• 4
  • 5
2012-09-04, 04:25
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cenile
Zup, installerade precis om datorn, vilka program ska jag tanka?
Har en extern med x antal program som jag alltid installerar när jag installerar om datorn, typ vlc, ccleaner, winrar etc..

Tips på fler "standardprogram" ?

Det beror ju helt på vad du vill använda din dator till. Dessutom är det ofta så att om en person rekommenderar ett program, kommer det genast någon annan och säger att han eller hon minsann vet ett som är mycket bättre.

Nåväl, jag rekommenderar Faststone som bildvisnings-/bildredigeringsprogram, finns här.
För mer avancerat bildmeckande är Gimp användbart, finns här.

Om du installerar tankade program eller spel är Daemon Tools Lite ett bra program, finns här.

För att byta format på mediefiler rekommenderar jag Format Factory, finns här.

För ljudmanipulering tycker jag att Audacity fungerar bra, finns här.

Många anser sig vara nöjda med VLC som mediaspelare, men vill du ha mer inställningsmöjligheter kan du installera K-Lite Codec Pack och medföljande Media Player Classic, finns här.

Malwarebytes är ett måste för att hålla datorn ren från skräp, finns här. Även Spybot och Glary Utilities är användbara.

Speccy är ett bra program för att få lite grundläggande information om din dator.

Som antivirus rekommenderar jag Avast.

Istället för Microsoft Office kan du använda OpenOffice.

Alla program är gratis.
Citera
2012-09-04, 07:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trådar sammafogade.

Tips: Håll tråden i diskussion och beksriv gärna om detta program som ni tipsar om. Tråden är snudd på en listtråd och ni vet vad detta innebär.

//Mod
Senast redigerad av CyrusGNetWork 2012-09-04 kl. 07:36.
Citera
2012-09-05, 11:13
Medlem
kakburks avatar
Opera webläsare är fantastiskt bra. Rent och snyggt på skärmen, inga onödiga knappar som förvillar och tar plats. Snabb och enkel, fungerar med nödvändiga insticksprogram.

Jag har kört en del med Avast antivirus och varit nöjd. Ad aware är ett annat bra program mot Ad och malware.

Open office är ett bra substitut för Microsofts office. Rent och enkelt utan en massa förvillande knappar överallt.
Senast redigerad av kakburk 2012-09-05 kl. 12:13.
Citera
2012-09-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Det beror ju helt på vad du vill använda din dator till. Dessutom är det ofta så att om en person rekommenderar ett program, kommer det genast någon annan och säger att han eller hon minsann vet ett som är mycket bättre.

Nåväl, jag rekommenderar Faststone som bildvisnings-/bildredigeringsprogram, finns här.
För mer avancerat bildmeckande är Gimp användbart, finns här.

Om du installerar tankade program eller spel är Daemon Tools Lite ett bra program, finns här.

För att byta format på mediefiler rekommenderar jag Format Factory, finns här.

För ljudmanipulering tycker jag att Audacity fungerar bra, finns här.

Många anser sig vara nöjda med VLC som mediaspelare, men vill du ha mer inställningsmöjligheter kan du installera K-Lite Codec Pack och medföljande Media Player Classic, finns här.

Malwarebytes är ett måste för att hålla datorn ren från skräp, finns här. Även Spybot och Glary Utilities är användbara.

Speccy är ett bra program för att få lite grundläggande information om din dator.

Som antivirus rekommenderar jag Avast.

Istället för Microsoft Office kan du använda OpenOffice.

Alla program är gratis.

Precis detta jag var ute efter! Är lite glömsk men DTL, WMP, Malewarebytes är program jag hade missat men som jag alltid installerar.. Får testa Spybot, Glarys och Speccy!
Citera
2012-09-05, 14:24
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cenile
Precis detta jag var ute efter! Är lite glömsk men DTL, WMP, Malewarebytes är program jag hade missat men som jag alltid installerar.. Får testa Spybot, Glarys och Speccy!

Ditt användarnamn avslöjar dig.

Spybot - Search & Destroy (som är det fullständiga namnet) har jag använt sedan... tja, 2003 tror jag. Det jag gillar med det programmet är att det är effektivare än AdAware (min subjektiva åsikt, men jag har testat båda två under samma förhållande, och då har Spybot spöat skiten ur AdAware) och att det finns en massa andra fiffiga funktioner i programmet, förutom själva malware-dödandet. Dock gäller det att se upp. Flera olika kommersiella anti-virusprogram tvingar dig att avinstallera (eller rent av avinstallerar utan att ens säga till) Spybot. Inga sådana konflikter med några gratis anti-virusprogram, så vitt jag vet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in