• 1
  • 2
2006-01-05, 16:33
Medlem
Ja det är klart att det finns, vals, infödings-musik och mycket klassiskt går inte i 4/4-takt.

Men det vore kul om någon av er kunde nämna något som inte hör till de kategorierna jag nämnt.
Citera
2006-01-05, 16:36
Medlem
Vals!
Citera
2006-01-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppjerka
Vals!

Härligt, skitbra. Ge mig mer förslag.
Citera
2006-01-05, 16:48
Bannlyst
Haha, mitt nick syftar faktiskt på "rädslan för fyrtakt". Förvisso skall det egentligen vara ett s på slutet, således Fear Of Fours, vilket är ett av Lambs album.
Jag har dock aldrig hört efter huruivda det går i fyrtakt eller ej, men jag kan inte tänka mig att det gör det.

Förbaskat skön musik gör de, i vilket fall som helst, så det är något jag varmt rekommenderar,
Citera
2006-01-05, 16:54
Medlem
Vappas avatar
hmm sitter just och lyssnar på jimi hendrix, manic depression är nog 6/4 eller nått. lite skum låt
finns säkert hur mycket som helst som inte går i 4/4.
Är det inte sting som brukar göra sånna där skumma rytmer bara för att han kan? har för mig att min musiklärare gnällde på det iaf
Citera
2006-01-05, 16:56
Medlem
Manic depression var fin. Tack ska du ha.
Citera
2006-01-05, 16:57
Medlem
BF_Swedens avatar
Money av Pink Floyd. 7/8-delar.

Tubular Bells av Mike Oldfield.
Citera
2006-01-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FearOfFour
Haha, mitt nick syftar faktiskt på "rädslan för fyrtakt". Förvisso skall det egentligen vara ett s på slutet, således Fear Of Fours, vilket är ett av Lambs album.

Trodde du menade Lamb of God där ett tag! Det albumet hade jag inte hört talas om .

Skoff! House of the rising sun går i 6/8! Det är en väldigt vanlig takt så det borde inte vara några problem att hitta låtar i den!
Citera
2006-01-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppjerka
Skoff! House of the rising sun går i 6/8! Det är en väldigt vanlig takt så det borde inte vara några problem att hitta låtar i den!

Det finns säkert hur mycket som helst men min hjärna kommer inte på några.

(Pink floyd är riktigt bra)
Citera
2006-01-05, 17:35
Medlem
morphes avatar
Tom Sawyer med Rush går i 7/8 ett tag.
Citera
2006-01-05, 18:24
Medlem
Veyrons avatar
Dream Theater byter taktart i typ varannan takt
Citera
2006-01-05, 18:25
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Det finns MASSOR av musik som inte är 4/4. Jag lyssnar mest på metal och där har de flesta banden låtar som inte är raka 4/4. Dream Theater, Nile, Edge of Sanity, Nevermore, Symphony X, Morbid Angel, Megadeth, Cradle of Filth etc. Ja de flesta band använder sig av mer än 4/4 inom metal skulle jag vilja påstå. Den mesta andra musiken gör det också tror jag. Tex är Jazz ett bra exempel och som du nämner klassisk musik.

4/4 används väl mest i elektronisk musik tror jag (av typen rave och liknande).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in