2011-05-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Javisst, Testa är ju en av de alla som har varit djävligt tvärsäker på hur det skulle gå
i det här fallet.

Du är också en som har haft djävligt fel i dina analyser och spekulationer.

//Reimer

MrsMagoo förutspådde redan 3 febr. att Augustsson skulle lägga ner. Som Merckx påpekat, detta är Björn Ericssons och Augustssons regelmässiga beteende.
Citera
2011-05-13, 16:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artwood
"Kvinna rättslös när förövaren är polis" har en bra länk från tv4 play (Nyhetsmorgon) där professor Dennis Töllborg och advokat Björn Odhe, som utrett Enheten för polismål, hävdar att internutredningarna inte är professionella brottsutredningar och därför är direkt undermåliga.

Men poliser döms ju för våld mot kvinnor? Jag har läst och hört i många sammanhang att det är det vanligaste brottet poliser döms för. Det är knappast så att alla poliser slipper åtal. Att internutredningar har brister innebär inte självklart att det går att överföra till ett enskilt fall där en kvinna säger sig ha utsatts för övergrepp av en enskild polis.
Citera
2011-05-13, 16:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det finns flera intyg.

Rättsintyget utfärdades på SöS dit kvinnan fördes, det görs alltid när brott misstänks. Det vore oerhört intressant att veta hur idioten Wetter kommit över kopian, det kan enbart vara Cu i Stockholm som först höll i utredningen som kan ha haft tillgång till rättsintyget.

Ann Wilkens har också utfärdat, först ett intyg och senare ett intyg till som styrkte kvinnans trovärdighet och hennes utsatthet. Även detta intyg har idioten Wetter på något sätt fått tillgång till.

Ann Wilkens bekräftar i det senare av hennes intyg att hon kontaktats av idioterna Wetter och Gripenlöf.

I sitt intyg till Attunda tingsrätt skrev Ann Wilkens:
"Jag har i egenskap av hennes psykoterapeut kontaktats av närstående till mannen på ett sådant sätt som jag uppfattat som påtryckningar. Det har vid ett tillfälle lämnats ett brev till min mottagning från NN, där kopia på mitt förra intyg bifogats och patientens skyddade personnummer skrivits till för hand. I brevet uppmanas jag ta reda på sanningen och min text sägs gränsa till förtal. Vid ett senare tillfälle kontaktas jag per telefon av NN som säger att... min patient är psykiskt sjuk och behöver vård. En minut senare ringer en kollega till den polisanmälde mannen och säger samma sak. Jag vet mycket väl att han är polis, eftersom vi träffats i professionella sammanhang, då vi båda arbetade med prostitutionsfrågor."

Hon kontaktas även av Cu:
"Jag har även kontaktats av Cu Stockholm och på telefon frågats ut om sekretessbelagda uppgifter om min patient. Det har för mig varit ett svårbegripligt agerande från polisens interna utredningar."

Wetter arbetade också som utbildare i jämställdhet och moral inom Stockholmspolisen. Enligt uppgifter tidigare i tråden var han också medlem i Feministiskt Initiativ.

Ann Wilkens skriver ett intyg på sin klients trovärdighet, men när polisens internutredning ställer frågor om klienten är det ett svårbegripligt agerande?

Jag utesluter på inget sett att Wetter kan vara kvinnomisshandlare, trots att utrednngen lagts ner. Däremot gör de här i tråden som hävdar att det pågår en mörkläggning inget vidare jobb om att övertyga om det. Från vad som framkommit kan det lika gärna vara så att bevisen faktiskt inte räcker och att det är därför utredningen lagts ner. Möjligen kan det ju vara så tragiskt att kvinnan både ljuger/inte är vid riktigt sunda vätskor och har utsatts för övergrepp. Eller så är Wetter verkligen oskyldig och det är sant att kvinnan agerar som hon gör därför att hon tyvärr inte är riktigt frisk.

Att SMS-bevis förfalskats och att Tomas Bodström inte verkar tro på sin klient är skäl som talar för det sistnämnda.

Finns det någon bra sammanfattning av vad Lennart Ekdahl hävdar? Han är trots allt en trovärdig journalist, vilket då kan tala för att det ändå ligger något i teorierna om en mörkläggning.
Citera
2011-05-13, 17:03
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Jaha???

Lite om händelseförloppet:

Den 10:e augusti 2008 fördes Kvinnan medvetslös och blodig till Södersjukhuset.

Wetter anhölls i sin frånvaro för grov våldtäkt och misshandel.

Det finns rättsintyg på kvinnans skador (På sjukhuset konstaterades det att Åsa hade flera skador i underlivet) och idioten Wetter har erkänt att han var på platsen.

Blodiga lakan beslagtogs på platsen, men polisen skickade dom inte till SKL.

Menar du att kvinnan slog sig själv medvetslös och blodig och skadade sitt underliv, medan Wetter satt och tittade på?

Lite mer om SMS:en: Polisutredningen avslöjar bland annat en rad sms som skickats till Åsas mobiltelefon. Flera av dem kom i princip rakt i handen på den polispatrull som skickades till Åsa efter hennes anmälan.

Menar du att kvinnan skickade dessa SMS som kom rakt i handen på polispatrullen, som hade hennes mobil, när hon låg avsvimmad och blodig på en bår?

Tack Merckx.

Den här tråden kan göra mig galen. Det som Merckx skriver ovan är ju fakta. Har inget med feminism att göra. Är f ö själv inte feminist, så det förblindar mig åtminstone inte.

Hur kan du, reimer, så helt bortse från fakta? Det förvånar mig. Har du övertagit mayitos roll? Ni låter likadant.

Och Husvagnsvensson: som moderator är det väl din skyldighet att ha koll på fakta i tråden?
Citera
2011-05-13, 18:48
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
HusvagnSvensson skrev
Ann Wilkens skriver ett intyg på sin klients trovärdighet, men när polisens internutredning ställer frågor om klienten är det ett svårbegripligt agerande?

Du förvrider allting. Det som Ann Wilkens skriver är: "Jag har även kontaktats av Cu Stockholm och på telefon frågats ut om sekretessbelagda uppgifter om min patient."

Du borde sätta dig in i sekretesslagen och sätta dig in i vad som är sekretessbrytande och inte sekretessbrytande innan du uttalar dig.

Citat:
HusvagnSvensson skrev
Att SMS-bevis förfalskats och att Tomas Bodström inte verkar tro på sin klient är skäl som talar för det sistnämnda.

Jag har redan besvarat detta för några få sidor sedan. Det här är vad hennes nuvarande försvarare Björn Hurtig säger:
"Polisen antyder att den man som erkänt att han skickat dessa grova övergreppsbilder till Karin, har gjort det i maskopi med henne – för att hon ska kunna anklaga sin före detta sambo för detta.
– Det finns ingen grund för den misstanken. Hade man trott detta, skulle man ju ha lagt ned ärendet och anmält henne istället. Det är en enorm kränkning att skicka sådana bilder till människor. Björn Hurtig menar att det normala hade varit att mannen blivit häktad och frihetsberövad."

Menar du att Björn Hurtig ljuger?
Senast redigerad av E.Merckx 2011-05-13 kl. 19:04.
Citera
2011-05-13, 18:57
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Camdrea skrev
Tack Merckx.

Den här tråden kan göra mig galen. Det som Merckx skriver ovan är ju fakta. Har inget med feminism att göra. Är f ö själv inte feminist, så det förblindar mig åtminstone inte.

Hur kan du, reimer, så helt bortse från fakta? Det förvånar mig. Har du övertagit mayitos roll? Ni låter likadant.

Och Husvagnsvensson: som moderator är det väl din skyldighet att ha koll på fakta i tråden?

Inga problem Camdrea. Det är väl klart att det inte handlar om feminism. Det är bara vissa psykotiska idioter som vill göra gällande att fallet handlar om någon form av en feministisk konspiration.

