Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 15:34
  #253
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Efter att ha följt sprintarna i Lillehammer och Idre idag kan man fortsatt konstatera att skillnaden är enorm mellan att åka första och andra semin. I finalen hade åkare från andra semin ingen chans mot de som gick första. I världscupen är det visserligen självvalt, men trots allt; i vilken annan sport skulle man acceptera en så stor skillnad?

Världscupssystemet bidrar ju också till en väldigt stor obalans i kvartsfinalerna, där Golberg som högst troligt kunnat vara på pallen idag fick möta de två starkaste redan i kvarten som dessutom gick långsamt. Så istället för en tredjeplats blev det en 13:e

Håller med, systemet måste göras om.
En lösning är att köra finalen en annan dag än semi.
De tävlingshelger med sprintdistanser som nu är två dagar sträcks ut till tre dagar för att göra detta genomförbart och samtidigt möjligt för sprintåkare att åka distans och tvärtom.

Dock blir det nog rätt tråkigt med bara sprintfinaler en dag, det blir nog till att varva herrar/damer på nåt smart sätt.
t.ex.
Fredag: sprint kval, kvartsfinal och semi herrar och damer
Lördag: distanslopp damer, final herrar sprint
Söndag: distanslopp herrar, final damer sprint.
Citera
2017-12-30, 10:21
  #254
Medlem
https://www.expressen.se/sport/langd...akarnas-vilja/

FIS vill göra förändringar, det har väl pratats om det tidigare men nu sägs det rakt ut av högsta hönset.
Att ta bort Skiathlon är ett bra förslag, liksom klassisk sprint (och det har inget med Kläbö att göra, FIS har velat få bort det i 10 år).

Gupp och hopp känns väl lite sådär men om det genomförs med försiktighet så kan det kanske vara ok.
Citera
2017-12-30, 12:38
  #255
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
https://www.expressen.se/sport/langd...akarnas-vilja/

FIS vill göra förändringar, det har väl pratats om det tidigare men nu sägs det rakt ut av högsta hönset.
Att ta bort Skiathlon är ett bra förslag, liksom klassisk sprint (och det har inget med Kläbö att göra, FIS har velat få bort det i 10 år).

Gupp och hopp känns väl lite sådär men om det genomförs med försiktighet så kan det kanske vara ok.

Den här typen av uttalanden stör jag mig på:

Citat:
Det handlar om att, vid tillfälle, lägga in lite doserade kurvor och några gupp i sprintbanan. Och varför inte något litet hopp också?

Frågan borde inte vara "varför inte?", utan snarare "varför?". Förändringar ska väl göras då det finns ett behov snarare än när det inte finns tunga skäl emot. Som exempel är det uppenbart att någonting har behövt göras med den klassiska åkningen i ett par säsonger. Tuffare banor, begränsad längd på stavarna och stakfria zoner är ju åtgärder som vidtagits just för att man upplevt ett problem med att åkarna stakar sig runt klassiska banor.

Om man för liknande argument kring andra sporter kan man säga "Gå ner på nio spelare per lag i fotboll? Varför inte? Det blir större ytor och fler mål, vilket publiken säkerligen kommer att uppskatta".
Citera
2017-12-30, 12:46
  #256
Medlem
FIS borde göra det enkelt för sig. Nämligen ta bort distanser utan att lägga till några nya.

Distanser som körs i år:
Sprint K
Sprint F
Teamsprint F
9km F jaktstart
10/15km K intervall
10/15km F intervall
10/15km K jaktstart
10/15km F jaktstart
10/15km K masstart
10/15km F masstart
Skiathlon 15/30km
30/50km F masstart
30/50km K masstart
Stafett

Vill man gå tillbaka en säsong, kan man även hitta:
Teamsprint K
5/10km F intervall
5/10km K masstart
Skiathlon 10/20km
15/30km F intervall
15/30km K masstart

20 distanser alltså. Det är galenskap.

Det här räcker:
Sprint F
Teamsprint F
10/15km F intervall
10/15km K intervall
20/30km F intervall
20/30km K intervall
30/50km F masstart
30/50km K masstart
Stafett

Tourer kan lägga till nån kortare intervall eller masstart.
Citera
2018-01-01, 16:59
  #257
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Jag kan inte ta touren på allvar så länge man har jaktstarter mitt i touren. Hade Musgrave startat 10 sekunder tidigare hade han antagligen haft följe med Manificat hela vägen runt, nu är han en minut efter. Jaktstart sista dan är helt okej, men fram dit tycker jag alla etapper ska vara oberoende av varandra. Kan inte komma på någon sport (mångkamp i friidrott, tour de france i cykel typ) där man har jaktstart mitt i.
Citera
2018-01-14, 10:49
  #258
Medlem
rainbowias avatar
Mästerskapssäsong denna precis som det är 75% av säsongerna med programet.:

30/50km masstart
15/30km skiathlon
10/15km intervall
Sprint
Stafett
Teamsprint

Vi leker med tanken att vi för en gångs skull köper mästerskapsprogrammet rakt av med hull och hår. Vi har nuvarande förutsättningar i WC-programmet med följande tävlingar:

30/50km masstart - 1! (efter OS)
15/30km skiathlon - 1!
10/15km intervall/masstarter - massor!
Sprint - massor!
Stafett - 0!
Teamsprint - 1!
Diverse jaktstartsmoment - en hel del!
Stadssprint - 1!

