2010-03-20, 11:43
Medlem
Harwins avatar
Jag har spelat piano i ungefär 2 år, och gitarr några år innan dess. Med piano är jag i princip självlärd, men en sak som jag aldrig lyckas förstå mig på är takter. Jag har bett ett flertal personer förklara för mig vad egentligen syftet med takter är, men jag förstår det inte. Jag tycker bara det verkar vara någon onödig form av matematik.

4/4 takt är det vanliga, då förstår jag att det finns 4 slag i en takt, dvs |x....x....x....x....|
2/4 takt är en annan takt, med 2 st slag på en takt. |x.......x.......|

Dock förstår jag inte hur det låter någonting annorlunda mellan exemplen. Jag kan ju själv HÖRA en takt ifall jag lyssnar en låt, stampa takten i en låt går ju bra, men jag tycker det kan vara allt från |x...............| till |x.......x.......|, |x....x....x....x....|, |x.x.x.x.x.x.x.x.|, |xxxxxxxxxxxxxxxx| etc.

En kompis sa att takter är användbart i låtar där det är sångtext för att det ger bättre koll just på när man ska lägga ackord, men delvis spelar jag väldigt få låtar med sångtext, och delvis brukar ackorden helt enkelt bara ligga ovanför texten där de ska spelas, för det mesta som jag ser det.

Någon som kan få mig att förstå?
Senast redigerad av Harwin 2010-03-20 kl. 11:55. Anledning: Komplettering.
Citera
2010-03-20, 11:46
Medlem
netkos avatar
Alltså, om du spelar ihop med andra musiker så förstår du väl att det måste finnas någon gemensam takt och ett tempo som ni alla måste spela efter. Om alla kör sitt eget race kommer det nog inte att låta så bra... vad är det du inte förstår egentligen? Är det hur man läser takter i noter eller bara inte förstår konceptet med takter? Det låter lite skumt för en musiker.
Citera
2010-03-20, 11:56
Medlem
Harwins avatar
Jag kompletterade lite nu, kanske ger en bättre bild av min problematik.

Men som svar; jodå, klart man måste ha någon gemensam takt. Jag har dock alltid enbart spelat solo, på pianot, så jag behöver inte tänka på hur några andra spelar. Jag förstår mig helt enkelt inte på hur man tillämpar takter och vad de har för användning för en som spelar på egen hand. Sen förstår jag att takter är ett måste ifall man spelar flera stycken, men det gör det inte direkt lättare att förstå vad som skiljer takter åt, etc.
Senast redigerad av Harwin 2010-03-20 kl. 11:59.
Citera
2010-03-20, 15:32
Medlem
netkos avatar
Hm, låter som ett märkligt problem. Jag får inte riktigt ihop att du är självlärd pianist och spelat i två år, men inte förstår dig på takter. Lyssnar du mycket på musik? Känner du rytmen i musiken?

Du kan ju läsa lite här, vet dock inte hur mycket du får ut av det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Taktart

Sedan så kan du ju studera olika takter, finns en hel del trådar här på FB om det:

https://www.flashback.org/t811243

https://www.flashback.org/t285139

https://www.flashback.org/t1062165

Nu orkade jag inte gå igenom dem, men jag antar att det i alla fall står något vettigt i dem

Jag tycker att du borde prova spela med till musik/metronom för att få någon känsla för takten, det är nog lättare att förstå än att bara läsa teorin om den.

Damma av pianot och klicka in på http://www.metronomeonline.com/ vettja.
Citera
2010-03-20, 15:55
Medlem
Jag förstår vad du menar. Jag förstår även att du vet och kan spela efter takten, och inte har några problem att hitta tempo eller rytm. Den förklaring jag har lärt mig är att anledningen att en låt tex går i 2/4 istället för 4/4 är att förenkla, bland annat i notläsningen. En låt som går i 2/4 kan väl lika gärna skrivas i 4/4, beroende på hur låten ser ut. Men när strukturändringar sker på det 3:e slaget, eller då ett rytmiskt komp repeteras med 2 slags intervaller, är det helt enkelt lättare att skriva ut låten som 2/4. Någon som lärt sig någon annan förklaring som kan fylla i?
Citera
2010-03-20, 16:16
Medlem
Escapisms avatar
Framför allt vad som skiljer taktarter som är delbara med varandra är betoningarna (som kommer naturligt ändå, men om man tänjer på dom, som t.ex. 6 takt, så kan det blir riktigt intressant.) Men visst, det handlar väl om tankesätt också. Den största skillnaden är ju framför allt att man betonar generellt ettan (första slaget) mycket starkare än de andra.
Senast redigerad av Escapism 2010-03-20 kl. 16:19.
Citera
2010-03-20, 18:04
Medlem
Harwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monger
Den förklaring jag har lärt mig är att anledningen att en låt tex går i 2/4 istället för 4/4 är att förenkla, bland annat i notläsningen. En låt som går i 2/4 kan väl lika gärna skrivas i 4/4, beroende på hur låten ser ut.

Jo, det är så jag tänker också. Ifall jag istället skriver det såhär: |X.x.x.x.|X.x.x.x.|, där är 4/4. Ifall jag skriver det |X.x.|X.x.|X.x.|X.x.| så har vi 2/4. Men ifall man sen använder takterna till en melodi så tycker jag det är precis likadant, bara att man slår takten/rytmen lite långsammare i den andra.

|X.x.x.|X.x.x.|X.x.x.| är ju annorlunda också ser jag ju, 3/4 där. Och jag hör det så länge man slår an första slaget i varje takt olikt från de andra. Men jag förstår däremot inte hur en låt låter annorlunda för att man spelar den i 3/4 jämfört med 4/4. Säg att man spelar toner.

4/4: |A.x.x.x.|B.x.x.x.|C.x.x.x.|
3/4: |A.x.x.|B.x.x.|C.x.x.|

EDIT: Se bara x:en som vilotecken i ovanstående exempel, dvs inga taktslag. Utan något mer än första slaget att gå på, hur skiljer det sig? Exempel 2 skulle lika gärna kunna vara i 4/4, dvs |A.x.x.B.|x.x.C.x.|x.x.x.x.|

Det enda jag kan tänka mig såhär är att man skulle spela det andra exemplet snabbare, men det är tydligen inte så det fungerar, så vad? Sen exempel när den nedre siffran ändras, till #/6, #/8, #/16 eller vad som helst, hur låter det då?
Senast redigerad av Harwin 2010-03-20 kl. 18:09.
Citera
2010-03-20, 22:36
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harwin
|X.x.x.|X.x.x.|X.x.x.| är ju annorlunda också ser jag ju, 3/4 där. Och jag hör det så länge man slår an första slaget i varje takt olikt från de andra. Men jag förstår däremot inte hur en låt låter annorlunda för att man spelar den i 3/4 jämfört med 4/4. Säg att man spelar toner.

För att tydligt höra hur tretakt låter kan du till exempel lyssna på en vals. I tretakt betonas första slaget, men i en fyrtakt betonas första och tredje.
Senast redigerad av antpn 2010-03-20 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in