2010-03-14, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du kan väl berätta mer om Augustsson.
Känner honom inte
Citera
2010-03-14, 22:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Jaså? Jag tror att du torskat rätt mycket i trovärdighet under denna dag. Folk känner sig - lurade.

Det handlar ingenting om polisers förtroende för kvinnojourer och annat skit du försöker få in här för att trolla bort en skållhet potatis.

Det handlar om att en kvinna som misstänks för brott härbärgeras av kvinnojourer och att de inte bara vägrar att samarbeta med den officiella svenska myndighet som utreder brott utan också hävdar att de förföljs av samma myndighet.

Vanligt folk anser att detta är helt sjukt. De hade inte en aning om att kvinnojourerna tog sig den rätten. Nu vet de.

Och ingenting av detta handlar om att skydda kvinnor så att de vågar kontakta jourerna - vanligt folk inser att här pratar vi om en kvinna som haft otaliga kontakter med polisen och som dessutom haft för många märkliga kontakter med sitt ex. Det finns liksom ingen anledning att vara obstinat. Det är bara att snällt svara på polisens alla frågor.

Svårare än så är det faktiskt inte.

EDIT: (Jag menade faktiskt amnesi i meningen av lägliga minnesförluster men visst...amnesti är rätt ord det också...)

Det är dina åsikter som du tillskriver "vanligt folk".

Polisen skall inte ringa jourerna och fråga om kvinnor som befinner sig där -- eftersom polisen vet att jourerna inte lämnar ut sådana upplysningar. Är det svårt för dig att förstå?
Endast om kvinnan går med på det lämnar man en sådan upplysning. Jag kan tänka mig att den här kvinnan som känner sig hotad av just polisen har gett en motstridig instruktion, nämligen att hon inte vill att polisen skall veta var hon befinner sig.

Hon har väl dessutom inte varit lyst, utan är anmäld för brott - i vilket skede vet vi inte -- vilket är något helt annat. En anmälan kan ju också ha gjorts just för att få reda på var hon befinner sig, precis som begäran om besökförbud kan ha lämnats på den grunden. Alltså förmedlar inte en jour uppgifter om kvinnans vistelse ort på de grunderna. Reglerna handlar inte om det här särfallet, reglerna handlar om att skydda alla de kvinnor som kommer till en jour.

Det finns alltså all anledning att inte göra avsteg från detta - i synnerhet inte om den kvinnan uppger sig vara rädd för är just en polis. Det måste du väl förstå själv.

Jag skulle gärna se undersökningen som du givetvis kan länka till där man kartlagt allmänhetens förtroende för kvinnojourer baserat på de frågor du just tog upp, och på detta fall då antar jag. Det vore ju trevlig att se underlaget på de tillfrågade (urvalets storlek, sampling etc) hur frågorna är ställda osv.

Ärligt talat - givet ditt upplägg, och ditt resonemang i det här fallet, i synnerhet gällande kvinnojourernas förhållningssätt till icke legitima frågor så börjar jag fundera på hur personligt engagerad du är i fallet. För objektiv är du inte.
Citera
2010-03-15, 10:31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Alltså, vad kom polisens utredning fram till rörande kvinnans hädanfärd till Södersjukhuset? Tro mig - alla vill veta.
Hon är fortfarande inte död - så sluta skriv hädanfärd, det ser bara obildat ut, inte fyndigt. - Eller har du en underliggande agenda med hänsyn till ordvalet?

Edit;
I just det här fallet är jag nog i så fall mer intresserad av en helhetsbild, anmälan, och vad sjukhuset har dokumenterat för skador -- än vad polisen i sig kom fram till, eftersom utredningen i sig just nu är föremål för granskning.
Citera
2010-03-15, 11:44
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelram
Eeeeehhh........???? ja vad utredningen kommit fram till är ju liksom det som är problemet, utredningen har ju fastnat..... har du inte fattat det? Läkarutlåtandet,det som CU har, visade på en hel del skador, sedan får välutredningen visa på om kvinnan har självtillfogat sig skadorna eller om det finns relevans i att det kan vara den person hon anmält som är orsaken till skadorna.

Precis det jag säger -- jag vill inte se utredningen, de är ju tydligen i sig själv föremål för granskning. Om jag vill se något är det ju objektiva uppgifter, inkommen anmälan, och läkarutlåtande -- inte åklagarens och polisens bedömning av ärendet eftersom det i sig är föremål för kritik.

Dock - jag kräver inte att få se någonting, jag bara konstaterar att utredningen i sig inte skulle vara tillräcklig för mig.
Citera
2010-03-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Ja, då förstår jag. Blev lite ställd. Men trodde att du instämde med Wetters poliskorrekta syn på kvinnor. Tänkte att du kanske ville vara lite objektiv, eftersom jag skrivit att de som ev kan ha sådana synpunkter inte "syns" pga Mayitos alla utfall.

Fast om man läser tidningsartikeln tycker jag fortfarande att det finns en underton av kvinnoförakt i hans uttalanden, även om han bemödar sig om en OK framtoning.

Och - Mayito - om du vill vara trovärdig och har något viktigt att komma med: sluta vara så otydlig, sluta med dina förolämpningar mot kvinnor, sluta med ovärdiga anklagelser mot ideellt arbetande kvinnor på kvinnojourer och TÄNK INNAN DU SKRIVER! Om du är så spontan, att det blir fel: skriv ett manus för hand innan. Det skulle tillföra diskussionen en hel del.

Den intervjuade kvinnan gör en jämförelse mellan Wetter och Lindberg, att de kan vara lika i ord och uttryck. Att sedan baksidan är annorlunda.
Citera
2010-03-15, 17:35
Medlem
Citat:
Exakt, det håller jag med om, men det mest påtagliga är att han hela tiden nogsamt undviker att svara på raka frågor. Hela tiden blir det sidospår, jag har ju från början sagt att det finns kopplningar mellan W och GL och det står jag för. Därav Mr M:s försvar av GL.

