2010-03-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Under kriget så åts det mycket kanin,
och det är så pass magert kött så
en del fick proteinförgiftning för dom
bara åt kaninkött.

Recept finns det hur mycket som helst
på nätet.

Men inte kan väl kanin vara lika magert som hare? (googlade lite recept, de flesta hittade jag på hare)
Citera
2010-03-14, 02:55
Medlem
Necrotzicas avatar
Jag kollade extra i köttdisken efter kaninkött, hittade som jag misstänkte inget.
Vem säljer kaninkött? finns det några stora kedjor som tar in det?
Citera
2010-03-14, 08:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batica
Men inte kan väl kanin vara lika magert som hare? (googlade lite recept, de flesta hittade jag på hare)
Harkött har en mer utpräglad viltsmak jämfört med både vildkanin och framför allt tamkanin. Det är mycket mörkare dessutom. Vildkanin har i sin tur mörkare kött än tamkanin. Både hare och vildkanin har mycket lite fett insprängt i muskulaturen. Mestadels för att man göder tamkaniner mer och dessutom saknar de motion. En tamkanin som rymmer och får leva fritt antar efter en kort period samma typ av kött/muskulatur som en vildkanin.

Det är i stort sett noll fett på en hare. Både vildkanin och tamkanin har mer fett. Tamkanin brukar ha ca dubbelt/tredubbelt så mycket fett som vildkanin. Trots det kan man inte påstå att köttet är speciellt fett. Det är ungefär lika fett som på en kyckling.

~Paul~
Citera
2010-03-14, 08:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrotzica
Jag kollade extra i köttdisken efter kaninkött, hittade som jag misstänkte inget.
Det är mycket svårt att få tag i kanin i vanliga butiker. Jag har efterfrågat kanin på CityGross och blivit vid upprepade tillfällen lovad att få en. Tyvärr har det aldrig hänt.

Det säkraste kortet är butiker som drivs av polacker. De älskar kanin och den brukar därför vara en vanlig kommoditet på deras diskar. I Götet har vi dessutom Saluhallen som kan ombesörja för den detaljen.

~Paul~
Citera
2010-03-14, 09:17
Medlem
-Kniffel-s avatar
Citat:
Det finns kaningårdar som föder upp kaniner för köttproduktion.
ex; http://www.vretakaningard.se/
Citera
2010-03-14, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är mycket svårt att få tag i kanin i vanliga butiker. Jag har efterfrågat kanin på CityGross och blivit vid upprepade tillfällen lovad att få en. Tyvärr har det aldrig hänt.

Det säkraste kortet är butiker som drivs av polacker. De älskar kanin och den brukar därför vara en vanlig kommoditet på deras diskar. I Götet har vi dessutom Saluhallen som kan ombesörja för den detaljen.

~Paul~

Fan va gött, blev inte möe kött på den jäveln, dessutom är det ju en hane så han var skitliten... Jävla slöseri, men men, man lär sålänge man lever.

Men då får man ta sig en rajd te saluhallen då då.
Citera
2010-03-14, 11:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damaged_3
Fan va gött, blev inte möe kött på den jäveln, dessutom är det ju en hane så han var skitliten... Jävla slöseri, men men, man lär sålänge man lever.

Men då får man ta sig en rajd te saluhallen då då.
Så du gillade smaken i alla fall? .

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det inte mycket kött på en dvärgvädur .

Hör av dig med resultatet av dina ansträngningar!

~Paul~
Citera
2010-03-14, 16:20
Medlem
Necrotzicas avatar
Blir saluhallarna nästa gång jag passerar då
Har hört mycket om kaninkött nu när jag frågar runt, alla är eniga om att det ska vara väldigt gott, så nu är jag väldigt pepp.
Nästan så man skulle gå ner till lokala kyrkogården, där finns det alltid en 4-5 kaniner som skuttar runt, frågan är bara hur mycket skit jag skulle dra på mig om någon upptäckte att jag jagade kanin inne i en stad
Citera
2010-03-14, 17:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
frågan är bara hur mycket skit jag skulle dra på mig om någon upptäckte att jag jagade kanin inne i en stad
Förmodligen skulle de flesta vara ganska nöjda med ditt ingrepp. Kaniner är riktig plåga. De äter upp nya skott och blommor i parti och minut. Dessutom förökar de sig som ehm ..... kaniner .....

~Paul~
Citera
2010-03-14, 19:46
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förmodligen skulle de flesta vara ganska nöjda med ditt ingrepp. Kaniner är riktig plåga. De äter upp nya skott och blommor i parti och minut. Dessutom förökar de sig som ehm ..... kaniner .....

~Paul~
Förökar sig som råttor?
Citera
2010-03-14, 19:54
Medlem
MacLeods avatar
Kanin finns på Östermalms saluhall med tassarna kvar och allt

B Andersson Fågel & Vilt
Tel: 08-662 55 57
Citera
2010-03-14, 19:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Tek
Förökar sig som råttor?
Undrar om kaniner inte förökar sig ännu mer .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in