Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-12, 12:17
  #1
Medlem
käkmuskelns avatar
dvd är säkert bra om man har en 70-tums plasmaskärm och hemmabiostereo, men på min gamla tv är det helt värdelöst.
för det första blir vissa filmer utdragna och fula eftersom det är meningen att dom ska ses i widescreenformat.
det problemet fanns aldrig med videobanden.

för det andra är alla jävla menyer så otroligt irriterande.
visst, det blir billigare för Sony att släppa alla nordiska varianter på en och samma upplaga men för mig, som måste stega mig igenom värdelösa valmöjligheter är det bara jobbigt.
när man väl fått igång själva filmen (nej, jag vill INTE se nån jävla feature length preview trailer bullshit, tackar så mycket) och måste pausa eller så får man oftast börja om från början med att välja språk och så vidare. ibland, när pausen är lite längre, hittar min dvd inte ens fram till rätt ställe, alltså där jag pausade, igen.

jag är trött på skiten och tänker bara hyra vhs från och med nu.
Citera
2004-03-12, 12:38
  #2
Medlem
Det låter som du har haft otur med din DVD-spelare.
Jag har en "vanlig" TV och tycker ändå DVD är kanon!!!

Tänk bara en sådan sak som att du slipper spola tillbaka skivorna innan du lämnar dem åter
Citera
2004-03-12, 12:40
  #3
Medlem
käkmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
...
Tänk bara en sådan sak som att du slipper spola tillbaka skivorna innan du lämnar dem åter
det har du ju rätt i.
men jag blir ändå sur på maskinen för allt det andra tjafset.
den är varken speciellt gammal eller speciellt billig.

jaja.
Citera
2004-03-12, 13:58
  #4
Medlem
Jakob den Oudens avatar
För oss som hatar tvångstextning är det en dröm. Också bilden, digitalt ljud etc...
Citera
2004-03-12, 14:21
  #5
Medlem
Stockos avatar
Ja det är mumma att slippa textningen. Sen brukar dom flesta dvd-spelare har funktion för pan-scan, dvs så filmen blir fullskärm på vanliga tv-apparater.
Men det är ju samma problem då som med videofilmer: filmen spelas in för 16:9 eller ännu extremare bioformat och för att få det till fullskärm på en 4:3-tv så skär man bort på sidorna av bildrutan.
Citera
2004-03-12, 14:43
  #6
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
När jag kopierar dvd så tar jag bort menyer och regioner och annat dumt som jag inte vill ha.
Citera
2004-03-12, 18:23
  #7
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12

Tänk bara en sådan sak som att du slipper spola tillbaka skivorna innan du lämnar dem åter

Men det är ju lite taskigt mot dom som skall hyra den sen. Oavsett om det är dvd eller vhs så tycker jag att man ska ställa in den på svenskt text och spola tillbaka. Så gör alltid jag och det har funkat hittills. Så jobbigt är det ju inte och det tar ju max en minut även om man tittat på directors cut eller nåt ännu senare på skivan, kanske eftertexterna.

Däremot kan det vara lite svårt att veta hur dom har kopplat in sin dvd, s-vhs eller via scart. Men då kan man ju alltid chansa, kanske inte så snällt, men man kan ju inte ordna allt he he. Xbox behöver man däremot aldrig spola tillbaka om den är kopplat till tv:n. Det kan ju vara värt att tänka på om man nu måste välja mellan vhs, dvd eller xbox. Dessutom kan kablarna vara dyra om man inte fick med någon, det tänker inte folk på när dom köper på internet eller andra billiga affärer.

Jag kanske inte fick med allt, men lite hjälp på vägen.
Citera
2004-03-12, 18:46
  #8
Medlem
Det är humor
Citera
2004-03-12, 19:25
  #9
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Men det är ju lite taskigt mot dom som skall hyra den sen. Oavsett om det är dvd eller vhs så tycker jag att man ska ställa in den på svenskt text och spola tillbaka. Så gör alltid jag och det har funkat hittills. Så jobbigt är det ju inte och det tar ju max en minut även om man tittat på directors cut eller nåt ännu senare på skivan, kanske eftertexterna.

Däremot kan det vara lite svårt att veta hur dom har kopplat in sin dvd, s-vhs eller via scart. Men då kan man ju alltid chansa, kanske inte så snällt, men man kan ju inte ordna allt he he. Xbox behöver man däremot aldrig spola tillbaka om den är kopplat till tv:n. Det kan ju vara värt att tänka på om man nu måste välja mellan vhs, dvd eller xbox. Dessutom kan kablarna vara dyra om man inte fick med någon, det tänker inte folk på när dom köper på internet eller andra billiga affärer.

Jag kanske inte fick med allt, men lite hjälp på vägen.

Tror du fick med tillräckligt, allt klarnade för mig iaf.
Citera
2004-03-12, 19:43
  #10
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Men det är ju lite taskigt mot dom som skall hyra den sen. Oavsett om det är dvd eller vhs så tycker jag att man ska ställa in den på svenskt text och spola tillbaka. Så gör alltid jag och det har funkat hittills. Så jobbigt är det ju inte och det tar ju max en minut även om man tittat på directors cut eller nåt ännu senare på skivan, kanske eftertexterna.

Däremot kan det vara lite svårt att veta hur dom har kopplat in sin dvd, s-vhs eller via scart. Men då kan man ju alltid chansa, kanske inte så snällt, men man kan ju inte ordna allt he he. Xbox behöver man däremot aldrig spola tillbaka om den är kopplat till tv:n. Det kan ju vara värt att tänka på om man nu måste välja mellan vhs, dvd eller xbox. Dessutom kan kablarna vara dyra om man inte fick med någon, det tänker inte folk på när dom köper på internet eller andra billiga affärer.

Jag kanske inte fick med allt, men lite hjälp på vägen.

Du tänker på grabbarna som ska hyra filmen efter dig. Heder åt dig!

Edit: Du skriver: Så gör alltid jag och det har funkat hittills. Det skulle vara intressant att höra vad du tror händer om det inte funkar?
Citera
2004-03-12, 20:16
  #11
Medlem
Racerbyces avatar
En fördel med DVD mot VHS är att om man har en regionfri DVD-spelare (som väl ganska många har nu för tiden) så finns det många filmer att köpa via nätet som kanske inte kommit ut i Sverige, dessa kan vara svårare att få att fungera på video om de är i NTSC-format. Min video klarar inte detta, kanske nyare videoapparater gör det. Men jag håller med, det är inte kul med widescreenformatet på en lite äldre TV (som min), man borde få välja alternativa format i menyn där man ändå kan välja en massa annat av mer eller mindre stort intresse...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback