2009-01-11, 02:11
Medlem
Stilnocttomtens avatar
Inför ett 35-årsgräns istället. Eller kanske en 150-årsgräns, så kan banningen framöver ske godtyckligt, med hänvisning till gränsen..
Citera
2009-01-11, 02:19
Medlem
jerkuss avatar
Omogna idioter kommer alltid finnas på Flashback, oavsett åldergräns.
Citera
2009-01-11, 03:33
Medlem
Urho.2s avatar
Helvete, som andra har sagt så kommer det alltid att finnas idioter och det är en sak som man kan inte göra mycket åt!
Citera
2009-01-11, 03:46
Medlem
NewDeers avatar
Som sagt, åldern har inte så mycket med intelligens att göra - känner 16-åringar som uttrycker sig bättre än vissa 40-åringar...

Och är det inte just mångfalden som är väldigt kul?
Citera
2009-01-11, 03:59
Medlem
Gabriel Knights avatar
Nu är jag lite osäker på vad TS vill uppnå med en högre åldersgräns men generellt så kan man väl säga att äldre användare inte misshandlar språket genom att använda lunarstorm/sms språk vilket givetvis är en stor fördel eftersom man då slipper bli arg och irriterad på att folk inte kan stava och förstör språket så man inte förstår vad de vill.

Dock är jag osäker på om det hjälper att höja åldersgränsen för att slippa folk som inte kan stava och har usel meningsuppbyggnad a la lunarstorm eftersom de ju fortfarande är pajasar i stavning och språklig argumentation osv även om de måste vänta några år med att regga sig

I stället borde det finnas något slags krav på att man åtminstone i trådarna följer en viss språklig standard så att man undviker de flesta avarterna i språkmisshandeln.
Då lär sig folk att dels att skriva bättre samt lockså hur man ska formulera sina sakliga argument på ett bra sätt. Någon kanske kan skriva ihop en faq med några fina exempel på hur man ska skriva som man kan läsa i samband med att man reggar sig
Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-01-11 kl. 04:02.
Citera
2009-01-11, 04:03
Bannlyst
Vissa avdelningar skulle iofs må bra av en uppsnäppning. Jag tycker dock att den personliga mognaden är viktigare än åldern. Men hur man löser det hela i praktiken vete fan.
Citera
2009-01-11, 04:13
Medlem
Ful Fisks avatar
Enda anledningen till 18årsgränsen är väll att slippa några lagproblem? Det är ju ingen direkt jakt på minderåriga förutom av vissa användare. Det känns ju så lagom bra att bara 25+ får skriva på yttrandefrihetens forum...
Citera
2009-01-11, 04:32
Bannlyst
Att ha en 20-årsgräns är realistiskt!

Nu har vi en 18-årsgräns och varje gång en mod får reda på att en person är under 18 år så bannas denne användare, det är bara att kolla i "flashbacks ban-lista".

Om vi höjer åldergränsen till 20, så får FB's 18åringar samt 19åringar vara kvar, men alla nya medlemmar måste vara 20 år.

Det är inte många som läser avtal och liknande när man registrerar sig, så förr eller senare kan denne person som då är under 20 år råka häva ut sig att han är för ung för forumet, och då blir han bannad. Mod ser då när han har registrerat sig och ser då att han reggat sig efter den nya "regeln" om 20års gränsen.

Det händer ju relativt ofta att moddsen bannar folk som är under 18 år, så denna regel skulle fungera bra.

Och det är en stor skillnad på 18 och 20-åringar.
Citera
2009-01-11, 07:36
Medlem
ojns avatar
Regeln handlar inte om, vilket många tycks tro, att vi vill hålla "fjortisar" borta från forumet. Regeln finns här av juridiska skäl, och inga andra. Om denna begränsning försvann skulle även regeln med största sannolikhet försvinna.

Och en högre åldersgräns skulle inte på något sätt stävja tramsandet, det skulle bara vara ytterligare ett ingrepp i den lilla yttrandefrihet vi har kvar på nätet. De som är under 18 är fortfarande lika välkomna att diskutera på forumet, så länge de inte på Flashback berättar att de är just under 18.

Vi bedriver ingen på efter minderåriga, det finns inga mods som aktivt sitter och letar upp dem. Vi agerar enbart på RP och om vi själva råkar se ett inlägg där det framkommer. Och detta alltså för att vi måste, inte för att vi vill.
Citera
2009-01-11, 08:13
Medlem
moondawns avatar
Mycket bra förslag.
Känner inte än enda människa under 25 som det är värt att ha en konversation med även om jag ibland är tvungen att dryfta några ord till slynglar i min bekantskapskrets, högst motvilligt men man måste väl svara på tilltal
Det är bara hubbabubba och mephedrone i skallen på dom där snorvalparna.
Tyvärr är åldersgränsen här på FB bara en pappertiger och kommer även vara så i framtiden tills teknologin tillåter skarpare kontroll.
Citera
2009-01-11, 09:15
Medlem
Hylands avatar
Det tråkiga med en sådan åldersgräns är att det bara kommer att diskuteras var man köper billiga bostadsrätter, de bästa barnvagnarna och hur man slickar chefen i röfven på bästa sätt.
Citera
2009-01-11, 09:23
Medlem
feldgraus avatar
Det tråkiga med en 25-årsgräns vore att jag inte längre skulle vara "gammal nog" att diskutera här (och ett antal andra mods med mig...).

Det säger sig självt att det inte är ett vettigt förslag.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in