Jag håller fullständigt med dig om Husvagnsvensson, det borde ju vara självklart att personen som moderator borde ha koll på fakta i tråden.
Citera
2011-05-13, 19:55
Medlem
.-.-.s avatar
Är den här snubben på samma jobb fortfarande? Vore rätt skrämmande isåfall.
Efter alla anmälningar så verkar det ju ganska osannolikt att han bara skulle haft otur och blivit anmäld av lögnare alla gånger

Tänk om en kvinna just blivit våldtagen och så stegar Mr Wetter in och ska ta vittnesuppgifter. Hon skulle ju bajsa på sig om hon visste vad han haft för sig tidigare.
Citera
2011-05-13, 23:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea

Nejdå, som moderator är det min skyldighet att ha koll på regelbrott i tråden. När jag diskuterar ämnet är jag som vilken annan användare som helst. Det är inte lätt att ha koll på fakta i tråden då den främst går ut på att tala om att de som ifrågasätter Wetters skuld har fel, men inte varför.

Citat:
Du förvrider allting. Det som Ann Wilkens skriver är: "Jag har även kontaktats av Cu Stockholm och på telefon frågats ut om sekretessbelagda uppgifter om min patient."

Du borde sätta dig in i sekretesslagen och sätta dig in i vad som är sekretessbrytande och inte sekretessbrytande innan du uttalar dig.

Ann Wilkens verkar vilja inta en besvärlig mellanställning mellan vittne och expert. Hennes vittnesmål verkar bygga på det som framkommit i hennes yrkesverksamhet om hennes patient. Då borde väl alltihop hon säger vara konfidentiellt? Det liknar den här tråden. Wilkens tycker vi skall tro henne på hennes ord, men exakt varför är hon tyvärr förhindrad att säga. Det verkar inte helt orimligt att polisen inte sätter någon större tilltro till henne.

"Certifierad hypnosterapeut" är hon i alla fall.

Lifespan Integration är en ny terapeutisk metod utvecklad av den amerikanska familjeterapeuten Peggy Pace. Bilden nedan är hämtad från hennes hemsida www.lifespanintegration.com där du kan läsa mer om metoden. Den utvecklades först för patienter med trauman och tidiga brister i sina liv. Med tiden har den visat sig effektiv för många olika problem, t ex ångest, PTSD, depression, anknytningsbrister, ätstörningar, psykosomatiska störningar och dissociativa störningar.

Det är en varsam metod som verkar på en djup nivå för att binda samman avspjälkade minnen och jag-tillstånd. Gamla mönster kan lösas upp och en mer välfungerande psykisk struktur utvecklas där kropp och psyke kommunicerar på ett integrerat sätt. Metoden ger möjlighet att läka utan att riskera att kontakten med tidiga minnen blir överväldigande. Det är också möjligt att arbeta med anknytningsbrister och utveckla en trygg bas i det inre. I en strukturerad form kommunicerar terapeuten både med patientens vuxna jag och inre barndelar.
http://www.hypnosochterapi.se/LI.html

Tja. Jag vet inte. Små varningsklockor ringer i alla fall. Den här sortens verksamhet går ut på att tro på patienten, inte kritiskt undersöka.

Citat:
Jag har redan besvarat detta för några få sidor sedan. Det här är vad hennes nuvarande försvarare Björn Hurtig säger:
"Polisen antyder att den man som erkänt att han skickat dessa grova övergreppsbilder till Karin, har gjort det i maskopi med henne – för att hon ska kunna anklaga sin före detta sambo för detta.
– Det finns ingen grund för den misstanken. Hade man trott detta, skulle man ju ha lagt ned ärendet och anmält henne istället. Det är en enorm kränkning att skicka sådana bilder till människor. Björn Hurtig menar att det normala hade varit att mannen blivit häktad och frihetsberövad."

Menar du att Björn Hurtig ljuger?

Nej, men det är hans klient. Faktum är att SMS: en var falska bevis. Om nu inte kvinnan hade med detta att göra kan det i alla fall försvaga hennes allmänna trovärdighet, om hon med emfas hävdat att SMS: en kom från Wetter.

