Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-12, 09:23
  #1
Medlem
XeKaazs avatar
Hej

Du har mejlat till Lars Ohly. Eftersom många kontaktar honom har jag blivit
ombedd att besvara ditt mejl.

Det förekommer mycket mytbildning om att cannabis inte skulle vara farligt, men det är
bevisat att det faktiskt är det. Läs om detta på http://www.can.se/Drogfakta/Cannabis

Redan idag kan cannabis användas för medicinskt bruk eller i forskning, men då krävs
tillstånd från Läkemedelsverket. Vi tycker det är en bra ordning på grund av att hantering av
cannabis normalt sett är och bör vara olagligt.

Vi ser stora problem med konsumtion av alkohol och tobak som kostar både ekononiskt
och i mänskligt lidande och arbetar därför för att begränsa användningen.

Hoppas du känner att du fått svar på dina frågor.
_____________________________________
Med vänlig hälsning
Johannes Kindstedt
Politisk sekreterare, Vänsterpartiet
E-post: johannes.kindstedt@riksdagen.se
Tel. 08-786 46 28 eller 076-832 50 40

----- Vidarebefordrat 2010-03-11 13:57 -----
XXXXXXX <xxxxxxxxx@hotmail.com>

2010-03-11 13:27

Till

Kopia

Ärende
Valfråga: Legalisering: "Knarkare är också människor"






Hej.

Nu när det närmar sig har jag en fråga.

Vänsterpartiet har givit ut formuläret "Knarkare är också människor" och till det följer min fråga.

Vid eventuell valseger skall Vänsterpartiet då se till, eller försöka att legalisera Cannabis?

I vilken form skulle det vara legaliserat, bara dekriminaliserat eller helt lagligt?

I SOCAL, en organisation för en legalisering, reglering och kontroll diskuterar man detta.

Jag undrar om Vänsterpartiet har någon struktur på hur detta skulle gå till i sådana fall och vad denna går ut på.
Då jag är för en legalisering men absolut inte att man släpper det fritt utan har det under en statlig kontroll och ser till att det är svårt för minderåriga att få tagi Cannabis, jag har själv sett vänner komma i kontakt med fel sorts folk pga detta och med en legalisering skulle detta kunna förhindras.

Givetvis behövs en välplanerad politik och plan för hur detta skulle gå till.

Jag undrar också om dokumentet angår all narkotika? Jag vill ju inte att man legaliserar tunga droger som te.x Kokain, Heroin, Kat, Opium, CS, MDMA (amfetamin) LSD (syra) då detta är droger som i min ställning kan orsaka alltför grov skada för privatpersonen samt omgivningen.

MVH
XXXXXXXXXXXXX
Jag är inte bekymrad, bara nyfiken.
Citera
2010-03-12, 09:34
  #2
Medlem
.Kandidatens avatar
Om du försöker ge ett seriöst intryck så skriv rätt när du räknar upp droger.
Citera
2010-03-12, 09:35
  #3
Medlem
XeKaazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Kandidaten
Om du försöker ge ett seriöst intryck så skriv rätt när du räknar upp droger.

Rätta mig. Jag är inte insatt i övriga droger.
Citera
2010-03-12, 09:41
  #4
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeKaaz
Rätta mig. Jag är inte insatt i övriga droger.

Uppenbarligen inte, hur ska vi få droger lagliga när du sitter och låtsas som att dom är livsfarliga? Dom flesta av oss har inga problem med att bruka droger öht. Att du är så insnöad på en enskild drog ser inte så seriöst ut
Citera
2010-03-12, 09:43
  #5
Medlem
XeKaazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Uppenbarligen inte, hur ska vi få droger lagliga när du sitter och låtsas som att dom är livsfarliga? Dom flesta av oss har inga problem med att bruka droger öht. Att du är så insnöad på en enskild drog ser inte så seriöst ut

jag ursäktar min okunskap och insnöande.
Citera
2010-03-12, 11:10
  #6
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeKaaz
Hej

Du har mejlat till Lars Ohly. Eftersom många kontaktar honom har jag blivit
ombedd att besvara ditt mejl.

Det förekommer mycket mytbildning om att cannabis inte skulle vara farligt, men det är
bevisat att det faktiskt är det. Läs om detta på http://www.can.se/Drogfakta/Cannabis

Redan idag kan cannabis användas för medicinskt bruk eller i forskning, men då krävs
tillstånd från Läkemedelsverket. Vi tycker det är en bra ordning på grund av att hantering av
cannabis normalt sett är och bör vara olagligt.

Vi ser stora problem med konsumtion av alkohol och tobak som kostar både ekononiskt
och i mänskligt lidande och arbetar därför för att begränsa användningen.

Hoppas du känner att du fått svar på dina frågor.
_____________________________________
Med vänlig hälsning
Johannes Kindstedt
Politisk sekreterare, Vänsterpartiet
E-post: johannes.kindstedt@riksdagen.se
Tel. 08-786 46 28 eller 076-832 50 40

----- Vidarebefordrat 2010-03-11 13:57 -----
XXXXXXX <xxxxxxxxx@hotmail.com>

2010-03-11 13:27

Till

Kopia

Ärende
Valfråga: Legalisering: "Knarkare är också människor"






Hej.

Nu när det närmar sig har jag en fråga.

Vänsterpartiet har givit ut formuläret "Knarkare är också människor" och till det följer min fråga.

Vid eventuell valseger skall Vänsterpartiet då se till, eller försöka att legalisera Cannabis?

I vilken form skulle det vara legaliserat, bara dekriminaliserat eller helt lagligt?

I SOCAL, en organisation för en legalisering, reglering och kontroll diskuterar man detta.

Jag undrar om Vänsterpartiet har någon struktur på hur detta skulle gå till i sådana fall och vad denna går ut på.
Då jag är för en legalisering men absolut inte att man släpper det fritt utan har det under en statlig kontroll och ser till att det är svårt för minderåriga att få tagi Cannabis, jag har själv sett vänner komma i kontakt med fel sorts folk pga detta och med en legalisering skulle detta kunna förhindras.

Givetvis behövs en välplanerad politik och plan för hur detta skulle gå till.

Jag undrar också om dokumentet angår all narkotika? Jag vill ju inte att man legaliserar tunga droger som te.x Kokain, Heroin, Kat, Opium, CS, MDMA (amfetamin) LSD (syra) då detta är droger som i min ställning kan orsaka alltför grov skada för privatpersonen samt omgivningen.

MVH
XXXXXXXXXXXXX
Jag är inte bekymrad, bara nyfiken.
Mohahahahahaha

och vad fan är "CS"?

och är MDMA=amfetamin menar du?

gör din hemläxa innan du klankar ner på droger.
Citera
2010-03-12, 11:34
  #7
Medlem
karnstans avatar
Tanken är god, men det är lite väl många faktafel vilket tidigare postare har upplyst dig om. Ett tips kan vara att lägga upp brevet för beskådan/kritik innan du skickar iväg det så kan experterna på forumet hjälpa dig att se till så allt stämmer.
Citera
2010-03-12, 11:38
  #8
Medlem
Det oroar mig när en representant för SOCAL ställer frågor till Lars Olhy på det här viset. Så klart ska en cannabisföreningen fokusera på just cannabis men det känns ogenomtänkt att klanka ner på utvalda droger precis som en normal nykterist i debatten.

Det är inte cannabislagstiftningen det är fel på det är hela narkotikapolitiken. Att som cannabisförening ge efter för den unkna PK-stämningen och endast försvara sin drog är en dålig start.

Jag säger inte att SOCAL ska prata om eller fokusera på andra droger men vi kan inte kritisera vissa droger bara för att man ska göra det.
Citera
2010-03-12, 13:46
  #9
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b_rydberg
Det oroar mig när en representant för SOCAL ställer frågor till Lars Olhy på det här viset. Så klart ska en cannabisföreningen fokusera på just cannabis men det känns ogenomtänkt att klanka ner på utvalda droger precis som en normal nykterist i debatten.

Det är inte cannabislagstiftningen det är fel på det är hela narkotikapolitiken. Att som cannabisförening ge efter för den unkna PK-stämningen och endast försvara sin drog är en dålig start.

Jag säger inte att SOCAL ska prata om eller fokusera på andra droger men vi kan inte kritisera vissa droger bara för att man ska göra det.

Vad säger han att han är en representant för SOCAL? Han nämner bara organisationen i mailet. Oproffisionelt mail hur som, men tanken var god. Det är alltid bra att låta någon utomstående person kolla igenom mailet innan du skickar iväg det.
Citera
2010-03-14, 20:07
  #10
Medlem
MrPrezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Mohahahahahaha

och vad fan är "CS"?

och är MDMA=amfetamin menar du?

gör din hemläxa innan du klankar ner på droger.


CS= Centralstimulantia så som kokain och amfetamin.
Citera
2010-03-14, 20:12
  #11
Medlem
Real1Samas avatar
LSD är inte en tung drog imo.
Citera
2010-03-14, 20:13
  #12
Medlem
MrPrezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Real1Sama
LSD är inte en tung drog imo.
Sant, inte Kat för den delen heller..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback