2012-02-16, 18:38
  #85
Medlem
Kämpendahls avatar
För att klarlägga principen för åtalet:

Solnas dåvarande stadsdirektör har av Arenabolaget fått 600000 kronor för konsulttjänster han ska ha gjort för bolaget. Om han har gjort de tjänsterna har inget brott begåtts. Om åklagaren istället kan bevisa att Sune Reinhold fått pengarna utan att ha gjort motsvarande konsulttjänster i bolaget är det frågan om muta/bestickning och de inblandade riskerar att fällas.

Är det korrekt uppfattat?
Citera
2012-02-20, 10:07
  #86
Medlem
mr.laws avatar
Rättegången börjar idag.

Funderar på att gå dit och titta någon dag.

http://www.dn.se/sthlm/solnas-stadsdirektor-stalls-infor-ratta-i-arenaharvan
Citera
2012-02-20, 19:15
  #87
Medlem
Det märks att det är en väldigt "politiserad situation" i fallet.
Politiker är vittnen. Svt rapporterar felaktigt på bästa sändningstid att det enbart är politiker som åtalas. Politiker är vittnen i målet.

Med största sannolikhet blir det en friande dom.
Citera
2012-02-23, 10:48
  #88
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det märks att det är en väldigt "politiserad situation" i fallet.
Politiker är vittnen. Svt rapporterar felaktigt på bästa sändningstid att det enbart är politiker som åtalas. Politiker är vittnen i målet.

Med största sannolikhet blir det en friande dom.

Tyvärr har du nog rätt. Dömd och skyldig är ju inte samma sak.

En hårdare lagstiftning för kommuner som bryter mot tex LOU som i Solnafallet hade behövts. Nu finns det i princip inget, inget och därefter mutbrott att åtala för.
Citera
2012-02-23, 17:12
  #89
Medlem
Någon som kan ge update om hur rättegången har flytit på ?

Är ju ett mycket intressant mål i och med att det sedan tidigare ryktas att den mannen har varit inblandad i en del skumma affärer..
Citera
2012-02-23, 17:26
  #90
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Någon som kan ge update om hur rättegången har flytit på ?

Är ju ett mycket intressant mål i och med att det sedan tidigare ryktas att den mannen har varit inblandad i en del skumma affärer..

Artikel i DI.

http://di.se/Artiklar/2012/2/23/260126/Mutrattegangen/

Citat:
Innan han ger sig iväg berättar han att han aldrig har varit på en rättegång tidigare.

"Jag har varit entreprenör i 52 år. Det här är något speciellt, men det kallas utbildning att lära sig regelverket."

Det lär bli fler framöver med tanke på att media fått upp ögonen för hur byggbolagen samarbetar med kommuner i vissa typer av projekt. Inte sällan "råkar" projektkostnaderna dra iväg.
Citera
2012-02-23, 19:20
  #91
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Tyvärr har du nog rätt. Dömd och skyldig är ju inte samma sak.

En hårdare lagstiftning för kommuner som bryter mot tex LOU som i Solnafallet hade behövts. Nu finns det i princip inget, inget och därefter mutbrott att åtala för.
Hur har man brutit mot LOU i det här fallet menar du?

Att bryta mot LOU tidigare har varit tämligen riskfritt, men från 1 juli 2010 har det införts "marknadsskadeavgifter" för den som gör en felaktig upphandling. Hur det fungerat i praktiken vet jag dock inget om.
Citera
2012-02-23, 21:01
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Tyvärr har du nog rätt. Dömd och skyldig är ju inte samma sak.

En hårdare lagstiftning för kommuner som bryter mot tex LOU som i Solnafallet hade behövts. Nu finns det i princip inget, inget och därefter mutbrott att åtala för.

Jag vill också veta hur du anser att LOU inte följts i det här fallet.

En tidigare skribent i tråden hade missuppfattat upphandlingsförfarandet i termer av små och stora byggare samt konkurrens. Dvs. att stora projekt enbart tillåter stora entreprenörer och att de små därför synbarligen blir utanför.

