Citat:
likor skrev
Rekommenderar dig att se inslaget med diverse intervjuer, bl a med Augustsson. Det sista ordet verkar inte vara sagt i detta fall, hur gärna du än vill det.
Björn Hurtig har begärt överprövning av Augustssons beslut.

Men man skall nog inte hoppas för mycket.
Intressant är ju uppgiften om vad idioten Wetter skall ha sagt i det första förhöret "Ja, jag har ju gjort det och jag var där".
Ett par inlägg från den efterföljande chatten med Ekdal:
"Björn: Hur högt upp har du gått i hirarkin? Högsta ansvariga borde ju svara på hur det skötts!
Lennart Ekdal: Jag har pratat med höga polischefer, som själva är djupt kritiska till hur polisens internutredningar fungerar - "patetiskt långa handläggningstider", som en uttryckte saken.."
"Frippe: Det är fantastiskt att det tydligen INTE går att bevisa något när et är en polis inblandad. När det gäller övriga medborgare kan det räcka med tvivelaktiga, och ibland fabricerade, indicier. Förtroendet för rättsväsendet kommer naturligtvis att försvinna när vi gång efter gång upplever hur polisen våldför sig på rättssystemet. Tur att journalister som du Lennart är beredda på att ta upp fallen och driva striden till förändring. Tack!
Lennart Ekdal: Du har helt rätt. polisens viktigaste tillgång är trovärdighet hos svenska folket. Därför borde man sätta sina bästa krafter på att utreda sina egna (Eller kanske ännu hellre argumentera för att en helt fristående instans får sköta utredningarna)."