• 1
  • 2
2010-03-05, 10:18
Bannlyst
Tjenare!

Låter helt klart spännande det där med kaninkött, har en dvärgvädur här som jag skulle vilja tillaga, han är frisk osv, så det borde la inte vara någon fara ?

Någon som vet hur man dödar dom och styckar dom och får bort hår o skit på bästa sätt ?

Är det ens gott ?
Citera
2010-03-05, 10:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damaged_3
Tjenare!

Låter helt klart spännande det där med kaninkött, har en dvärgvädur här som jag skulle vilja tillaga, han är frisk osv, så det borde la inte vara någon fara ?

Någon som vet hur man dödar dom och styckar dom och får bort hår o skit på bästa sätt ?

Är det ens gott ?
Hade du orka söka så hade du fått svar på det och recept.

Bara ta en yxa/hammare, slå till rejält i bakhuvudet sen snitta halsen och låt dom rinna ur.
Sen flår du kaninen, styckar den som en kyckling ungefär.

Men en dvärgvädur är jävla lite mat på så det kan kvitta.
Citera
2010-03-05, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hade du orka söka så hade du fått svar på det och recept.

Bara ta en yxa/hammare, slå till rejält i bakhuvudet sen snitta halsen och låt dom rinna ur.
Sen flår du kaninen, styckar den som en kyckling ungefär.

Men en dvärgvädur är jävla lite mat på så det kan kvitta.

Aha okej, blir inte ens mat för 1person ?
Citera
2010-03-05, 11:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damaged_3
1. det borde la inte vara någon fara ?

2. Någon som vet hur man dödar dom och styckar dom och får bort hår o skit på bästa sätt ?

3. Är det ens gott ?
1. Nej, det är ingen fara.

2. Greppa kaninen i båda öronen med samma hand. Med den andra handen ger du den ett "karateslag" precis bakom skallen. Slaget bör vara hårt! Ta i ordentligt. Den dör med en gång, trots att det rycker i den.

Innan du tar ur den så bör du skinna den. Men allra först så måste den blödas ur. Häng upp den i en lämplig ställning i din trädgård i fotlänken bakom baktassarna med benen åtskillda i ca 30-40 grader.

Gör ett snitt i strupen och låt den blöda ur. Du ser när det inte kommer något blod mer. Då är det dags att skinna den. Lägg ett snitt runtom anklarna på bakbenen samt ett snitt nedåt mot skrevet. Gör det både på vänster och höger sida. Vik ut pälsen på fram och baksidan samt dra nedåt med kraft. När du kommer till strupsnittet så kan du göra på två sätt. Antingen att skära av allt på en gång tillsammans med huvudet eller att flå huvudet också och använda till soppor och såser. Tungan är en delikatess!

Nu är det dags att ta ur kaninen. Anlägg ett snitt från skrevet nedåt mot halsen. Tarmarna kommer då att ramla ut. Var försiktig att inte punktera gallan! Den är besk. Dra ut allt maginnehåll och stoppa i lite granris, halm eller liknande om du tänker låta kaninen hänga någon dag (mörare kött). Om du tänker anrätta kaninen samma dag så bör du göra det så fort som möjligt, dvs innan likstelheten sätter in. Om kaninen skall hänga så bör du göra det i 4 graders värme med hög luftfuktighet under ca 2 dygn (för en vildkanin eller hare kan det handla om upp till 5-6 dagar!). Den skall fortsätta att hänga i samma ställning som när du slaktade den. Se till att det inte kommer in ohyra (flugor och liknande) fast det är väl ingen fara nu .

3. Kaninkött är mycket gott om man vet hur man skall tillaga det. Nu är det inte så mycket kött på en dvärgkanin, varför du nog bör stycka upp den och köra de olika ingredienserna separat för att undvika ojämn tillagning. Man styckar kanin på samma sätt som kyckling.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2010-03-05 kl. 12:05. Anledning: Tryckfelsnisse
Citera
2010-03-06, 06:56
Medlem
Dionysoss avatar
Glöm heller inte att ta tillvara på skinnet, av vilket du kan göra ett par fina vantar som värmer gott i rådande vinterkyla.
Citera
2010-03-06, 08:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysos
Glöm heller inte att ta tillvara på skinnet, av vilket du kan göra ett par fina vantar som värmer gott i rådande vinterkyla.
Det är en dvärgvädur . Möjligtvis räcker skinnet till en nyckelpung.

~Paul~
Citera
2010-03-11, 23:38
Medlem
Älskar du din kanin?
Dotterns kanin?
Citera
2010-03-11, 23:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Älskar du din kanin?
Dotterns kanin?
Jag älskade mina kaniner vi hade när jag var liten.
Men det hindrade inte mig att äta upp dom.
Så förklara vad du menar.
Citera
2010-03-12, 00:06
Medlem
Nyfiken fråga, får man ens avliva kaninen själv (om man nu skulle bry sig dvs)?
Citera
2010-03-12, 00:27
Medlem
Necrotzicas avatar
Intressant, vad kostar en kanin i djuraffär, hur mycket kött talar vi om när det gäller de vanligaste raserna?
Jag vet inget om kaniner mer än att de vilda jag ser ibland är för snabba för mig att plocka.

Hur står sig vildkaniner mot tama då? Smak alltså, finns det några raser man ska hålla extra koll på?
åldrar, kön osv? Andra släktingar som chinchillor och sånt, går det äta sådana, någon som har erfarenhet?

Såg nu medan jag blev hungrig att det finns en hel del gratis kaniner på blocket!
Dessutom får man ofta med bur som man kan bygga om till grilltillbehör och liknande
Såklart en del jobb med att slakta dem, fast gratis kött är ju inte helt fel.

Nu är jag ingen omoralisk djurplågare så tyvärr skulle jag inte klara av att äga djur då jag har för lite tid för att sköta dem, men att föda upp smådjur är väl ganska smidigt om man vill ha kött regelbundet? Jag är säker på att de inte behöver den lyxmat som säljs i zoo butikerna, utan att matrester och salladsskrap från middagen duger till de små liven. De förökar sig ju fort som fan.

Såg nu även detta http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbits_in_Australia
Tydligen är det jätteproblem där nere med vilda kaniner, finns i mängder, borde det inte gå fixa en bra slant genom att starta köttimport därifrån på kaniner?

http://www.expressen.se/nyheter/1.10...r-pa-tallriken
Helt klart en bristvara i Sverige.
Citera
2010-03-13, 17:46
Medlem
Barnsligt av mig egentligen, men ja skulle aldrig kunna äta en kanin som jag haft som sällskapsdjur.
Men är nog intresserad av o höra om de blev gott sen?
Citera
2010-03-13, 17:54
Medlem
Avva66s avatar
Under kriget så åts det mycket kanin,
och det är så pass magert kött så
en del fick proteinförgiftning för dom
bara åt kaninkött.

Recept finns det hur mycket som helst
på nätet.
Citera
  • 1