Det är alltså inte olagligt eller ett brott mot LOU att annonsera stora projekt. Sedan verkar problematiken mest handla om diverse småfirmor som inte fungerar i det svenska systemet med underleverantörer - dvs. att stor tar kontrakten och sedan hyr in små firmor för att göra jobbet.

Problemet kan alltså lösas genom att många små firmor går ihop och bildar ett virtuellt större företag och är med på upphandlingen. Stefan Attefall skrev en artikel i dagens DN som ifall jag tolkar som att Sthlms kommun ser fördelar i ett ändrat förfarande vid upphandlingar, vilket tex. underlättar för såkallade virtuella företagskonstruktioner att delta i upphandlingar. Förfaranden med virtuella företag är extremt vanligt förekommande i de flesta branscher som inte är närmast Monopol. Eller som rekommenderad konkurrensmetod för att tex. motverka monopolbildning.


Vad gäller skyldigheten så är jag ytterst tveksam till att någon blir dömd. Det gäller saker som:
1. Den historiska förmågan för åklagare i sådana fall att lyckas få någon fälld. ~3% enligt tidningarna.
2. Att fallet är otroligt komplext. Kombinationen av komplexitet och för lagbrotten som sådana så har ingen åklagare ännu lyckats få någon fälld. Tittar man på komplexa fall totalt och räknar bort sådana straffrättsliga där det tex. finns DNA-bevis av första grad så handlar det om ~0,01%.
3. Åtalet är uppbyggt med hjälp av politiska vittnen. Essentiellt kan de anklagade anföra tex. ovänskap eller fiendeskap mm. för att underminera vittnena.
4. Åtalet tar inte hänsyn till den beslutsgång som finns på kommunens hemsida. I praktiken för just den här TR-vändan så innebär detta sannolikt att åklagaren kommer att få enorma problem med att bevisa tex. sambandet "belöning-effekt".

Men i övrigt så blir det ungefär som jag tidigare beskrev det, dvs. att den aktuella Kommunen instiftar tydligare regler om extraknäck osv. Det vore ju säkerligen bra för Sverige om fler Kommuner gjorde samma sak.
Citera
2012-02-28, 17:22
  #93
Medlem
Eftersom mr.law ej svarat kan man anta att det inte föreligger några misstankar om brott mot LOU.
Citera
2012-02-29, 09:27
  #94
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Eftersom mr.law ej svarat kan man anta att det inte föreligger några misstankar om brott mot LOU.

Har inte suttit klistrad vid datorn.

Om du börjar med att se den större bilden. Vilket skyddsvärde har LOU? Att främja konkurrens och motverka offentligt slöseri. Det finns även ett transparenssyfte, dvs. att medborgarna ska kunna få rimlig insyn i offentliga affärer. LOU är som bekant baserad på upphandlingsdirektivet.

Vad har hänt i Solna? Jo ingen upphandling har skett. Har Solna varit upphandlingsskyldiga?

Eftersom Solnas andel i Arenabolaget endast är 16,7 % är Arenabolaget inte upphandlingsskyldigt i förhållande till resten av världen vid byggnationen. Det krävs i normalfallet 50% offentligt ägande för att Arenabolaget ska bli upphandlingsskyldigt.

Men.

Solna är upphandlingsskyldiga i sina affärer med Arenabolaget. Där gäller LOU. Och vi har inte fått se avtalen mellan Solna och Arenabolaget. Dessa är inte allmänna handlingar(återigen pga kommunens minoritetsägande).

Och vad händer när en kommun sätter in pengar i icke konkurrensutsatt verksamhet? Jo det kallas för stöd/statsstöd. Olagligt även det och kan krävas åter från Arenabolaget om någon vill driva den processen.

Så visst, jag förutsätter att Solna har fuffensavtal med Arenabolaget där Solna borgar/förbinder sig att hyra/leasa/you name it gentemot Arenabolaget och att detta skulle ha upphandlats. Så ser de andra arenabolagskonstruktionerna ut i Sverige.
__________________
Senast redigerad av mr.law 2012-02-29 kl. 09:28. Anledning: skrivfel
Citera
2012-03-01, 01:31
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Har inte suttit klistrad vid datorn.

Om du börjar med att se den större bilden. Vilket skyddsvärde har LOU? Att främja konkurrens och motverka offentligt slöseri. Det finns även ett transparenssyfte, dvs. att medborgarna ska kunna få rimlig insyn i offentliga affärer. LOU är som bekant baserad på upphandlingsdirektivet.

Vad har hänt i Solna? Jo ingen upphandling har skett. Har Solna varit upphandlingsskyldiga?

Eftersom Solnas andel i Arenabolaget endast är 16,7 % är Arenabolaget inte upphandlingsskyldigt i förhållande till resten av världen vid byggnationen. Det krävs i normalfallet 50% offentligt ägande för att Arenabolaget ska bli upphandlingsskyldigt.

Men.

Solna är upphandlingsskyldiga i sina affärer med Arenabolaget. Där gäller LOU. Och vi har inte fått se avtalen mellan Solna och Arenabolaget. Dessa är inte allmänna handlingar(återigen pga kommunens minoritetsägande).

Och vad händer när en kommun sätter in pengar i icke konkurrensutsatt verksamhet? Jo det kallas för stöd/statsstöd. Olagligt även det och kan krävas åter från Arenabolaget om någon vill driva den processen.

Så visst, jag förutsätter att Solna har fuffensavtal med Arenabolaget där Solna borgar/förbinder sig att hyra/leasa/you name it gentemot Arenabolaget och att detta skulle ha upphandlats. Så ser de andra arenabolagskonstruktionerna ut i Sverige.

Jag gratulerar dig till genomgången men måste påpeka följande:
http://www.121.nu/onetoone/foretag/arenabolaget-i-solna-kommanditbolag/ekonomi
http://www.121.nu/onetoone/foretag/arenabolaget-i-solna-ab/ekonomi

Med ett ägande av 16,7% i Arenabolaget AB, så som du anger (jag har inte kollat med bolagsverket) så uppgår kommunens totala garantier i AB:et till ~16.700 SEK.

Vad gäller Kommandit bolaget arena bolaget där Solna kommun är Kommanditdelägare så framgår av bolagsformen att Kommunen är Solidariskt betalningsansvarigt tillsammans med övriga ägare där det inte framgår att de är komplementärer.

Detta är nu inte särskilt ovanligt men är i praktiken en god eller dålig konstruktion beroende på hur man ser på saken och vilken sorts världsuppfattning man har.
Vill man ta den elake kapitalistens synvinkel så kan man gratulera Kommunen till att den genom konstruktionen kan ta kommandot över byggandet då tex. bolagen som ingår som övriga komplementärer ej skulle gilla en klassisk svälta räv attack. [Varför aktiebolag är preferensformen för de flesta större verksamheter] [En sådan attack anses ofin i svenskt näringsliv och skulle nog betraktas som exceptionellt halvkriminell genomförd med skattebetalarnas pengar däremot så är sådant ganska vanligt i tex. USA kombinerat med såkallade fientliga övertaganden av företag, dock "aldrig hört talas om sådant med stöd med skattepengar].
http://www.121.nu/onetoone/foretag/fabege-v-8-ab
http://www.121.nu/onetoone/foretag/jernhusen-stockholm-d-ab/ekonomi
http://www.121.nu/onetoone/foretag/peab-agaarena-2-ab
http://www.121.nu/onetoone/foretag/svenska-fotbollforbundet

Vill man sedan ta skattebetalarnas synvinkel så kan man säga att det finns en risk. Risken har kvantifierats och övriga solidariskt betalningsansvariga har en total koncernomsättning på omkring 125.000.000.000 SEK, varför riskerna för att något förutspått belopp i termer av förlust skall medför Konkurs för övriga bolag måste anses vara exceptionellt utomordentligt liten.

Slutligen appropå lagen, eller ius civile i detta fall så kan det solidariska betalningsansvaret aldrig förhandlas bort. Kommunen skulle i praktiken kunna skriva ett avtal med övriga bolag om att köpa tex. resterande andelar, eller ha en sådan avsiktsförklaring. Avsiktsförklaringen är dock inte ett bindande avtal. Vidare förutsätter ett sådant fall en såpass god förhandlingsposition för kommunen att "den elake kapitalisten" skulle ha mycket svårt att förklara för sina aktieägare varför denne inte utnyttjade situation och applåderas för att ha förorsakat situationen.

Vad gäller juridikens konkurrens så avses andra saker med det lagrum du hänvisar till. Lagstiftaren har inte brytt sig om att värdera monopolsituationer utan enbart situationer där tex. kommunen olagligen stödjer tävlande A mot B. Skulle man införa det case du talar om i lagstiftning så skulle landets flygplatser få stänga och SAS lägga ned, liksom SJ, SL, Landstinget osv. osv.

Slutligen avseende Tex. Solnas garantier och potentiella avtal så baseras allt sådant säkerligen på det solidariska betalningsansvaret. Solna kommun skulle tex. kunna ta makten över övriga bolagsmän genom att helt enkelt driva upp förlusterna i bolaget. Det är knappast avsikten men övriga bolagsmän är alltså betalningsansvariga för de övriga % baserat på deras ägande. Däremot är Solna kommun den enda bolagsman som har "teoretiskt oändligt" stor kassakista med staten Sverige som garant. Det är alltså inte möjligt för bolagen att skriva bort sitt solidariska betalningsansvar, däremot kan kommunen säkerligen köpa andelar av övriga ifall stadion skulle gå obra. Dessa andelar kommer nog att värderas till marknadspris. Går det maximalt obra och alla säljer så kan man skämtsamt säga att kommunen fått en världsarena för 16,7% av priset. Vad man dock ska notera är förstås att kommunen inte är lagligen skyldig att lösa ut övriga bolagsmän. För ett sådant fall så skulle "målvakter" vara mycket eftertraktade avseende kommanditbolagskonstruktioner och kommunen är förstås inte målvakt i ärendet.
Citera
2012-03-01, 17:29
  #96
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Med ett ägande av 16,7% i Arenabolaget AB, så som du anger (jag har inte kollat med bolagsverket) så uppgår kommunens totala garantier i AB:et till ~16.700 SEK.

Du tror på fullaste allvar att kommunens garantier är avhängiga bolagets aktiekapital? Redan här är du fel ute. Hur inbördes förhållande ser ut mellan olika aktieägare regleras av aktieägaravtal. Som vi inte fått se.

Citat:
Vad gäller Kommandit bolaget arena bolaget där Solna kommun är Kommanditdelägare så framgår av bolagsformen att Kommunen är Solidariskt betalningsansvarigt tillsammans med övriga ägare där det inte framgår att de är komplementärer.

Arenabolaget i Solna AB är obegränsat ansvarigt för kommanditbolagets eventuella förluster. Övriga delägare är ansvariga för begränsade belopp. Hur stora? Kanske du har svaret.

Hur en eventuell förlust hanteras i kommanditbolaget vet vi alltså inte eftersom den slutligen landar i knät på Arenabolaget i Solna AB. Och där är status oklar.


Citat:
Vill man sedan ta skattebetalarnas synvinkel så kan man säga att det finns en risk. Risken har kvantifierats och övriga solidariskt betalningsansvariga har en total koncernomsättning på omkring 125.000.000.000 SEK, varför riskerna för att något förutspått belopp i termer av förlust skall medför Konkurs för övriga bolag måste anses vara exceptionellt utomordentligt liten.

Du tror att övriga bolag har ett solidariskt betalningsansvar för motsvarande deras omsättning på koncernnivå?? Har du någon som helst täckning för det påståendet?

Återigen, aktieägarnas ansvar i Arenabolaget i Solna AB uppgår till det de har pytsat in. Du verkar tro att bolagen obegränsat har borgat för hela affären på något sätt? Aldrig. Aldrig.

Citat:
Slutligen appropå lagen, eller ius civile i detta fall så kan det solidariska betalningsansvaret aldrig förhandlas bort. Kommunen skulle i praktiken kunna skriva ett avtal med övriga bolag om att köpa tex. resterande andelar, eller ha en sådan avsiktsförklaring. Avsiktsförklaringen är dock inte ett bindande avtal. Vidare förutsätter ett sådant fall en såpass god förhandlingsposition för kommunen att "den elake kapitalisten" skulle ha mycket svårt att förklara för sina aktieägare varför denne inte utnyttjade situation och applåderas för att ha förorsakat situationen.

Menar du att när arenan går kraftigt minus så "får" kommunen köpa ut övriga aktieägare? För hur mycket då? Du vet väl att en arena har i praktiken ett negativt värde. Liksom simhallar etc.

Citat:
Vad gäller juridikens konkurrens så avses andra saker med det lagrum du hänvisar till. Lagstiftaren har inte brytt sig om att värdera monopolsituationer utan enbart situationer där tex. kommunen olagligen stödjer tävlande A mot B. Skulle man införa det case du talar om i lagstiftning så skulle landets flygplatser få stänga och SAS lägga ned, liksom SJ, SL, Landstinget osv. osv.

Menar du att kommunen framöver får köpa vadsomhelst av Arenabolaget i Solna AB utan upphandling?

SJ, landsting kommuner etc lyder ju som bekant under LUF och LOU.

Och visst, statsstöd är nytt. Samhällsnyttiga funktioner kan få stöd men grundregeln är att stöd är otillåtet. Om du hävdar att två nationalarenor plus globen är samhällsnyttiga så visst. Men varför konkurrensutsattes inte det hela?

Citat:
Slutligen avseende Tex. Solnas garantier och potentiella avtal så baseras allt sådant säkerligen på det solidariska betalningsansvaret.

Finns inget solidariskt betalningsansvar. Stöd för påståendet?

Citat:
Solna kommun skulle tex. kunna ta makten över övriga bolagsmän genom att helt enkelt driva upp förlusterna i bolaget. Det är knappast avsikten men övriga bolagsmän är alltså betalningsansvariga för de övriga % baserat på deras ägande. Däremot är Solna kommun den enda bolagsman som har "teoretiskt oändligt" stor kassakista med staten Sverige som garant. Det är alltså inte möjligt för bolagen att skriva bort sitt solidariska betalningsansvar, däremot kan kommunen säkerligen köpa andelar av övriga ifall stadion skulle gå obra. Dessa andelar kommer nog att värderas till marknadspris. Går det maximalt obra och alla säljer så kan man skämtsamt säga att kommunen fått en världsarena för 16,7% av priset. Vad man dock ska notera är förstås att kommunen inte är lagligen skyldig att lösa ut övriga bolagsmän. För ett sådant fall så skulle "målvakter" vara mycket eftertraktade avseende kommanditbolagskonstruktioner och kommunen är förstås inte målvakt i ärendet.

Det är det här vi inte känner till. Du pratar nu om driften(tror jag). Det är ju den som framöver kommer att kosta pengar. Hur mycket vet vi inte. Inte heller vem som ska betala. Ska Solna kommun betala? Ja då ska de nog upphandla nyttjandet först.

För att slippa upphandla nyttjandet krävs att Solna äger arenan. Men det gör de ju inte.


Men jag tror att du resonerar såhär.

Arenan går med jätteförlust. Kommunen får ynnesten att köpa ut övriga aktieägare för okänd summa pengar(troligtvis redan avtalat hur mycket). Då slipper kommunen att upphandla driften/nyttjandet och får äran att täcka hela driftsförlusten själva.

Det genidraget gjorde att de får arenan till ett ockerpris 1400+900 miljoner, Peab och Fabege gör avans på byggkostnaden. Swedbank har ju redan betalat för namnet så de är hemma och fotbollsförbundets insatser avskrivs eftersom utan fotbollsförbundets stöd(och AIK:s) kan kommunen inte fylla arenan.

I din värld är detta finemang. I min värld har kommunen handlat fel och jag är övertygad om att mutor utbetalats på ett eller annat sätt. Ingen slump att Peab figurerar i de flesta muträttegångar idag som pågår. NCC och Skanska har väl någon var tredje år. Peab har väl cirka 5-10 stycken varje år. En slump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in