Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-21, 20:52
  #1
Medlem
Jag letar efter "chord progressions" som är bra att öva för att bygga ackordspel-skills! Nån som har tips på såna eller nån bra sida med det?
Citera
2010-03-21, 22:44
  #2
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitelizard
Jag letar efter "chord progressions" som är bra att öva för att bygga ackordspel-skills! Nån som har tips på såna eller nån bra sida med det?
Ackordföljder alltså?
D - A - Bm - F#m - G - A - G - D
Tycker jag låter schysst och har ett brett "greppspektrum".
Citera
2010-03-21, 22:47
  #3
Medlem
Kolla in Allan Holdsworths "House of Mirrors". Den jäveln är inte nådig att lira, alltså. Bra för att få till räckvidd, och den är mer eller mindre enbart ackord. Jag ska se om jag kan gräva fram en plankning.
Citera
2010-03-24, 23:37
  #4
Medlem
Tack wzbz, precis vad jag letade efter! Jag ville nämligen ha ett par sjysta övnings-ackordföljder till min ackord-site www.chordpractice.com. Och din kom minsann med!

Jag tar hemskt gärna emot feedback på sidan och förslag på ackordföljder jag kan lägga till!
Citera
2010-03-25, 18:24
  #5
Medlem
Kör samma första 5 som wzbz föreslog och avsluta med I, IV, V (D, G, A i den tonarten) istället. Logisk ackordföljd mest känd från Pachelbels Canon in D. Sen kör du igenom det i tolv tonarter
Citera
2010-03-25, 19:25
  #6
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monger
Kör samma första 5 som wzbz föreslog och avsluta med I, IV, V (D, G, A i den tonarten) istället. Logisk ackordföljd mest känd från Pachelbels Canon in D. Sen kör du igenom det i tolv tonarter
Oj, så skall det såklart vara!
Citera
2010-03-27, 10:09
  #7
Medlem
ah, gött. fixat
Citera
2010-03-27, 17:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monger
Kör samma första 5 som wzbz föreslog och avsluta med I, IV, V (D, G, A i den tonarten) istället. Logisk ackordföljd mest känd från Pachelbels Canon in D. Sen kör du igenom det i tolv tonarter
Fast jag tror inte att den är mest känd från Pachabels Canon i D, då det är den vanligaste ackordsföljden någonsin. Tonika -> subdominant -> dominant. Används överallt.
Citera
2010-03-28, 20:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Fast jag tror inte att den är mest känd från Pachabels Canon i D, då det är den vanligaste ackordsföljden någonsin. Tonika -> subdominant -> dominant. Används överallt.
Menade ackordföljden i sin helhet. I V vi iii IV V IV V.
Citera
2010-03-28, 21:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monger
Menade ackordföljden i sin helhet. I V vi iii IV V IV V.
Ah! Det var nog jag som missförstod!
Citera
2014-01-28, 17:25
  #11
Medlem
Simpinators avatar
Om vi utgår från C dur skala, och vi säger att jag vill spela i "G mixolydisk skala" Blir G7 I eller V akord ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback