• 1
  • 2
2010-03-27, 16:05
Medlem
Hur gör man en ätbar köttfärssås?

Jag testade att göra det med följande ingredienser: Kalvköttfärs (slumpmässig val av kött), tomatsås och salt. Det blev inte gott - det luktade illa. Gissningsvis berodde odören på att jag inte hade kryddor? Eller kanske på avsaknaden av grönsaker?

Frågeställning:
Hur gör man på kortaste möjligaste tid en ätbar köttfärssås med minimala ingredienser? Kan man låta bli att tillsätta kryddor och starka kryddor i synnerhet? Eller undvika grönsaker? Hur får man bort den obehagliga köttlukten? Och vad bör man ha för kött, spelar det någon större roll?
2010-03-27, 16:06
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savaran
Ert bästa köttfärssåsrecept
Den officiella tråden för enkla eller snabba frågor om mat
Vad ska jag laga idag (Stora tråden om matförslag)
Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter
Och med tanke på att du anser att det luktar illa.
Den stora kan jag äta det här tråden
Senast redigerad av epost72 2010-03-27 kl. 16:30.
2010-03-27, 16:10
Medlem
Svaret på din fråga är vitlök!!
det där receptet är bra, men det tar ju fan 2 timmar att laga.. Jag kör på 1-2 lökar och kanske 4-7 vitlöksklyftor brynande i en stekpanna, sen tar jag köttet och slänger i skiten i löken och vitlöken. salta och peppra nu när köttet håller på att stekas. När allt kött är stekt och smakar bra(du måste alltid smaka på maten du lagar) så kör du i antagligen tomatpuré med lite vatten eller passerade tomater med lite vatten. Låt koka tills det inte är för vattnigt, sen har du en god köttfärssås!
Du kan slänga i extra kryddor också i detta men jag tog grunden eftersom du inte ville ha mycket kryddor.
2010-03-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ert bästa köttfärssåsrecept
Den officiella tråden för enkla eller snabba frågor om mat
Vad ska jag laga idag (Stora tråden om matförslag)

Jag efterfrågar inte "bästa köttfärssåsrecept" utan den enklaste. Jag vill veta vilken (eller vilka) ingrediens jag kan ha i för att det ska lukta ok.

Det här är inte nödvändigtvis en snabb fråga att avklara.

Jag har inte tänkt och laga något idag.
2010-03-27, 16:16
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jag efterfrågar inte "bästa köttfärssåsrecept" utan den enklaste. Jag vill veta vilken (eller vilka) ingrediens jag kan ha i för att det ska lukta ok.

Det här är inte nödvändigtvis en snabb fråga att avklara.

Jag har inte tänkt och laga något idag.

Då anser du att ett inlägg från dig i Ert bästa köttfärssåsrecept skulle bli helt OT?
2010-03-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Svaret på din fråga är vitlök!!
det där receptet är bra, men det tar ju fan 2 timmar att laga.. Jag kör på 1-2 lökar och kanske 4-7 vitlöksklyftor brynande i en stekpanna, sen tar jag köttet och slänger i skiten i löken och vitlöken. salta och peppra nu när köttet håller på att stekas. När allt kött är stekt och smakar bra(du måste alltid smaka på maten du lagar) så kör du i antagligen tomatpuré med lite vatten eller passerade tomater med lite vatten. Låt koka tills det inte är för vattnigt, sen har du en god köttfärssås!
Du kan slänga i extra kryddor också i detta men jag tog grunden eftersom du inte ville ha mycket kryddor.

Jag undrar om det går att undvika vitlök, lök och peppar? Finns det typ substitut? Som sagt, sålänge köttfärsen luktar ok ...
2010-03-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Då anser du att ett inlägg från dig i Ert bästa köttfärssåsrecept skulle bli helt OT?

Ja, jag vill inte ha det bästa utan det enklaste. Hänger du med?
2010-03-27, 16:19
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Jag undrar om det går att undvika vitlök, lök och peppar? Finns det typ substitut? Som sagt, sålänge köttfärsen luktar ok ...
Vafan, är du ett troll eller?
2010-03-27, 16:20
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
http://www.totallyswedish.com/sites/...5971_500px.jpg
2010-03-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Vafan, är du ett troll eller?

Nej, jag är helt seriös.
2010-03-27, 16:21
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Köp en burk färdig köttfärssås och krydda med vitlökspulver = Klart.
2010-03-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
http://www.totallyswedish.com/sites/...5971_500px.jpg

Jag har testat sådana. Finns bättre varianter. Men dom är inte goda och definitivt inte prisvärda.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in