Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 11:55
  #265
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.

Om du kollar mitt första inlägg så ser du att det körs 30/50km en gång under säsongen i världscupen, detsamma gäller skiathlon. Dessa två distanser är OS-distanser. Medan det körs en jäkla massa lopp av annat. Jämförelsen var att man skulle utesluta långdistanslöpning i DL likt längdskidorna.

Typ,

20st 100 meterlopp
20st 200 meterslopp
1st 1500 meterslopp
1st 10000 eterslopp

Obalans alltså.
Citera
2018-01-14, 12:00
  #266
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Om du kollar mitt första inlägg så ser du att det körs 30/50km en gång under säsongen i världscupen, detsamma gäller skiathlon. Dessa två distanser är OS-distanser. Medan det körs en jäkla massa lopp av annat. Jämförelsen var att man skulle utesluta långdistanslöpning i DL likt längdskidorna.

Typ,

20st 100 meterlopp
20st 200 meterslopp
1st 1500 meterslopp
1st 10000 eterslopp

Obalans alltså.
Ja, det vore obalans.

Men det finns ytterligare ett problem med resonemanget.
I skidor är det, mer eller mindre, samma gubbar, som åker alla distanser.
Något som inte förekommer i friidrotten.
Citera
2018-01-14, 12:07
  #267
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja, det vore obalans.

Men det finns ytterligare ett problem med resonemanget.
I skidor är det, mer eller mindre, samma gubbar, som åker alla distanser.
Något som inte förekommer i friidrotten.

Så är det.

Vilket betyder att åkare får prioritera i tävlandet iom det maffiga program som finns idag och med det urholkade startfält som vi sett precis i Dresden. Vilket är problem 2. Utan vidare kunde man slopat denna meningslösa världscuphelg.
Citera
2018-01-14, 12:16
  #268
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Så är det.

Vilket betyder att åkare får prioritera i tävlandet iom det maffiga program som finns idag och med det urholkade startfält som vi sett precis i Dresden. Vilket är problem 2. Utan vidare kunde man slopat denna meningslösa världscuphelg.
Det finns för många friidrottsgalor också.

Men för att återknyta till längdskidor, så minns jag när man var yngre på 70-80 talet, och bullade upp med pumptermos kaffe, och diverse tilltugg, för att titta på femmilen på skidor i en fyratimmarssändning.
Detta förekommer inte med denna förb... masstart.
Citera
2018-01-14, 13:26
  #269
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Men för att återknyta till längdskidor, så minns jag när man var yngre på 70-80 talet, och bullade upp med pumptermos kaffe, och diverse tilltugg, för att titta på femmilen på skidor i en fyratimmarssändning.
Detta förekommer inte med denna förb... masstart.

Exakt. Kvalite är nyckelordet
Citera
2018-01-14, 13:36
  #270
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det behövs en bas i världscupprogramet som harmoniserar med mästerskapsprogram. Jämför med om man kört 70 meters och 80 meters-lopp i DL-tävlingar inom friidrotten istället för 100 meter som det är på mästerskap. Handlar mycket om trovärdighet och en genuin kärna av ett konservativt sätt att se på traditionens makt. Vilket inte ska underskattas.

Tycker inte friidrott är ett bra exempel att jämföra med. I cykel, åker man där på de exakta distanser som man har på VM och OS?

Och ditt förvirringsargument har ju använts av FIS när man beslutade att alla distanslopp i världscupen skulle vara på 10/15 km (förutom Holmenkollen). Har inte sett att någon här inne har köpt det argumentet, inte av dig heller.
Citera
2018-01-14, 13:49
  #271
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tycker inte friidrott är ett bra exempel att jämföra med. I cykel, åker man där på de exakta distanser som man har på VM och OS?

Och ditt förvirringsargument har ju använts av FIS när man beslutade att alla distanslopp i världscupen skulle vara på 10/15 km (förutom Holmenkollen). Har inte sett att någon här inne har köpt det argumentet, inte av dig heller.

I cykel-VM på linjet, brukar det alterneras mellan lättare banor, mellanlätta och halvhårda banor så att alla får sin del av kakan.
Sedan är cykel ej jämförbar mtp att VM har statusen efter GTs, Paris-Roubaix och Flandern runt bl a. OS är inte ens med på topp-10 statusmässigt.

