Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-05, 22:58
  #1
Medlem
Alteregorandoms avatar
Tjenare

Jag undrar hur jag vet när jag senast behöver köpa aktier för att kunna få del utav utdelning. Letar 2 nya aktier i bank samt bygg sektorn.

Och om man t.ex. kollar på Ncc hemsida ser jag årsstämma den 14 april och kan även läsa på DI för ett par dagar om 6 kr per aktier, köper inte aktien för hur mycket den delar ut, detta var ett exempel

mvh
Citera
2010-03-05, 23:11
  #2
Medlem
Som regel erhåller den utdelning som äger aktien när börsen stänger på årsstämmodagen. Dagen efter kan man sälja och ändå få utdelningen.

Avanza, Privata Affärer m fl har listor med vilka datum som gäller. Du ska äga aktien senast dagen före x-datum i deras listor. X-datum är första dag som aktien handlas utan rätt till utdelning.
Citera
2010-03-06, 16:04
  #3
Medlem
vats avatar
Tänk på att aktien i regel går ner samma summa dagen efter x-dag.
Citera
2010-03-08, 16:15
  #4
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vat
Tänk på att aktien i regel går ner samma summa dagen efter x-dag.

Det är X-dagen aktien teoretiskt sätt ska gå ned med lika mycket som utdelningen, inte dagen efter.
Citera
2010-03-12, 23:26
  #5
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Du kommer inte göra ngn vinst på detta. Men du kanske har andra skäl att köpa...
Citera
2010-03-13, 09:07
  #6
Medlem
Alteregorandoms avatar
nej jag vet aktien rasar direkt efter men ville bara veta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback