2011-05-10, 23:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, men jag känner en viss glädje av att systemet fungerar och att feminismen
inte fullt ut har förstört vårt rättsväsen.

//reimer

Har du belägg för ditt påstående angående feminismens inblandning i det här fallet eller hur tänker du angående feminism?
Nu är det ju inte direkt rättssäkert att den här Polisen och tusentals andra kommer undan för att deras brott utreds av en skock ryggdunkade idioter internt.
Citera
2011-05-11, 00:15
Medlem
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur det är möjligt att åklagaren Augustsson så hårdnackat vägrar göra en korrekt utredning i detta fall?
Poliskollegor på plats vid anmälan, rättsintyg med tre inblandade läkare, blodiga lakan medtagna som bevis m.m.

Augustsson undergräver allmänhetens förtroende för polisen. Hans agerande är ett hån mot alla korrekta poliser.

Och hur resonerar riskpolischefen som borde värna om polisens anseende?

Citat:
Polisen kraftsamlar

Polisen tar brott i nära relationer på mycket stort allvar. Att en stor grupp i samhället utsätts för hot och våld inom hemmets väggar är ett stort samhällsproblem. Dessutom är det ett brott som strider inte bara mot svensk lagstiftning, utan också mot FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Nu kraftsamlar polisen för att bli bättre på att klara upp den här typen av brott.

Bemötandet avgörande
Polisens arbete ska utgå från orden ”engagerade, effektiva och tillgängliga.” Det är viktigt i alla sammanhang, men kanske extra viktigt när det gäller brott i nära relationer.

Vi vet att vårt sätt att bemöta brottsoffret har en avgörande betydelse för att utsatta ska våga göra en anmälan – och fullfölja den. På samma sätt är de inledande utredningsåtgärderna viktiga för en framgångsrik utredning. Det kan gälla till exempel vittnesförhör och dokumentation av skador hos den utsatte. Det är viktigt att poängtera att polisen är skyldig att vara objektiv under utredningen och ta hänsyn till och ta tillvara både sådant som är till den misstänktes fördel och nackdel.

Nationell strategi
För att bli bättre på att utreda den här typen av brott har polisen tagit fram en nationell strategi för att få fler att anmäla, minska mörkertalet, höja effektiviteten i arbetet och öka antalet ärenden som går till åtal. Nya, förbättrade utbildningar har höjt kompetensen inom polisen, och information och erfarenhetsutbyte, både internt och med åklagare och andra myndigheter och frivilligorganisationer, har fört frågan högre upp på dagordningen. Även utbildningarna för barnutredare och utredare av hedersrelaterade brott har vidareutvecklats och förbättrats.

Länkar:
Så arbetar polisen mot brott i nära relationer, www.polisen.se
Mer fakta om brott i nära relationer, www.polisen.se
http://www.polisen.se/komtilloss/
Citera
2011-05-11, 00:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Ja man kan undra över hur i helvete så många poliser kommer undan sina brott.
Men för all del det finns ett plus med i sammanhanget och det är att man kommer att lägga ner poliser som utreder poliser och korrupta svin som Augustsson kan skaffa sig en annan kriminell hobby.

Jag har för mig att just Augustsson inte är kvar som polisens åklagare i alla fall men det har säkert ingen större betydelse.

Jag funderar lite på om det var en själv som hade blivit slagen och misshandlad av en polis som även skulle vara ens sambo och man inte kom åt fanskapet rättsligt.
Då hade jag nog fasen tagit lagen i egna händer helt enkelt.

Rättsäkerheten är lika med noll då det gäller poliser som begår brott och jag förstår inte varför man tvingar sig att ha kvar det här antika systemet med poliser som utreder polis.
Samma med Seather supporterpolisen som skulle tvinga sig på att köpa sex på en strippklubb och hotade en tjej.
Dömd för försök till sexköp men inget om hotet och får även arbeta kvar som polis.
Det är ju fin mentalitet i poliskåren med hotande små svin.
Förmodligen är storleken på penisen lika stort som IQ på dessa kriminella poliser.

http://svt.se/2.22620/1.1983208/poli...al_mot_poliser
Sedan överåklagare Björn Ericsson blev chef för Riksenheten för polismål för fyra år sedan han bara väckt åtal i ett enda fall.

http://www.aklagare.se/Sok-aklagare/...-for-polismal/
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-05-11 kl. 00:36.
Citera
2011-05-11, 09:16
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
likor skrev
Rekommenderar dig att se inslaget med diverse intervjuer, bl a med Augustsson. Det sista ordet verkar inte vara sagt i detta fall, hur gärna du än vill det.

