• 1
  • 2
2010-03-23, 12:34
Medlem
Xayas avatar
Hej! Jag funderade på om jag skulle skriva tråden här eller i det andra forumet om drömmar osv, men eftersom det jag undrar över egentligen inte är drömmen så skriver jag det här istället.

Drömmen:
Inatt drömde jag att jag var ute och gick med min hund. Vi gick precis den väg vi alltid går och kom fram till den smala passagen på 200 meter vi alltid går igenom. När jag gick in där så kändes det som att allt inte stod rätt till. Jag såg långt borta något svart som satt/låg på marken och vi gick närmare.

Plötsligt reser sig skepnaden upp och jag inser att det är en människa. Jag ser inte ansiktet först utan fortsätter gå och tänkte att det nog var någon som ramlat eller liknande.
Då tittar "den" rätt på mig. Ett groteskt ansikte som hånler med gula tänder. Huden är kritvit och ögonen är mörka. "Den" börjar gå mot mig, fortfarande hånleende och den sträcker ut en blek, knotig hand.

jag känner kalla kårar och backar några steg. Då börjar varelsen springa mot mig och jag får panik och både jag och hunden springer för livet, men vi är för långsamma och jag känner handen på min axel.

Då vaknar jag kallsvettig och inser att det bara var en mardröm.

Senare samma morgon:
Det tog en stund för mig att lugna ner mig, jag brukar ju aldrig ha mardrömmar. Tillslut lugnar jag ner mig och går och kokar kaffe och äter frukost med hunden.
Någon timme senare har jag glömt allt om drömmen och vi gör oss redo för att gå ut på morgonpromenaden.

Vi går den väg vi alltid går, men just som vi ska svänga in på den smala passagen stannar hunden. Den vill inte gå in där och den gnäller svagt. Det ska tilläggas att min hund är en 50-kilos vakthund som aldrig har backat för någon eller något.

Känslan kommer över mig igen, något står inte rätt till. Jag vänder och går tillbaka hem med hunden istället.

Nu till frågan:
Vad fan är det som händer egentligen? Jag sitter här kallsvettig med hunden bredvid mig. Hon vill inte lämna min sida.

Har någon varit med om något liknande förut? Var det jag som utan att veta det själv var nervös och märkte hunden det? Jag har aldrig riktigt trott på något övernaturligt och jag har aldrig varit religiös.

Tack till de som tog sig tid att läsa texten, jag är medveten om att den blev väldigt lång, jag ville bara förklara hela scenariot på rätt sätt.
Citera
2010-03-23, 12:42
Medlem
Jag tänker mig att hundar inte har något annat språk än kroppspråket, de förstår mycket man säger men läser också kroppspråket. Så det kan ju vara det den läst. Tror du inte den sitter bredvid dig därför du fortfarande är skärrad? En dröm är ju det som man själv skapar i sömnen.

Jag antar att du tänker drömmen som en sanndröm. Jag har ingen erfarenhet av varelsen du drömde om, så jag kan inte bedöma det. Fler förslag?
Citera
2010-03-23, 13:24
Medlem
Xayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jag tänker mig att hundar inte har något annat språk än kroppspråket, de förstår mycket man säger men läser också kroppspråket. Så det kan ju vara det den läst. Tror du inte den sitter bredvid dig därför du fortfarande är skärrad? En dröm är ju det som man själv skapar i sömnen.

Jag antar att du tänker drömmen som en sanndröm. Jag har ingen erfarenhet av varelsen du drömde om, så jag kan inte bedöma det. Fler förslag?
Det ligger mycket i det du säger, men grejen var att jag faktiskt var på bra humör och hade glömt allt om drömmen vid det laget. "Den" hade, vad jag kunde se iallafall, inget hår och den hade på sig någon sorts svart rock eller kappa eller liknande.

Sanndröm vet jag inte, om så hade varit fallet och jag hade sett varelsen i verkligheten med så hade jag förmodligen trott att jag tappat förståndet. Nu vet jag iallafall vad skräck innebär, för det var precis det jag kände. Ren och skär skräck.
Citera
2010-03-23, 13:25
Medlem
amilofss avatar
Man kan tycka det var synd att du inte gick längre och till stället du hade din drömupplevelse.
Citera
2010-03-23, 13:32
Medlem
Xayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Man kan tycka det var synd att du inte gick längre och till stället du hade din drömupplevelse.
Fan heller, haha. Tänker inte gå dit på ett bra tag.

Det ska även tilläggas att när min sambo varit nervös någon gång när hon gått med hunden så har hunden istället för att bli rädd bröstat upp sig och visat att om det blir tjafs så smäller det. Hon har aldrig någonsin tidigare varit rädd för någon eller något.
Citera
2010-03-23, 13:40
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaya
Fan heller, haha. Tänker inte gå dit på ett bra tag.

Kan förstå det, men då får du inte heller svaret på frågan du ställde.
Citera
2010-03-23, 13:49
Medlem
Men alltså den hade mänskliga drag? Kanske en häxa eller nåt sånt?
Citera
2010-03-23, 13:57
Medlem
Xayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Men alltså den hade mänskliga drag? Kanske en häxa eller nåt sånt?
Absolut mänskliga drag. Kroppen såg ut som en människas, ansiktet var väldigt konstigt utan hår eller ögonbryn, ögonen väldigt mörka, kanske t.om. kolsvarta. Kritvit hy, gula, ruttna tänder och ett hånleende. Det värsta jag sett i hela mitt liv.
Citera
2010-03-23, 20:48
Medlem
Amagadwats avatar
Väldigt intressant! Om detta hade varit mig så hade jag trott att min hund kände hur jag kände, vilket hade stoppat även henne från att gå dit och möta vem-vet-vad. Fast eftersom det verkar som om din hund aldrig har backat tidigare gör att detta blir svårare. Du kanske borde lära dig hundtelepati och fråga vad som egentligen hände?
Citera
2010-03-23, 22:26
Medlem
Xayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amagadwat
Väldigt intressant! Om detta hade varit mig så hade jag trott att min hund kände hur jag kände, vilket hade stoppat även henne från att gå dit och möta vem-vet-vad. Fast eftersom det verkar som om din hund aldrig har backat tidigare gör att detta blir svårare. Du kanske borde lära dig hundtelepati och fråga vad som egentligen hände?
Jag har intalat mig själv att jag utan att veta det sände ut nervösa signaler och att hunden uppfattade det. Speciellt med tanke på att ingen annan verkar ha varit med om liknande. Hjärnan kan ju spela spratt med en ibland
Citera
2010-03-24, 13:04
Medlem
nummerupplysn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaya
Jag har intalat mig själv att jag utan att veta det sände ut nervösa signaler och att hunden uppfattade det. Speciellt med tanke på att ingen annan verkar ha varit med om liknande. Hjärnan kan ju spela spratt med en ibland

Det kan mycket väl vara så. Hundar är bra på att uppfatta sånt. Hur som helst tycker jag att du ska gå dit igen. Ta med dig hunden och din flickvän.

Det finns inget som kan skada dig fysiskt ändå. Du kommer känna dig mycket starkare efter att du inser att det inte finns något att vara rädd för.

Edit:
Det kan iofs vara så att du blev tillfälligt attackerad av en negativ influens i en dröm. Sådana influenser lever på rädlsa och skräck. De bullar oftast upp sig i drömmar, och attackerar där man är som svagast för att man ska bli så rädd som möjligt. Egentligen är de inte ett dugg farliga, och antagligen ömkliga små varelser. Men jävligt bra på psykologi är de.

Det kan vara så att den planerade en liten core image bild i dig när du drömde, typ som en Deja-vu känsla, som aktiveras i efterhand. När du sedan är ute och går med hunden och kommer till ett ställe som liknar den i drömmen, aktiveras core imagen och rädslan släpps lös igen. Din hund känner av detta, kanske har du starka kopplingar till den, så att den kan känna av din rädsla på en undermedveten nivå, innan du gör det också?

Hur som helst så har den negativa influensen lyckats med att skrämma upp dig, vilket försvagar dig, så att den kan sno energi från dig. Jag föreslår som sagt att du går ut och möter dina rädslor, då övervinner du dem, och influensen kan inte göra ett skit då. =)
Senast redigerad av nummerupplysn. 2010-03-24 kl. 13:10.
Citera
2010-03-24, 20:00
Medlem
Shaampos avatar
Som de flesta vet så är ju drömmar oftast sammanfattade på vad man varit med om under dagen.. fast ibland på extrema och sinnessjuka sätt. Kan det vara så att någon tex gjort ett oväntat påhopp eller något liknande på dig under den senaste tiden.

Och de där med att hunden skyggade tillbaka när ni gick vid stället från drömmen kan enligt mig bara tyda på att hunden läst av ditt undermedvetna.. Det tvivlar jag inte en sekund på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in