• 1
  • 2
2010-03-25, 23:16
Medlem
Hej.

Satt och tänkte på en sak. Jämförde min ekonomiska situation med div kompisar och folk jag kände och skulle uppskatta utomståendes åsikter.

Jag är 30 år. Bor ihop med en tjej (vi är väl nån slags sambo). Jag äger en bostad som är värd runt 400.000 utan lån. Jag äger en bil som är värd ca 40.000 utan lån. På sparkontot har jag runt 100.000kr. Lägenheten är smetad med datorer, värsta tv:n, Xbox360, fina möbler och är precis nyrenoverad. De enda lån jag har är CSN som ligger på runt 40.000. Mina föräldrar är i 65-årsåldern och de bor i en villa som är värd runt 2.000.000 (utan lån). Jag har ett syskon.

Hur skulle ni säga att min ekonomiska situation är jämfört med andra normala 30-åringar? Över? Under? Normalt? Hur mycket?

Min uppfattning är många i min ålder (och även äldre) antingen har hus/bostad som är värt en del pengar men samtidigt lån på nästan hela summan eller bor i hyresrätt utan några tillgångar direkt. Är detta eran uppfattning också? Flika gärna in med egna erfarenheter om ni har några.
Citera
2010-03-25, 23:24
Medlem
gorgonzolas avatar
Känns just som du måste vara mycket mycket mycket över medel :S

Jag har ok med pengar men har inte pluggat klart ännu, målet blir att spara ihop tillräckligt för att leva på räntan (jag är sparsam!)
Citera
2010-03-26, 01:31
Medlem
Min situation stämmer med TS till kanske 90%... Skillnaden är bla att jag har motsvarande summor investerade i värdepapper istf i en lägenhet och inga lån. Har högskoleexamen och har arbetat i ca 6 år, bor i storstad. Känns som jag har lite bättre ekonomi än övriga i min bekantskapskrets men så överdrivet unik e man nog inte...

Såå något över medel skulle jag gissa att TS situation är.
Citera
2010-03-26, 08:44
Medlem
MABdTs avatar
Du sitter i en javligt bra sits och har en "bra balansrakning". Bra jobbat!

Det enda du behover ombesorja i framtiden ar en fast inkomst per manad.
Citera
2010-03-26, 13:54
Medlem
Rubinens avatar
Din ekonomiska situation är en bra bit över medel tror jag!
Citera
2010-03-26, 19:00
Medlem
Det som känns mest väsentligt för mig är väl vad din månadsinkomst är. Andelen sparpengar är ju inte så förfärligt mycket det som däremot ses som positivt är ju att du har en betalt boende värt 400 000 detta är ju dock flyktiga värden som snabbt kan sjunka likadant med dina föräldrars hus...mycket ska till men det är långt ifrån pengar på kontot..

För att göra en jämförelse så ser jag mig verkligen inte som speciell och är det inte heller...kort info 26 år två bilar utan lån en värd ca:45 den andra ca: 35 sparpengar 120 000 kanske..det som skiljer oss är ju att jag bor i hyresrätt. fast jobb med en inkomst på 24500:-

Mina föräldrar har en avbetald villa värd ca: 1,2 -1.5 de är 50 år om det har betydelse men eftersom du nämnde det så gör jag det...enda barnet är jag..men vad mina föräldrar har för ekonomi rör ju inte mig så mycket..så känns orelevant..
Citera
2010-03-26, 19:51
Medlem
Minardis avatar
Du bör hamna över medel med råge, vore dock lite intressant att veta årsinkomsten. Men eftersom du varken har lån på hus, bil eller dyl så ligger du nog bra till.

Men ett tips vore att försöka investera lite pengar också det är en bra väg till välstånd, finns massor av saker att investera i eller på det behöver inte vara aktier, själv har jag sedan något år tillbaka lite jordbruksmark som genererar lite pengar vid sidan av mitt ordinarie jobb.
Citera
2010-03-26, 20:28
Medlem
Ang min månadsinkomst:

För närvarande är den på runt 7500kr i månaden varav 5000 är lån du från CSN. Får examen nu till sommaren.

Jag började alltså jobba när jag var klar med en ky-utbildning när jag var 20. Jobbade sen med ett par olika saker tills jag började studera. Kände att jag ville ge mig den erfarenheten.

Tjänade runt 27.000 i månaden när jag började studera och gick då till 2.500 i månaden. Lånade inget första året utan levde på sparade pengar.

Ville som sagt studera och känna på studielivet och prova på nått jag haft som stort intresse hela livet men aldrig riktig jobbat med.

Vet att jag har det förra jobbet efter examen men vill nog inte riktigt tillbaka men är samtidigt inte för stolt så att om inget annat finns så går jag tillbaka.

Får jag ett jobb inom det jag utbildat mig till så borde jag hamna på ungefär samma lön efter nått eller några år men betydligt bättre möjligheter till avancemang mot det andra jobbet som jag i princip uppnått "maxlön". I princip omöjligt att avancera och lönen kommer bara höjas enligt avtal.
Citera
2010-03-26, 20:37
Medlem
Minardis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ang min månadsinkomst:

För närvarande är den på runt 7500kr i månaden varav 5000 är lån du från CSN. Får examen nu till sommaren.

Jag började alltså jobba när jag var klar med en ky-utbildning när jag var 20. Jobbade sen med ett par olika saker tills jag började studera. Kände att jag ville ge mig den erfarenheten.

Tjänade runt 27.000 i månaden när jag började studera och gick då till 2.500 i månaden. Lånade inget första året utan levde på sparade pengar.

Ville som sagt studera och känna på studielivet och prova på nått jag haft som stort intresse hela livet men aldrig riktig jobbat med.

Vet att jag har det förra jobbet efter examen men vill nog inte riktigt tillbaka men är samtidigt inte för stolt så att om inget annat finns så går jag tillbaka.

Får jag ett jobb inom det jag utbildat mig till så borde jag hamna på ungefär samma lön efter nått eller några år men betydligt bättre möjligheter till avancemang mot det andra jobbet som jag i princip uppnått "maxlön". I princip omöjligt att avancera och lönen kommer bara höjas enligt avtal.

Ganska låg månadsinkomst men skulle trots det vilja påstå, utan att vara någon expert på ekonomi, att du har det ganska bra ekonomiskt då du inte har några större skulder och har ett hus som är betalt t.e.x, så du har faktiskt tillgångar.
Citera
2010-03-26, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hej.

Satt och tänkte på en sak. Jämförde min ekonomiska situation med div kompisar och folk jag kände och skulle uppskatta utomståendes åsikter.

Jag är 30 år. Bor ihop med en tjej (vi är väl nån slags sambo). Jag äger en bostad som är värd runt 400.000 utan lån. Jag äger en bil som är värd ca 40.000 utan lån. På sparkontot har jag runt 100.000kr. Lägenheten är smetad med datorer, värsta tv:n, Xbox360, fina möbler och är precis nyrenoverad. De enda lån jag har är CSN som ligger på runt 40.000. Mina föräldrar är i 65-årsåldern och de bor i en villa som är värd runt 2.000.000 (utan lån). Jag har ett syskon.

Hur skulle ni säga att min ekonomiska situation är jämfört med andra normala 30-åringar? Över? Under? Normalt? Hur mycket?

Min uppfattning är många i min ålder (och även äldre) antingen har hus/bostad som är värt en del pengar men samtidigt lån på nästan hela summan eller bor i hyresrätt utan några tillgångar direkt. Är detta eran uppfattning också? Flika gärna in med egna erfarenheter om ni har några.

Tror din situation är ganska medel, möjligen något över.
Citera
2010-03-26, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det som känns mest väsentligt för mig är väl vad din månadsinkomst är. Andelen sparpengar är ju inte så förfärligt mycket det som däremot ses som positivt är ju att du har en betalt boende värt 400 000 detta är ju dock flyktiga värden som snabbt kan sjunka likadant med dina föräldrars hus...mycket ska till men det är långt ifrån pengar på kontot..

För att göra en jämförelse så ser jag mig verkligen inte som speciell och är det inte heller...kort info 26 år två bilar utan lån en värd ca:45 den andra ca: 35 sparpengar 120 000 kanske..det som skiljer oss är ju att jag bor i hyresrätt. fast jobb med en inkomst på 24500:-

Mina föräldrar har en avbetald villa värd ca: 1,2 -1.5 de är 50 år om det har betydelse men eftersom du nämnde det så gör jag det...enda barnet är jag..men vad mina föräldrar har för ekonomi rör ju inte mig så mycket..så känns orelevant..

Du vet att du kommer bli miljonär en dag, likadant är det för mig. Jag skulle våga sticka ut hakan och säga att ända sättet att bli rik är genom arv i Sverige. Visst aktier fungerar men 1 miljon blir likasnabbt 10 miljoner som 100 000 blir 1 miljon.
Senast redigerad av Trollsmurfen 2010-03-26 kl. 20:55.
Citera
2010-03-26, 21:24
Medlem
Rubinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsmurfen
ända sättet att bli rik är genom arv i Sverige.

Det finns generellt 2 "seriösa" sätt att bli förmögen innan man är 50+:

- Ärv stort kapital som sedan förvaltas väl i exempelvis aktier. Lever alltså på "procenten".

- Var entreprenör

On Topic igen:
Det är precis som du säger, många sitter med villor och vid en första anblick kan de tyckas ha gott om pengar men i verkligheten är det väldigt ofta inte så! Väldigt många i Sverige är belånade till bristningsgränsen.
Senast redigerad av Rubinen 2010-03-26 kl. 21:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in