Björn Hurtig har begärt överprövning av Augustssons beslut. Men man skall nog inte hoppas för mycket.

Intressant är ju uppgiften om vad idioten Wetter skall ha sagt i det första förhöret "Ja, jag har ju gjort det och jag var där".

Ett par inlägg från den efterföljande chatten med Ekdal:

"Björn: Hur högt upp har du gått i hirarkin? Högsta ansvariga borde ju svara på hur det skötts!

Lennart Ekdal: Jag har pratat med höga polischefer, som själva är djupt kritiska till hur polisens internutredningar fungerar - "patetiskt långa handläggningstider", som en uttryckte saken.."

"Frippe: Det är fantastiskt att det tydligen INTE går att bevisa något när et är en polis inblandad. När det gäller övriga medborgare kan det räcka med tvivelaktiga, och ibland fabricerade, indicier. Förtroendet för rättsväsendet kommer naturligtvis att försvinna när vi gång efter gång upplever hur polisen våldför sig på rättssystemet. Tur att journalister som du Lennart är beredda på att ta upp fallen och driva striden till förändring. Tack!

Lennart Ekdal: Du har helt rätt. polisens viktigaste tillgång är trovärdighet hos svenska folket. Därför borde man sätta sina bästa krafter på att utreda sina egna (Eller kanske ännu hellre argumentera för att en helt fristående instans får sköta utredningarna)."
Citera
2011-05-11, 09:41
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
likor skrev
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur det är möjligt att åklagaren Augustsson så hårdnackat vägrar göra en korrekt utredning i detta fall?
Poliskollegor på plats vid anmälan, rättsintyg med tre inblandade läkare, blodiga lakan medtagna som bevis m.m.

Augustsson undergräver allmänhetens förtroende för polisen. Hans agerande är ett hån mot alla korrekta poliser.

Alltså, det är på det här sättet som Augustsson brukar agera, samma historia upprepar sig gång efter gång.

Augustsson är förundersökningsledare och han har inte ens kontaktat "Åsa".

Vad det gäller Bengt Svensson, så ligger ärendet direkt under honom.
Citera
2011-05-11, 11:42
Medlem
Reimers avatar
Jaha, rättshaveristernas riksförbund har haft sammanträde igen
och kommit fram till det vanliga snömoset.

Gå tillbaka till början och läs Mayitos inlägg så ser ni att h*n hade rätt från start
"Åsa" är en rättshaverist av stora mått och gör en variant på Anna Ardins famösa
sju-stegsprogram för hämd på en svekfull älskare.

//Reimer
Citera
2011-05-11, 12:08
Bannlyst
Långt ifrån det sista är sagt i detta. OM det nu bara vara luft i anmälan hade givetvis polisen kommit till studion och berättat det. De kommer mera......
Citera
2011-05-11, 12:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Långt ifrån det sista är sagt i detta. OM det nu bara vara luft i anmälan hade givetvis polisen kommit till studion och berättat det. De kommer mera......

Mmm, var inte caset nerlagt en gång tidigare?

Men vem vet de kanske får upp det en tredje gång.

Ingen substans bara luft uppenbarligen.

//Reimer
Citera
2011-05-11, 13:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Mmm, var inte caset nerlagt en gång tidigare?

Men vem vet de kanske får upp det en tredje gång.

Ingen substans bara luft uppenbarligen.

//Reimer

Du har fortfarande inte svarat på min fråga angående feminismens inblandning i fallet så jag frågar igen?
Det kan bli ett medialt tryck så att man tar upp det igen men personligen tror jag det är långsökt.

Det verkar inte finnas substans i några fall som Augustsson och co tar och lägger ner det rör sig om 199 fall av 200.
Så vad är problemet?
Är det så många snövita Poliser eller är det kriminella ryggdunkare?

Citat:
Jaha, rättshaveristernas riksförbund har haft sammanträde igen
och kommit fram till det vanliga snömoset.

Gå tillbaka till början och läs Mayitos inlägg så ser ni att h*n hade rätt från start
"Åsa" är en rättshaverist av stora mått och gör en variant på Anna Ardins famösa
sju-stegsprogram för hämd på en svekfull älskare.

//Reimer

Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Är det samma kvinnojour som polisanmälde - mig?

Du menar att vi ska backa och läsa den här typen av inlägg?
Det är många rättshaverister som råkat ut för kriminella poliser alltså inte bara Åsa.
Ta Seahter den idioten klarade sig undan hotandet på strippklubben och fälldes för en struntsak och fanskapet får arbeta kvar, pinsamt !
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-05-11 kl. 13:52.
Citera
2011-05-11, 13:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor

http://www.polisen.se/komtilloss/

Det kan ju vara så enkelt att bevisen på Lars Wetters skuld inte håller för en fällande dom.

Det kan innebära att han faktiskt är oskyldig eller att han är skyldig, men det tyvärr inte går att bevisa. Så länge han inte är dömd får vi anta att det är för att han är oskyldig.

Det har funnits indikationer på att anklagelserna från hans före detta kvinna kunnat ifrågasättas. Jag har inte totalkoll på vad som sagt, men det jag främst kommer ihåg från den här tråden är uttalandena av hennes före detta ombud Tomas Bodström och att det fanns stora tveksamheter i hennes agerande kring den påstådda SMS-bevisningen. Kanske finns det ännu mer som gör att hennes redogörelse är otillförlitlig.

Har hon utsatts för det våld hon påstår sig ha utsatts för är hon bara att beklaga. Men man måste kunna lägga fram bevisning. De i den har tråden som spekulerat i en mörkläggning och felaktigt agerande av Augustsson har inte lyckats övertyga alls om att så verkligen är fallet. Inte för att man kan utesluta det som sådant, men det verkar inte finnas mycket mer än försäkranden om att så måste vara fallet, därför att Wetter säkert är skyldig och har Lennart Ekdahl på sin sida och Björn Hurtig som ombud. Det är i sig inget mer än ett cirkelbevis.
Citera
2011-05-11, 14:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Ny myndighet krävs för polisbrott
Bara en halv procent av alla de brottsanmälningar som görs mot poliser och åklagare leder till åtal. TV4Nyheterna berättade på tisdagen om en polischef som misstänktes för grov våldtäkt, men där förundersökningen lades ner trots besvärande bevis.

http://www.nyheterna.se/1.2132720/20...for_polisbrott
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-05-11 kl. 15:17.
Citera
2011-05-11, 15:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
HusvagnSvensson skrev
Det har funnits indikationer på att anklagelserna från hans före detta kvinna kunnat ifrågasättas. Jag har inte totalkoll på vad som sagt, men det jag främst kommer ihåg från den här tråden är uttalandena av hennes före detta ombud Tomas Bodström och att det fanns stora tveksamheter i hennes agerande kring den påstådda SMS-bevisningen. Kanske finns det ännu mer som gör att hennes redogörelse är otillförlitlig.

Har hon utsatts för det våld hon påstår sig ha utsatts för är hon bara att beklaga. Men man måste kunna lägga fram bevisning. De i den har tråden som spekulerat i en mörkläggning och felaktigt agerande av Augustsson har inte lyckats övertyga alls om att så verkligen är fallet. Inte för att man kan utesluta det som sådant, men det verkar inte finnas mycket mer än försäkranden om att så måste vara fallet, därför att Wetter säkert är skyldig och har Lennart Ekdahl på sin sida och Björn Hurtig som ombud. Det är i sig inget mer än ett cirkelbevis.

Jaha???

Lite om händelseförloppet:

Den 10:e augusti 2008 fördes Kvinnan medvetslös och blodig till Södersjukhuset.

Wetter anhölls i sin frånvaro för grov våldtäkt och misshandel.

Det finns rättsintyg på kvinnans skador (På sjukhuset konstaterades det att Åsa hade flera skador i underlivet) och idioten Wetter har erkänt att han var på platsen.

Blodiga lakan beslagtogs på platsen, men polisen skickade dom inte till SKL.

Menar du att kvinnan slog sig själv medvetslös och blodig och skadade sitt underliv, medan Wetter satt och tittade på?

Lite mer om SMS:en: Polisutredningen avslöjar bland annat en rad sms som skickats till Åsas mobiltelefon. Flera av dem kom i princip rakt i handen på den polispatrull som skickades till Åsa efter hennes anmälan.

Menar du att kvinnan skickade dessa SMS som kom rakt i handen på polispatrullen, som hade hennes mobil, när hon låg avsvimmad och blodig på en bår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in