Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-10, 18:18
  #1
Medlem
nobnoobs avatar
Kolla dagens Metro,

http://www.metro.se/2010/03/09/43857...em-ar-i-fange/

Jag tycker det är fel. Men kolla det här också;

http://www.metro.se/2010/03/05/92581...-dog-av-svalt/

och självklart
http://www.metro.se/2010/02/05/63915...ade-sin-mamma/

...Så är det möjligt att de har rätt? (även om ett av spelen inte var våldsamt)
Citera
2010-03-10, 18:22
  #2
Medlem
goelens avatar
Ja. Det är CS som står bakom allt ont i denna värld.
Citera
2010-03-10, 18:22
  #3
Medlem
Blockchoklads avatar
Handlar ju endast om personen som spelar. Klarar man inte av att lämna spelet så bör man få hjälp.
Citera
2010-03-10, 18:25
  #4
Medlem
Detta är otroligt fånigt. I samtliga fall rör det sig om psykopater, dvs det har INGET med spelet att göra. Ifall killen hade gillat att se på TV hade han säkert mördat modern ifall hon hade förbjudit honom för det, eller MSN, eller Facebook/vad som helst. Ska man då förbjuda actionfilmer Venezuela? Att se på filmer överhuvudtaget gör människor till potentiella mördare.
Citera
2010-03-10, 18:30
  #5
Medlem
Randomdude34s avatar
Ytterligare ett sorgligt fall av folk som inte kan kontrollera sitt spelande till skillnad från de flesta. Och Venezuela är ju bara sorgligt som inte låter vuxna människor bestämma över sitt media intag.
Citera
2010-03-10, 18:34
  #6
Medlem
nobnoobs avatar
Håller nästan med er, MEN; mamman hade faktiskt levt, om spelet varit förbjudet från början, så e inte hennes liv värt det?
Citera
2010-03-10, 18:39
  #7
Medlem
Memory-leaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobnoob
Håller nästan med er, MEN; mamman hade faktiskt levt, om spelet varit förbjudet från början, så e inte hennes liv värt det?

Så du menar att eftersom 3 pers har orsakat någons död det här året så ska allting förbjudas? Det är det du antyder, då det handlar om 3 olika spel i de 3 olika fall jag läst om det här året. Tänker du innan du öppnar munnen? Applicera nu den mentaliten på hästar("Eftersom någon dödade för att hennes häst såldes så ska alla hästar förbjudas") eller bilar ("eftersom någon dåre körde ihjäl folk med en bil ska alla bilar förbjudas").
Citera
2010-03-10, 18:41
  #8
Medlem
sympats avatar
Jag tycker att man skall förbjuda födsel då människor kan döda varandra.
Citera
2010-03-10, 18:43
  #9
Medlem
Casualjockes avatar
Hade ingen anning om att det fanns "data"spel.

Datorspel borde däremot icke förbjudas.
Citera
2010-03-10, 18:47
  #10
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobnoob
Håller nästan med er, MEN; mamman hade faktiskt levt, om spelet varit förbjudet från början, så e inte hennes liv värt det?

För det första så är det inte säkert att individen som mördade inte hade hittat något annat som fått bägaren att rinna över, det har snarare med psykiska tillstånd att göra än själva spelet.

För det andra så kan vi med din logik börja diskutera alkohol, biltrafik, chips, läsk, djupa hål, höga byggnader, och viss musik... Vi kan inte slå in världen i bubbelplast så att idioterna inte skadar sig på hörnen.

Jämför dessutom mängden som spelar våldsamma datorspel med mängden som begår våldsbrott, det är en försvinnande andel av spelarna som begår något som helst våldsbrott.

Jag hatar denna förbannade paternalism. Väntar bara på att någon sinnesslö kretin till politiker skall börja ta upp förbud här också. Blir troligtvis nån kristdemokratisk skräcködla igen. Dessutom så finns det vad jag vet ganska motstridiga forskningsresultat i frågan, och absolut inget som motiverar ett förbud.
Citera
2010-03-10, 18:47
  #11
Medlem
nobnoobs avatar
data/dator spel, skit samma, ni fattar väl vad ja menar?

Asså, nä jag tycker INTE att spel borde förbjudas, men väldigt många av mina vänner gör det, och efterssom de inte vill diskutare det med mig så vill jag göra det med er


EDIT: du som e före mig, jag sa dessa sakerna, men de sa att man skulle börja i en ände
Citera
2010-03-10, 18:56
  #12
Medlem
MrJackssons avatar
Haha!

Det kunde lika gärna ha handlat om en kille som hade som största intresse att bygga korthus, och så slutar modern att köpa kortlekar, så mördar ungen sin moder.

Vi kan dra alla möjliga scenarion, för sanningen är att det inte handlar om spelet, utan om intresset; vissa av oss blir helt enkelt så inne i det vi gör att vi blir så pass psykiskt beroende av det hela att vi blir galna om det plötsligt tas bort ifrån oss.
__________________
Senast redigerad av MrJacksson 2010-03-10 kl. 19:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback