Flashback bygger pepparkakshus!
2004-03-11, 00:07
Medlem
Mysonoxens avatar
Drar mig till minnes en alltför våt kväll (i dubbel bemärkelse) i Norge i slutet av 80-talet då jag och min likaledes överförfriskade kompis beslöt oss för att få lite mat i oss (samt ett par extra öl innanför västen då) så vi hamnade på en restaurang där vi erbjöds att äta val.
Om inte minnet sviker mig totalt bestod förrätten av varmrökt val med en slags vinägrettsås och varmrätten av grillad valbiff med stekt potatis, lingonsylt och en brun sås.

Inte helt i linje med Världsnaturfonden kanske...

Därför undrar jag om det finns flera av Flashbacks medlemmar som ätit liknande och annan mat som knappast kan beskrivas som politiskt korrekt?
Hund? Katt? Marsvin? eller något i den stilen
Citera
2004-03-11, 00:25
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Drar mig till minnes en alltför våt kväll (i dubbel bemärkelse) i Norge i slutet av 80-talet då jag och min likaledes överförfriskade kompis beslöt oss för att få lite mat i oss (samt ett par extra öl innanför västen då) så vi hamnade på en restaurang där vi erbjöds att äta val.
Om inte minnet sviker mig totalt bestod förrätten av varmrökt val med en slags vinägrettsås och varmrätten av grillad valbiff med stekt potatis, lingonsylt och en brun sås.

Inte helt i linje med Världsnaturfonden kanske...

Därför undrar jag om det finns flera av Flashbacks medlemmar som ätit liknande och annan mat som knappast kan beskrivas som politiskt korrekt?
Hund? Katt? Marsvin? eller något i den stilen
Jag har inga moraliska betänkligheter med mat, så länge maten inte biter mig först, äter jag allt!!! Inklusive hund och ekorre!
Citera
2004-03-11, 04:41
Medlem
Det mest oetiska jag ätit är väl antagligen Hajfenssoppa, då man hört om hur japaner och andra fiskare gör med hajarna för att få tag i fenorna, det vill säga klipper av fenorna och kastar i hajen utan att ta ta till vara på resten av köttet
Citera
2004-03-11, 11:56
Medlem
Rubbermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrasheR
Det mest oetiska jag ätit är väl antagligen Hajfenssoppa, då man hört om hur japaner och andra fiskare gör med hajarna för att få tag i fenorna, det vill säga klipper av fenorna och kastar i hajen utan att ta ta till vara på resten av köttet

Har också käkat hajfenssoppa på kinakrog här i staden. Dock har jag för mig att det inte var äkta hajfenor som serverades, utan bara nån form av äggsmet som simmade runt. Nån som kan bekräfta/dementera?
Citera
2004-03-11, 12:16
Medlem
XenuHubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Har också käkat hajfenssoppa på kinakrog här i staden. Dock har jag för mig att det inte var äkta hajfenor som serverades, utan bara nån form av äggsmet som simmade runt. Nån som kan bekräfta/dementera?

Hajfenor ska tydligen inte finnas i svenska kinakrogar. (Enligt folk i branschen.)
Många ställen har det på menyn, men det är ägg eller nudlar som flyter runt i soppskålen. Skulle det vara äkta, så skulle man nog få räkna med 500+ kr för en skål soppa.

Senaste gången jag åt hajfenor, så var det en polares flickvän som fixade till en skål med nudlar och hajfenor. "Drick all soppa", sade hon. "Ingredienserna gick på 3000 NT." (Ungefär 750 skr.)
Citera
2004-03-11, 12:31
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenuHubbard
Senaste gången jag åt hajfenor, så var det en polares flickvän som fixade till en skål med nudlar och hajfenor. "Drick all soppa", sade hon. "Ingredienserna gick på 3000 NT." (Ungefär 750 skr.)
Det där har jag också hört.

Val har jag käkat. Hajfenssoppa också, om det nu var någon hajfenssoppa i vet jag ej.

Men är inte svenska flodkräftor lite oetiskt att äta? Jag menar, de är ju hotade av kräftpest och rasfrämmande (he he) signalkräftor. Eller det kanske inte är så, vad vet jag?

EDIT: Och tonfisk. Det kanske också är oetiskt med tanke på utfiskning och så? Men det är ju så gott, så gott....
Citera
2004-03-11, 12:41
Medlem
Mysonoxens avatar
Det dom säljer som hajfenssoppa på en av kinakrogarna i min stad kostar 75 spänn, fast det lär tydligen finnas två olika hajfenssoppor, en lyxigare som görs på färsk hajfena och en som tillagas med hjälp av torkad hajfena, det är iaf vad jag hört om rätten ifråga det kanske finns någon här som är mera upplyst i ämnet som kan korrigera eller utveckla detta påstående...

Jaa svenska kräftor börjar väl bli oetiskt som fan. Sista gången jag åt såna var 1996. Små som tusan var dom rena skalbaggarna i jämförelse med dom man fiskade upp som liten hemma hos morfar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in