Vi ser en total missharmoni mellan världscup kontra mästerskap. Ett av resultaten av detta är att det inte finns mycket till underlag för OS-uttagningar till de två längre distanserna. Blir lite att "höfta till" för coacherna i uttagningsprocessen och gissa sig till om Wikén fortfarande håller måttet på långa distanser osv. För att inte tala om den förvirring det ger gemene man att mästerskap och världscup är två helt skilda världar i distansprogramet. Skärpning FIS!

Återkommer senare om mitt förslag till bättre världscupprogram.
Citera
2018-01-14, 10:56
  #259
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vi ser en total missharmoni mellan världscup kontra mästerskap. Ett av resultaten av detta är att det inte finns mycket till underlag för OS-uttagningar till de två längre distanserna. Blir lite att "höfta till" för coacherna i uttagningsprocessen och gissa sig till om Wikén fortfarande håller måttet på långa distanser osv. För att inte tala om den förvirring det ger gemene man att mästerskap och världscup är två helt skilda världar i distansprogramet. Skärpning FIS!

Varför är det önskvärt att det är samma tävlingsprogram i världscupen som på mästerskap? Tycker inte det alls är givet. Är det så i andra idrotter? Blir gemene man förvirrade av att man åker tre- och femmil på mästerskap? Jag tror faktiskt inte det.
Citera
2018-01-14, 11:10
  #260
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Varför är det önskvärt att det är samma tävlingsprogram i världscupen som på mästerskap? Tycker inte det alls är givet. Är det så i andra idrotter? Blir gemene man förvirrade av att man åker tre- och femmil på mästerskap? Jag tror faktiskt inte det.

Det behövs en bas i världscupprogramet som harmoniserar med mästerskapsprogram. Jämför med om man kört 70 meters och 80 meters-lopp i DL-tävlingar inom friidrotten istället för 100 meter som det är på mästerskap. Handlar mycket om trovärdighet och en genuin kärna av ett konservativt sätt att se på traditionens makt. Vilket inte ska underskattas.
__________________
Senast redigerad av rainbowia 2018-01-14 kl. 11:12.
Citera
2018-01-14, 11:25
  #261
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det behövs en bas i världscupprogramet som harmoniserar med mästerskapsprogram. Jämför med om man kört 70 meters och 80 meters-lopp i DL-tävlingar inom friidrotten istället för 100 meter som det är på mästerskap. Handlar mycket om trovärdighet och en genuin kärna av ett konservativt sätt att se på traditionens makt. Vilket inte ska underskattas.
Du kan inte jämföra med distanser i friidrott.
På sprintdistanserna är klockan den centrala punkten, och resultat kan jämföras.

Skidor har, som bekant, inga tidsrekord, och banorna är unika på varje tävlingsort, och därför spelar det mindre roll vilka distanser man kör.

Jag har nästan helt slutat titta på längdskidåkning.
Masstart och sprint är fullkomligt ointressant, för att inte tala om jönseriet att byta skidor.
Sedan har man även saboterat den individuella starten med att åka flera varv på en kort bana.
Citera
2018-01-14, 11:43
  #262
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du kan inte jämföra med distanser i friidrott.
På sprintdistanserna är klockan den centrala punkten, och resultat kan jämföras.

Skidor har, som bekant, inga tidsrekord, och banorna är unika på varje tävlingsort, och därför spelar det mindre roll vilka distanser man kör.

Dåligt formulerat av mig kanske. Poängen var att man kan jämföra med att slopa långdistanslöpningen på DL, om du förstår vad jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har nästan helt slutat titta på längdskidåkning.
Masstart och sprint är fullkomligt ointressant, för att inte tala om jönseriet att byta skidor.
Sedan har man även saboterat den individuella starten med att åka flera varv på en kort bana.

Hör själv sådana åsikter ute i stugorna. Bör tas på högsta allvar.
Citera
2018-01-14, 11:45
  #263
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Dåligt formulerat av mig kanske. Poängen var att man kan jämföra med att slopa långdistanslöpningen på DL, om du förstår vad jag menar.



Hör själv sådana åsikter ute i stugorna. Bör tas på högsta allvar.
Nej, jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.

Kul att jag inte var ensam om att tycka att man förstört längskidåkningen.
Citera
2018-01-14, 11:52
  #264
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Varför är det önskvärt att det är samma tävlingsprogram i världscupen som på mästerskap? Tycker inte det alls är givet. Är det så i andra idrotter? Blir gemene man förvirrade av att man åker tre- och femmil på mästerskap? Jag tror faktiskt inte det.
Alpint, ja
Skidskyytte, ja
Skridsko ja
Nordisk komb, ja
Backhoppning ja
Sjorttrack, ja
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback