• 1
  • 2
2010-03-06, 09:52
Medlem
Laptons avatar
Igår fick jag hem min nya dator (den första på sju år kan jag tillägga) och så snart jag har införskaffat en skärm i nästa vecka så ska jag börja pula så smått med den.

Men jag är fullt medveten om att min dator säkerligen behöver vissa program för att den ska hålla sig frisk och kry, för jag vill att den ska räcka i minst sju år den här också. Ja, jag vet att man kan omformatera och ha sig och byta ut komponenter ifall det skulle skita sig totalt.

Datorn ifråga är installerad med windows 7.

Men hursomhelst: Antivirusprogram. På min förra dator så körde jag en crackad variant av nod32 och det fungerade utmärkt fram till nåt år sedan då den automatiska uppdateringen började bajsa sig. Jag har kollat runt lite och AVG antivirus verkar inte helt fel. Gratis och effektivt. Något ni kan rekommendera?

Och så har vi det här med defragmenteringen. Mina kompisar har nämligen sagt åt mig att defragmentering är viktigt. Jag hade på min förra dator ett program som hetter Tune-Up Utilities som kunde defragmentera, fixa småproblem och frigöra hårddiskutrymme. Bör jag återinskaffa det hela, eller har windows 7 liknande funtioner inbyggda?

Om ni kommer på något mer så hojta bara till.

Eder Tacksamme

/Lapton
Citera
2010-03-06, 10:10
Medlem
Nights avatar
Finns flera bloggar som uppdateras dagligen med konton till nod32. Bara att gå in på en av dom och plocka ett och upprepa när det slutar funka.
Nod låser vissa av dom så man får använda webproxy.

http://www.nod365.net/
http://adfreeproxy.com/browse.php?u=...re.info%2F&b=4
Citera
2010-03-06, 10:28
Medlem
R4xx0rs avatar
CCleaner rekommenderas varmt!
Rensar cookies och hela köret från IE, FF, Google Chrome, Opera och Safari.
Finns lite andra funktioner men det är ett städverktyg, det hörs väl på namnet?
Screenshots: http://www.ccleaner.com/screenshots
Finns att hämta på: http://www.ccleaner.com/[/b]

Sedan finns Glary Utilities och massor av andra rensar verktyg. Men testa CCleaner.

Tycker att du oxå ska ladda hem FireFox och köra med det
Finns att hämta på: http://sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/
Citera
2010-03-06, 10:29
Medlem
Nights avatar
Everything:
En snabbare och smidigare variant av sök funktionen i windows. Uppdateras i realtid men tar knappt några resurser. Slår jag in *.mp3 så har jag alla mina mp3or på alla mina diskar listade på någon sekund.
http://www.voidtools.com/
Citera
2010-03-06, 12:37
Medlem
Bitdefender Total security är att rekommdera, har använt det i flera år och funkar perfekt.

Finns även defrag, cleanup och dylikt på det och är snabbt och enkelt att använda.
Dock är det inte gratis, men det går att ladda ner om du är villig att göra det.

sen brukar jag alltid byta webbläsare, ta ner musikprogram, WinRar, Media Player att kolla film med.
Alla program man använder mer eller mindre.

Detta brukar jag göra innan jag formatera och bränner ut på en skiva.

Ang. vilket OS du ska ha, min personliga favorit är Xp Pro, har inte använt W7 så mycket. Och Vista ska vi ens inte börja prata om.

Hoppas det var till hjälp!
Citera
2010-03-06, 13:28
Medlem
McKenneths avatar
Microsoft Security Essentials och windows egna brandvägg räcker bra bara man ger fan i att klicka på en massa korkade "OK".
Sen kan man ju kanske behöva nåt bra fotoredigeringsprogram. Finns ju gratis-prog. eller dyra på PB t.ex. sen är VLC ett måste. Sen är det ju bara att ladda hem varefter det behövs!
Citera
2010-03-06, 17:47
Medlem
dobelkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKenneth
Microsoft Security Essentials och windows egna brandvägg räcker bra bara man ger fan i att klicka på en massa korkade "OK".
Sen kan man ju kanske behöva nåt bra fotoredigeringsprogram. Finns ju gratis-prog. eller dyra på PB t.ex. sen är VLC ett måste. Sen är det ju bara att ladda hem varefter det behövs!

Gillar verkligen Microsofts antivirus också. Fungerar klockrent med w7 och lägger sig inte i hela jävla tiden som norton och såna skit antivirus gör. Gratis med!

Sen är det väl Wrar och såna som är rätt självklara
Adobe reader är bra att skaffa sig direkt så man slipper krångla när man väl ska öppna ett .pdf dokument!
Citera
2010-03-06, 20:06
Medlem
simon556s avatar
Har använt AVG i flera år och det har funkat fel fritt så något jag skulle rekommendera.

Finns även Security Essentials som nämns tidigare är det ett antivirus program gjort av Microsoft. Har aldrig använt det men vad jag hört så funkar det bra som skydd mot de mest grundläggande saker men det är så pass nytt att det finns en del problem med det.

Sen finns även Avast som är ett annat gratis antivirus program kan inte säga så mycket mer om det än så men någon annan här på forum vet säkert mer om det.

Defragmentering behöver du inte oroa dig för från Vista så sköts det automatiskt av OS.

Det kan det även vara bra att skydda sig mot keyloggers och trojan (program som snor uppgifter om dig som t.ex. dina lösenord) dessa 2 programmen skulle jag rekommendera för det. båda är gratis.
Spybot - Search & Destroy
SuperAntiSpyware

Jag vet inte vad du ska använda dator till men VLC är ett väldigt bra program om du vill lyssna på musik eller kolla på film kan hantera de flesta codec och är gratis/open source.

För att surfa rekommenderar jag Firefox det är gratis/open source. Den är säkrare än internet explorer och det finns en hel uppsjö med olika tilläggsprogram för den så du kan ändra den precis som du vill ha din webbläsare.
Citera
2010-03-06, 20:08
Medlem
Lånar tråden:
Vilket office program fungerar till windows 7?
Citera
2010-03-06, 20:39
Medlem
R4xx0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Lånar tråden:

Office 03/07/10 ?
Open Office?
Citera
2010-03-06, 21:03
Medlem
dobelkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Lånar tråden:
Dom Flesta skulle jag tro!
Citera
2010-03-06, 21:05
Medlem
dobelkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon556
Har använt AVG i flera år och det har funkat fel fritt så något jag skulle rekommendera.

Finns även Security Essentials som nämns tidigare är det ett antivirus program gjort av Microsoft. Har aldrig använt det men vad jag hört så funkar det bra som skydd mot de mest grundläggande saker men det är så pass nytt att det finns en del problem med det.

Sen finns även Avast som är ett annat gratis antivirus program kan inte säga så mycket mer om det än så men någon annan här på forum vet säkert mer om det.

Defragmentering behöver du inte oroa dig för från Vista så sköts det automatiskt av OS.

Det kan det även vara bra att skydda sig mot keyloggers och trojan (program som snor uppgifter om dig som t.ex. dina lösenord) dessa 2 programmen skulle jag rekommendera för det. båda är gratis.
Spybot - Search & Destroy
SuperAntiSpyware

Jag vet inte vad du ska använda dator till men VLC är ett väldigt bra program om du vill lyssna på musik eller kolla på film kan hantera de flesta codec och är gratis/open source.

För att surfa rekommenderar jag Firefox det är gratis/open source. Den är säkrare än internet explorer och det finns en hel uppsjö med olika tilläggsprogram för den så du kan ändra den precis som du vill ha din webbläsare.
Microsofts antivirus bör ju funka bra i och med att det är samma tillverkare på både OS och antiviruset.

Om du vill surfa snabbast rekommenderar jag Google Chrome Simpelt och helt underbart snabbt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in