Allt jag säger är att det krävs mer för att övertyga om att det här är den rättskandal ni utmålar det som, inte att Wetter måste vara oskyldig. Jag säger att detaljer som det här med SMS: en faktiskt kan tyda på att åklagarens åtgärd att lägga ner var välgrundad. Mot den misstanken räcker inte Hurtigs förklaring. Polisen kan i också det fallet ha tyckt att bevisen mot mannen inte räckte.
Citera
2011-05-14, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Läkarintyget har ju uppenbarligen bedömts och eftersom
fallet har lagts ner så hade det inget värde.

//Reimer
Ok, så skadorna, de som satt i underlivet bl.a. skulle de vara självtillfogade? eller hur menar du?
Kan det inte vara så att om utredarna inte "vill" att det ska gå vidare till åtal så bortser man från detta intyg? Lika väl som i fall där åklagaren vill att det ska gå till åtal så kan ett läkarintyg användas som ett mycket säkert bevis, även om det det väldigt återhållsamt skrivet.
Vi har ju ett fall med Johan Lindqvist i Gtb. Där var det läkarintyg underskrivet av tre läkare som kom fram till samma slutsats. Johan Linqvist blev dödad genom kvävning av yttre våld. Alla var glasklara i sin slutsats. Men Björn "jagläggernedallautredningarsomgällerpoliser" Ericsson kommer fram till brott inte kan styrkas, är inte det märkligt?
Citera
2011-05-14, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men poliser döms ju för våld mot kvinnor? Jag har läst och hört i många sammanhang att det är det vanligaste brottet poliser döms för. Det är knappast så att alla poliser slipper åtal. Att internutredningar har brister innebär inte självklart att det går att överföra till ett enskilt fall där en kvinna säger sig ha utsatts för övergrepp av en enskild polis.

Igår så släpptes två av de fyra poliser som suttit häktade sista tiden, detta är inte ett nomalt förfarande. De som häktas för våldtäkt får sitta kvar i häkte i väntan på den kommande rättegången och den fällande domen. Så, enligt mig var det bara ett spel för att visa omgivningen att "titta här, vi särskiljet inte på poliser och andra".
Citera
2011-05-14, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nejdå, som moderator är det min skyldighet att ha koll på regelbrott i tråden. När jag diskuterar ämnet är jag som vilken annan användare som helst. Det är inte lätt att ha koll på fakta i tråden då den främst går ut på att tala om att de som ifrågasätter Wetters skuld har fel, men inte varför.

Ann Wilkens verkar vilja inta en besvärlig mellanställning mellan vittne och expert. Hennes vittnesmål verkar bygga på det som framkommit i hennes yrkesverksamhet om hennes patient. Då borde väl alltihop hon säger vara konfidentiellt? Det liknar den här tråden. Wilkens tycker vi skall tro henne på hennes ord, men exakt varför är hon tyvärr förhindrad att säga. Det verkar inte helt orimligt att polisen inte sätter någon större tilltro till henne.

"Certifierad hypnosterapeut" är hon i alla fall.

Lifespan Integration är en ny terapeutisk metod utvecklad av den amerikanska familjeterapeuten Peggy Pace. Bilden nedan är hämtad från hennes hemsida www.lifespanintegration.com där du kan läsa mer om metoden. Den utvecklades först för patienter med trauman och tidiga brister i sina liv. Med tiden har den visat sig effektiv för många olika problem, t ex ångest, PTSD, depression, anknytningsbrister, ätstörningar, psykosomatiska störningar och dissociativa störningar.

Det är en varsam metod som verkar på en djup nivå för att binda samman avspjälkade minnen och jag-tillstånd. Gamla mönster kan lösas upp och en mer välfungerande psykisk struktur utvecklas där kropp och psyke kommunicerar på ett integrerat sätt. Metoden ger möjlighet att läka utan att riskera att kontakten med tidiga minnen blir överväldigande. Det är också möjligt att arbeta med anknytningsbrister och utveckla en trygg bas i det inre. I en strukturerad form kommunicerar terapeuten både med patientens vuxna jag och inre barndelar.
http://www.hypnosochterapi.se/LI.html

Tja. Jag vet inte. Små varningsklockor ringer i alla fall. Den här sortens verksamhet går ut på att tro på patienten, inte kritiskt undersöka.

Nej, men det är hans klient. Faktum är att SMS: en var falska bevis. Om nu inte kvinnan hade med detta att göra kan det i alla fall försvaga hennes allmänna trovärdighet, om hon med emfas hävdat att SMS: en kom från Wetter.

Allt jag säger är att det krävs mer för att övertyga om att det här är den rättskandal ni utmålar det som, inte att Wetter måste vara oskyldig. Jag säger att detaljer som det här med SMS: en faktiskt kan tyda på att åklagarens åtgärd att lägga ner var välgrundad. Mot den misstanken räcker inte Hurtigs förklaring. Polisen kan i också det fallet ha tyckt att bevisen mot mannen inte räckte.

Vi måste hålla isär begreppen här. Det finns två möjligheter. Polisen Wetter har begått brotten eller så ljuger kvinnan och falskt anklagar en oskyldig. Det vet ingen av oss.
Men, felet som polisen begått är att utredningen tagit snart två och ett halvt år! Denna långa utredningstid har varit till men för såväl den anklagde polisen om han är oskyldig, och för kvinnan om hon är ett brottsoffer. Vad som kan läggas till det hela är att det finns en massa mycket märkliga händelser och märklig hantering av detta ärende.
Normalt så är det som så att en person som anklagas för ett så här grovt brott hämtas in och anhålls i väntan på att få fram mer fakta. Så sker inte i detta fall. Normalt så räcker det med en anklagelse, ett påstående att något skulle inträffat och, bom, så sitter personen där. Nu finns läkarintyg och vårdjournaler, trots detta händer inget. Hennes ombud, Bodström, burkar normalt stå på barikaden och skrika sig hes när det mediauppmärksammande mål, se ex. Titomålet. Nu är han tyst som en mus och gör absolut ingenting. Så, alldeles oavsett skuld eller oskuld så finns det en hel del övrigt att önska när det gäller hur utredningen hanterats.
Senast redigerad av polisrapport 2011-05-14 kl. 09:01.
Citera
2011-05-14, 10:08
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
HusvagnSvensson skrev

Jag förstår inte ens vad du menar? Hennes vittnesmål verkar bygga på det som framkommit i hennes yrkesverksamhet om hennes patient??? Läser du överhuvudtaget i tråden? Om det första intyget kommer fram så skall jag gärna diskutera det, men det intyget vet vi inget om.

Hennes vittnesmål i det senare intyget bygger på hennes kontakter med Wetter, Gripenlöf och Anna-Carin Ericsdotter. Det hon skriver i intyget är:

"Jag har i egenskap av hennes psykoterapeut kontaktats av närstående till mannen på ett sådant sätt som jag uppfattat som påtryckningar.

Kan du förklara hur de här personerna kunnat få tag på rättsintyget och Wilkens första intyg, och hur dom kommit över kvinnans skyddade personnummer?

"Det har vid ett tillfälle lämnats ett brev till min mottagning från NN, där kopia på mitt förra intyg bifogats och patientens skyddade personnummer skrivits till för hand."

Hon skriver också i intyget:

"Jag har även kontaktats av Cu Stockholm och på telefon frågats ut om sekretessbelagda uppgifter om min patient. Det har för mig varit ett svårbegripligt agerande från polisens interna utredningar."

Kan du förklara med vilken rätt Cu kan begära att få ut sekretessbelagda uppgifter om hennes patient? Cu är mycket väl medvetna om att deras begäran få ut sådana uppgifter strider mot sekretesslagen.

Citat:
HusvagnSvensson skrev

Nix. Det finns inget sådant faktum. Visa en källa på det.

Citat:

Alltså, räcker det inte med att han, enligt TV4 nyheterna, erkänt att han är skyldig? Jo, jag vet att det finns en hel del att diskutera om den nyheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in