2010-03-06, 18:42
Medlem
carrotcakes avatar
Jag köpte en ett kilos bit med entrecoté ifrån Scan, denna skar jag upp i 5 bitar som jag sedan frös ner. Idag tillagade jag en av dessa, jag pepprade och saltade den och stekte den i smör i en räfflad panna. Resultatet blev väl sådär tyckte jag, den smakar lite tråkigt. Stekningen var väl att betrakta som medium men jag undrar om jag missat något? Eller en sådan här bit kanske måste ha en god sås för att komma till sin rätt?
2010-03-06, 18:56
Medlem
Hur menar du att den smakade tråkigt?
Jag tycker själv att den köttbiten brukar smaka fint som den är, men du kanske har fått tag på kött av dålig kvalitet? Är själv inget stort fan av svenskt nötkött.

Entrecote brukar vara gott med kryddsmör och klyftpotatis exempelvis.
2010-03-06, 19:06
Medlem
carrotcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claes84
Hur menar du att den smakade tråkigt?
Jag tycker själv att den köttbiten brukar smaka fint som den är, men du kanske har fått tag på kött av dålig kvalitet? Är själv inget stort fan av svenskt nötkött.

Entrecote brukar vara gott med kryddsmör och klyftpotatis exempelvis.

Den var liksom lite smaklös. Dock ska jag poöngtera att jag brukar inte göra kött så ofta så det kanske är som så att det krävs något gott smör eller sås för att det ska bli gott?

Men var tillvägagångssättet riktigt i övrigt, dvs salta,peppra steka i smör? Jag stekte också på högre värme på båda sidorna först innan jag skruvade ner värmen.
2010-03-06, 19:22
Medlem
Låter som att du har tillagat den på "rätt" sätt. Finns flera alternativ där, men det brukar bli bra att bränna på den i grillpannan.

Tycker det låter som att du har fått en tråkig köttbit iaf.
Synd, för entrecote är gott!

Om du inte vill tillaga resterande bitar på samma sätt så skulle du kunna koka en boef bourginon på den..
2010-03-06, 19:36
Medlem
Hispers avatar
Men varför starta en ny tråd om det redan finns flera liknande?

Vänligen sök innan ni startar nya trådar i fortsättningen! Fortsätt diskussionen här: https://www.flashback.org/t701257

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in