Min poäng i mina inlägg var att det skulle vara ett mera samband mellan världscup och mästerskap i distanser.
Citera
2018-01-14, 14:03
  #272
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
I cykel-VM på linjet, brukar det alterneras mellan lättare banor, mellanlätta och halvhårda banor så att alla får sin del av kakan.
Sedan är cykel ej jämförbar mtp att VM har statusen efter GTs, Paris-Roubaix och Flandern runt bl a. OS är inte ens med på topp-10 statusmässigt.

Min poäng i mina inlägg var att det skulle vara ett mera samband mellan världscup och mästerskap i distanser.

Till skillnad från dig så tycker jag inte att det är nödvändigt att ha ett större samband mellan världscupen och mästerskap. Låt världscupen ha sitt tävlingskoncept och låt mästerskapen ha sitt tävlingskoncept. Men återinför gärna 15/30 km i Davos.

Sedan vet jag inte riktigt hur mästerskapens låga status i cykel är riktigt relevant. Måste väl fortfarande vara lika svårt gör uttagningar i cykel som längdåkning när det skiljer så mycket mellan distanserna/loppen på mästerskapen och övriga tävlingar?
Citera
2018-01-14, 14:37
  #273
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Till skillnad från dig så tycker jag inte att det är nödvändigt att ha ett större samband mellan världscupen och mästerskap. Låt världscupen ha sitt tävlingskoncept och låt mästerskapen ha sitt tävlingskoncept. Men återinför gärna 15/30 km i Davos.

Ok, gott så. Smaken är som baken. Återkommer om mitt drömvärldscupprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sedan vet jag inte riktigt hur mästerskapens låga status i cykel är riktigt relevant. Måste väl fortfarande vara lika svårt gör uttagningar i cykel som längdåkning när det skiljer så mycket mellan distanserna/loppen på mästerskapen och övriga tävlingar?

En låg status kan betyda att det inte är så viktigt vad som körs och inte körs. Menar att det är mer skapt läge i längdskidorna.

Det finns 100-tals tävlingar världen över och det finns såklart mängder av tävlingar som är kompatibla för lagbyggen hos resp lag i mästerskap.
Citera
2018-01-14, 14:55
  #274
Medlem
Dessa distanser vill jag ha i mästerskapen i framtiden.

Sprint F
10/15 km intervallstart K
15/20 km jaktstart F
20/30 km masstart K
30/50 km intervallstart F
4x7,5/4x10 km stafett

Alternera mellan klassisk och fri stil på de individuella distansloppen. Skrota sprintstafetten och återinför intervallstart på den längsta distansen. Masstart kan man ha i ett litet kortare lopp. Startordningen i jaktstarten bestäms av resultatet i det korta intervallstartsloppet.

Vet att detta aldrig kommer att hända men drömma kan man ju.
Citera
2018-01-14, 16:54
  #275
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En låg status kan betyda att det inte är så viktigt vad som körs och inte körs. Menar att det är mer skapt läge i längdskidorna.

Det finns 100-tals tävlingar världen över och det finns såklart mängder av tävlingar som är kompatibla för lagbyggen hos resp lag i mästerskap.

Om en svensk cyklist vill kvala in till linjeloppet eller tempoloppet på nästa OS och uppfylla kravet på topp-8-kapacitet bör denna då inte göra det på linjelopp resp tempolopp med internationellt toppmotstånd och med samma längd som på OS? I alla fall om man skall följa samma resonemang som du vill tillämpa inom längdskidornas världscup. Eller hur tänker du att man visar topp-8-kapacitet i cykel?
Citera
2018-01-14, 17:51
  #276
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om en svensk cyklist vill kvala in till linjeloppet eller tempoloppet på nästa OS och uppfylla kravet på topp-8-kapacitet bör denna då inte göra det på linjelopp resp tempolopp med internationellt toppmotstånd och med samma längd som på OS? I alla fall om man skall följa samma resonemang som du vill tillämpa inom längdskidornas världscup. Eller hur tänker du att man visar topp-8-kapacitet i cykel?

Det finns mängder av cykellopp världen över där man kan bevisa sin kapacitet för ett OS-deltagande.

Sedan är det två helt skilda världar där skidorna är en individuell sport och cykel är en lagsport. Där ett skidlopp kan ha 10 olika scenarion kan ett cykellopp ha 100. Minst.

Börjar vi inte glida ifrån ämnet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback