2010-03-13, 10:46
Medlem
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/varna-asylratten_4416503.svd

Enkelt uttryckt. Ett "flyktingbarn" kostar samhället i runda slängar 1.2-1.3 miljoner per år.

Eller som Per själv skriver:
"Enkelt uttryckt betalar staten för själva boendet 1900 kronor per asylsökande och dygn. Därtill kommer skolgången, som schablonersätts med 64300 kronor per gymnasieelev och år, samt andra kompensationer, för utredningar, för gode män, för särskilda behov och för extraordinära kostnader. Därutöver kommer en årlig grundersättning till kommunen om 500000 kronor för att ”underlätta mottagandet samt öka kvalitén”, samt dagpenningen till den asylsökande själv."

Vill du bli ännu mer förfasad och upplyst i frågan rekommenderar jag:
http://meritwager.wordpress.com/
Citera
2010-03-13, 11:10
Medlem
IQzeagulls avatar
Hur mycket pengar anser man att en gammal på vårdhem får kosta ?

Fy fan för den enorma bidragskaskad som sköljer över dessa skäggmän !
Men eftersom framstående inom svensk politik anser att det är hos dessa "barn" sveriges framtid ligger, i stället för hos våra egna barn och tonåringar så är väll detta vad man kan vänta sig.
Svenska ungdomar får ruttna bort i "utanförskap" när de år ut och år in får leva på socialbidrag, samtidigt som stora resurser läggs på att göra dessa skäggmäns liv så komfortabelt som möjligt främst med fokus på utbildning och arbete...

VOMIT !
Senast redigerad av IQzeagull 2010-03-13 kl. 11:14.
Citera
2010-03-13, 11:14
Awaiting Email Confirmation
Detta kommer för sent. Jag vet att Gudmundssonfittan känt till detta i många år. Nu vill han vara en av de första som är så modiga att de kritiserar flyktingindustrin.

Jag tycker fortfarande att han är en PK-fitta.
Citera
2010-03-13, 11:18
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Inga nyheter för vana I&I-läsare (även om din uträkning på 1,2 mille är felaktig).

https://www.flashback.org/sp19820857
Citera
2010-03-13, 11:19
Medlem
Memory-leaks avatar
Jag blev positivt överraskad av artikeln. Trodde det skulle vara något vanligt PK-dravel men så fel man kan ha. Om nu bara politikerna kunde uppvisa samma grad av intelligens så kunde kanske hjälpen komma till rätt personer för en gångs skull....
Citera
2010-03-13, 11:35
Medlem
arsamiluks avatar
Jag tycker att PG har blivit mer och mer icke-PK. Som ledarskribent måste han nog göra som Janne Josefsson och gå balansgång med kritiken så han inte blir utstött ifrån samhället. Jävla svår sits att sitta i tror jag. Som realist är det nog lätt att sitta och säga att han är PKfitta men jag tror inte många skulle kunna göra så mycket i samma sits.
Citera
2010-03-13, 12:00
Medlem
Inte är det journalister eller politiker som är dem första att påpeka missförhållanden utan det är enskilda medborgare. Till slut växer diskussionen till en lavinstyrka på tex nätet och det blir omöjligt för journalister och politiker att ignorera frågan.

När människor som tom har sin försörjning från att arbeta med ensamkommande barn säger att de inte är barn utan i många fall män många gånger långt över 18 år så växer ju media och politikerföraktet om media och politiker låtsas som det regnar.
Citera
2010-03-13, 12:02
Bannlyst
"viskar" Tyst på er allihopa. Vi får inte prata om invandringen eller invandringspolitik för då är man rasist. Har ni inte förstått det än? Viska gärna tillbaks så ingen hör.
Citera
2010-03-13, 12:03
Medlem
Drozds avatar
Jag gillar inte Gudmundsson, men det är glädjande att sådant här med kostnaderna tas upp i klara siffror i mainstreammedia. SvD kan ibland kliva ifrån pk-normen på ett sätt som vore omöjligt i DN/Expressen eller SVT.

Notera Gudmundssons brasklapp till rubrik - "Värna asylrätten"
Citera
2010-03-13, 12:05
Medlem
Oavsett vad man sedan tidigare tycker om Per Gudmundsson är detta bra skrivet. Det finns förstås ingen kommentarsmöjlighet till artikeln på SvD.se, men jag har skickat lite beröm till Per per e-post. Det tycker jag att ni andra kan göra också. Det behöver inte vara svårt alls. Ett par värmande ord bara:

"Jag läste din ledare 'Värna asylrätten' och tycker att du lyfter fram ett viktigt ämne. Jag tycker också att det är viktigt att man vågar se distinktionen mellan invandrare och riktiga flyktingar med asylskäl. Fortsätt på den banan!

NN, Stad"

Tillägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Notera Gudmundssons brasklapp till rubrik - "Värna asylrätten"

Han vågar inte skriva det rätt ut, men det han anför är krav på riktig åldersbestämning av "barnen". Det tycker jag är bra.
Senast redigerad av IK 2010-03-13 kl. 12:19.
Citera
2010-03-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Inga nyheter för vana I&I-läsare (även om din uträkning på 1,2 mille är felaktig).

https://www.flashback.org/sp19820857

1,2 mille !?!
Vad kommer du fram till då? blända mig
Citera
2010-03-13, 12:43
Medlem
vore jävligt nyttigt med ett uppslag i någon dagstidning där man jämför kostnaderna för åldringsvård och flyktingbarn, samt nedskärningar på detsamma. det skulle få många svenskar att vakna till sans och rent ut sagt bli fly förbannade. men det lär ju aldrig hända eftersom alla tidningsredaktörer är självhatande landsförrädare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in