DS vore ju det allra roligaste att färdas genom Europa med, en helt fantastisk skapelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in