Tror också det finns kopplingar mellan dessa polismän. Så stor är inte Stockholms polisvärld att de inte stöter på varann under ett långt polisliv. Och har de gemensamma sexuella intressen, behov och problem så drar de nytta av varandra. Även det säkert långvariga skyddandet av dessa mäns eskapader kan ha ett samband.

Vi har spekulerat i GL:s närvaro på gränspolisfackets bordellresa. Både L. och W. äger hästar. W. har sina hästar i Täby, en av L:s våldtäkter skedde i Täby.

Gripenlöfs skyddande av W. misstänkliggör också honom, plus att han var med på Estlandsresan. Hans tidigare starka engagemang i prostitutions- och kvinnofrågor borde leda till ett annat handlande i Wetterfallet.
Citera
2010-03-15, 18:08
Medlem
Camdreas avatar
Det känns som att man kan sätta likhetstecken mellan GL, LW och AG. Googlade AG och det första som dök upp var denna mycket politiskt korrekta artikel:

Citat:
"När Anders Gripenlöf började arbeta på Malmskillnadsgatan för sju år sedan hade han svårt att förstå vad det egentligen var som hände här. Vad drev tjejerna att sälja sina kroppar? Han gick till biblioteket och lånade en tio år gammal prostitutionsutredning och flera andra tjocka böcker och forskarrapporter om sexhandel. Han talade med socialarbetare och frivilligorganisationer, och tyckte sig plötsligt förstå kvinnornas situation." (Åh, en AHA-upplevelse!)

"- Då började jag känna ett engagemang för att försöka få bort det här.

Han berättar att de allra flesta prostituerade varit utsatta för sexuella övergrepp som barn. Och han säger att tanken att någon har rätt att köpa en annan människas kropp är precis samma tanke som den som låg bakom slavhandeln. Det handlar om utnyttjande, om en grupps makt och överhöghet över en annan,

- För mig handlar det inte om sex. Sexualitet är något ömsesidigt. Det som sker här är helt ensidigt."

Visst var han med i Tallin?

Den här artikeln är sedan 2005. Samtidigt som LW hade ett uppdrag inom ungdomsverksamheten i Gbg (bland ungdomar med problem och som var omhändertagna - har tyvärr inte hitta på vilket sätt han var inblandad).

Hela artikeln finns här: http://www.dn.se/nyheter/han-stor-oc...ndeln-1.392066

Det är förvånansvärt många höga poliser som brinner för kvinnors rättigheter och när man samtidigt tar del av den här Trelleborgspolisens konstiga blogg ("ollning" av poliskvinnors bilar, herrelös bil, när kvinnor kör etc), så känns det inte så tillförlitligt. Fast jag tycker inte han är i klass med GL & Co. Inte att undra på att GL måste ut i landet och tala alla till rätta.

Nu handlar ju den här tråden inte om AG, så det kanske är OT, men jag kan föreställa mig att han är inblandad.
Citera
2010-03-15, 19:48
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Camdrea skrev
Den här artikeln är sedan 2005. Samtidigt som LW hade ett uppdrag inom ungdomsverksamheten i Gbg (bland ungdomar med problem och som var omhändertagna - har tyvärr inte hitta på vilket sätt han var inblandad).

Det finns en institutionschef Lars Wetter också som arbetar/arbetade på statens institutionsstyrelse i Göteborg. 2005 arbetade han i Gbg.
Citera
2010-03-15, 20:40
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det finns en institutionschef Lars Wetter också som arbetar/arbetade på statens institutionsstyrelse i Göteborg. 2005 arbetade han i Gbg.

Ja, har googlat honom + SiS:

http://sydsvenskan.se/lund/article32...de-kritik.html

Detta berör ju förstås inte nuvarande ärende, men det stärker ju inte hans rykte precis. Fanns en annan länk som handlade om barn med div problem och hur viktigt det är med samverkan. Men den var så lång, så jag orkade inte läsa den.

Det jag tycker är så extremt jobbigt är att det är en sådan dubbelmoral.
Citera
2010-03-16, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Ja, har googlat honom + SiS:

http://sydsvenskan.se/lund/article32...de-kritik.html

Detta berör ju förstås inte nuvarande ärende, men det stärker ju inte hans rykte precis. Fanns en annan länk som handlade om barn med div problem och hur viktigt det är med samverkan. Men den var så lång, så jag orkade inte läsa den.

Det jag tycker är så extremt jobbigt är att det är en sådan dubbelmoral.

Förstår jag rätt att detta är två olika Lars Wetter? Finns ju flera fast namnet kan tyckas unikt.
Citera
2010-03-16, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av artwood
Förstår jag rätt att detta är två olika Lars Wetter? Finns ju flera fast namnet kan tyckas unikt.
Ja, det verkar så. Det finns en socionom i Göteborg, och det är nog han som artikeln tar upp.
Kan vi inte få fram mera kopplingen wetter och Gripen? Gripen har ju defacto tagit Wetters parti och var den som företrädde honom på förhandlingen som gällde besöksförbudet
Citera
2010-03-16, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ja, det verkar så. Det finns en socionom i Göteborg, och det är nog han som artikeln tar upp.
Kan vi inte få fram mera kopplingen wetter och Gripen? Gripen har ju defacto tagit Wetters parti och var den som företrädde honom på förhandlingen som gällde besöksförbudet
Gripen figurerar ju i anmälan mot wetter, han har enligt anmälaren ringt och hotat en person som tagit ställning för kvinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in