Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-10, 12:01
  #1
Medlem
Hejsan,

Har en god vän utanför EU som hade velat komma till Sverige för att stanna och leva här.
Han har även fru och familj som ska följa med honom.
Idén för att han skall kunna få uppehållstillstånd är att anställa honom i några år tills han kan tillräckligt bra svenska för att stå på egna ben och söka annat arbete.

Hade det varit konstigt om jag öppnade ett nytt bolag för att anställa honom i eller bör jag använda mig av mitt gamla fastän det inte kommer att ha med hans arbetsuppgifter att göra?

Finns de några speciella sysslor som är mer accepterade än andra?

Kommer ett arbete under flera års tid i Sverige leda till att han till slut får permanent uppehållstillstånd?

Hur snart kan han söka efter uppehållstillstånd efter ha kommit till Sverige och jobbat för mig?

Tar tacksamt emot svar och tips på hur han fortast möjligast kan komma till Sverige och få permanent uppehållstillstånd.

MVH
Citera
2010-03-10, 12:17
  #2
Medlem
kissflickans avatar
http://www.migrationsverket.se/info/Arbeta.html
Citera
2010-03-10, 12:55
  #3
Medlem
Han tänkte att han inte vill ha in någon blatte till Sverige förmodligen.
Denna "blatte" kommer dock försörja sig själv och betala skatt så du behöver inte oroa dig.

Har redan kollat en hel del på migrationsverkets hemsida. Men det jag funderar mest på är om jag anställer honom i mitt nuvarande bolag kanske det kan bli lite problem då det inte riktigt är inom hans verksamhetsområde. Om jag i sådanafall öppnar ett nytt aktiebolag med specifika uppgifter för honom kanske det hela verkar lite smått konstigt?

Försöker inte göra något olagligt utan endast anpassa mig till lagstiftningen som gäller så denna goda vän får en möjlighet att komma ifrån sitt hemland och säkra det permanenta uppehållstillståndet så gott de bara går.
Citera
2010-03-10, 13:00
  #4
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horslynan
Han tänkte att han inte vill ha in någon blatte till Sverige förmodligen.
Denna "blatte" kommer dock försörja sig själv och betala skatt så du behöver inte oroa dig.

Har redan kollat en hel del på migrationsverkets hemsida. Men det jag funderar mest på är om jag anställer honom i mitt nuvarande bolag kanske det kan bli lite problem då det inte riktigt är inom hans verksamhetsområde. Om jag i sådanafall öppnar ett nytt aktiebolag med specifika uppgifter för honom kanske det hela verkar lite smått konstigt?

Försöker inte göra något olagligt utan endast anpassa mig till lagstiftningen som gäller så denna goda vän får en möjlighet att komma ifrån sitt hemland och säkra det permanenta uppehållstillståndet så gott de bara går.

jag TROR inte att migrationsverket har några synpunkter på huruvida anställningen passar med bolagets verksamhetsbeskrivning så länge du betalar riktig lön och arbetsgivaravgift. men du kan ju alltid ändra i verksamhetsbeskrivningen om du vill vara på den säkra sidan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback