Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-15, 13:08
  #1
Medlem
Blot-Svens avatar
Mitt favoritband The Who brukade i början av sin karriär hänga upp stora brittiska flaggor på högtalarlådorna. Man poserade dessutom framför flaggan på flera pressbilder och använde den som "backdrop" på scenen under liveframträdanden. Pete Townshend skaffade sig till och med en specialsydd kavaj av The Union Jack-modell.

Hur tror ni att folk skulle reagera om man som svensk bildade en grupp som lirade vanlig rockmusik framför svenska flaggan? Svaret är väl ganska självklart. Tror aldrig att jag sett ickepolitiska band köra med detta grepp.

Är det inte väldigt underligt att det kan vara så stora skillnader i tolerans mellan Storbritannien och Sverige? Händer det inte än i dag att brittpopband liknande Oasis och Ocean Colour Scene använder sig av flaggan på scenen?

Har britterna i gemen ett annat förhållande till sin flagga än vi svenskar har till vår?
Citera
2004-03-15, 14:10
  #2
Medlem
fnuskes avatar
Är väl allmänt känt att svensken knyter näven i fickan gällande sånt här.

Samtidigt är nog nationalismen lite högre aktad i England än Sverige. Tänker då dels på deras kungahus popularitet i förhållande till det svenska. Dock har det stormat en del om båda på sistonde men jag tror ändå att det har ett annat förhållande till nationalism.
Citera
2004-03-15, 15:11
  #3
Medlem
Tore Skogman brukar ju köra med Sverigekostym när han gör sina snabbköpsgig. När Pagrotsky och grabbarna åker runt med Cardigans etc på musikmässor kan jag lova att svenska flaggan finns rikligt representerad.
Citera
2004-03-15, 20:04
  #4
Medlem
Pellenezs avatar
Ulf Lundell har gjort det, vilket framgår av 3:e cdn på liveskivan Maria kom tillbaka
Citera
2004-03-16, 16:45
  #5
Medlem
Angående användandet av flaggor i den brittiska musikscenen så tror jag mig kunna härleda acceptansen för flaggviftandet till just den särställning som britter i gemen ser sig själva inneha. Lite grann som att de inte tillhör europa på grund utav att de är en ö (jo det är sant - har hört det sägas själv). Kopplingar till historia, kristider och denna självgodhet som britten besitter är nog själet till att den används. Till saken så kan man väl möjligen tillägga att Union Jack faktiskt är en unionsflagga men därmed inte sagt att den inte är kontroversiell.

Morrisey råkade riktigt i blåsväder då han under värsta Thatcher- och National Front-hysterin svepte sig själv i just denna unionsflagga. Rabalder uppstod och han beskylldes för att flörta för mycket med en eventuell skinheadspublik. Han lär senare ha skrattat åt saken och hänvisat till att han själv är en androgyn och vegansk katolik med rötterna på Irland - knappast populärt i National Fronts partihögkvarter.

Sedan så verkar det som om just Union Jack återkom starkt iochmed vågen av Brittpop-band i mitten av nittiotalet. Liam Gallagher och dåvarande flickvännen Patsy Kensit prydde omslagsbilden till Variety liggandes till sängs under just denna fana - detta tillsammans med texten Cool Britania. Senast nu i vinter såg jag ett försök till att göra något liknande med tuggummipopsartister från denna - i perioder - gudsförgätna ö. Inte lika mäktigt som med britpopens badboy direkt. Se förresten gärna den dokumentär som gick angående denna senaste period av bra musik från ön i mitt hjärta - Live forever hette den och visades på Svt2:s Musikbyrån för någon vecka sedan. Finns att få tag på DVD och video. Rekomenderas starkt!!!

Ett annat band som alltid har med sig sin flagga då de spelar live är Manic Street Preachers som låter Wales fana pryda stärkaren bakom Nicky Wire (basisten som även varit och provspelat för Arsenal en gång i tiden). Har för mig att jag sett andra brittiska band från landsändar med lokalpatriotiska ambitioner göra detsamma men kan inte dra mig till minnes vilka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback