Citat:
Ursprungligen postat av
lala-land
Sorry för väldigt sent svar!
Jo, dubbelbetalningar med Swish är absolut ett högt bevisvärde. Det står bla i NOAs manual för denna typ av razzior. Det är ställt utom rimligt tvivel om man först betalat 500 för en massage, sen 1500 ca 50 min senare på en salong där det bevisats att sex ha sålts, och att detta är priset för sex, samt att det är så betalningar brukar gå till (först betala för massage, och sen betalar man för sex mot slutet av massage)
Så, jag vill inte vara den som är den, men har man gjort dubbelbetalningar kan man absolut åka fast i upp till 2 år efter transaktionen om polisen gör razzia på den salongen.
Låter högst tveksamt. Finns det några domar mot personer som bygger på just detta?
Den andra betalningen kan ju rent teoretiskt vara för precis vad som helst och ingen som inte varit i rummet kan med säkerhet säga vad som skett.
Jag tror en åklagare skulle få svårt att gå fram med ett sådant mål.
OM det nu är så att folk kan bli dömda på så lösa indicier så har vi ett problem med rättssäkerheten i det här landet.
NOA's manual? Har du tillgång till den? Den vill jag gärna titta i i så fall.
Möjligt att dom använder dubbelbetalningar via Swish för att styrka misstankar om att det sålts sex på salongen i fråga för att på så sätt komma åt ägare och andra personer, men att det skulle kunna leda till en fällande dom för den som gjort betalningen håller jag som högst otroligt.