2010-03-05, 01:57
Medlem
tältpinnes avatar
http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?artikel=3486697

Citat:
Två syskon i Kalmar riskerar upp till ett års fängelse för att ha haft samlag med varandra.
De åtalas misstänkta för incest vid Kalmar tingsrätt, skriver Östra Småland.
Enligt åtalet finns ett vittne som styrker åklagarens påstående om brott.
Syskonen är båda i 20-årsåldern.
Inget tvång eller våld misstänks ha förekommit vid händelsen, men enligt lagen är det ändå straffbart.
Åtal för incest mellan syskon där båda parter misstänks för brott är mycket ovanligt.

Detta är ju bra sjukt. För det första kan man fråga sig vad som driver ett syskonpar till att ha sex med varandra, en fyllegrej? för det andra frågar man sig huruvida straffskalan är vettig, det anser jag, men nu är vi ju inte i juridikforat.

Citat:
7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.
Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.
Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Naturligtvis vore det även skoj att få reda på vilka de kåta syskonen är.
Citera
2010-03-05, 02:15
Medlem
Usch då! Tycker i alla fall inte dom förtjänar fängelse. Jag skiter blanka fan i om vuxna människor incestar, åtminstone sålänge dom inte planerat att skaffa barn tillsammans.
Citera
2010-03-05, 02:26
Medlem
Awesomes avatar
Känns jävligt äckligt med incest, men vafan, ett år i fängelse är överdrivet.
Citera
2010-03-05, 02:38
Medlem
adps avatar
Sure, nog är det rätt äckligt att syskon sätter på varandra - men att de riskerar ett år var för något båda var överens om tycker jag är att ta i lite. Snacka om att verkligen göra det svårt för dem senare i livet. Mina pengar ligger på att det är en frireligiös åklagare på korståg mot förfallet.

Sen kan man ju undra hur fan de åkte fast. Måste ju blivit påkomna på bar gärning.

Menmen... Lycka till i Karesuando sen, ni två.
Citera
2010-03-05, 02:52
Medlem
different_trips avatar
Sjukt.

Två vuxna människor kan göra sina egna val. Det finns personer som roar sig med att äta varandras avföring när dem har sex, hur galet är inte det?
Citera
2010-03-05, 02:58
Medlem
Pontus900s avatar
Sjukt hur ett land så tolerant som Sverige fortfarande klassar detta som ett brott.

Man får alltså ha sex med vem/vad somhelst sålänge den är myndig och är villig.
Men om denne person är från samma förälder då tar det helt plötsligt stopp, argumenten mot dessa lyder oftast att deras avkomma har stora risker att bli vanskapt, men vem har sagt något om en avkomma?

Även om det skulle bli en graviditet emellan syskonen( eller vad man nu är) så får par som löper stora risker för vanskapta barn skaffa barn, så länge de inte är blodsbundna.

Vad handlar det om egentligen? jo att folk tycker det är "äckligt" och "fel"
men är det ett bra argument för att göra det olagligt? Nej.

Wow känns som jag har sagt det mest självklara någonsin, men ja..

Av ren principsak blir jag arg som fan på de dumma helvetena som inte har avstiftat skiten.
Citera
2010-03-05, 03:28
Medlem
Squalos avatar
Helt klart märkliga lagar i det här landet.

Finns det inget tillägg som vi inte vet om så verkar det som ett stort slöseri med skattepengar att ens åtala dom, när vi alla vet att det springer omkring horder av riktiga brottslingar på gatorna.
Citera
2010-03-05, 03:34
Medlem
adps avatar
Skulle kunna betta en hundring om att det leder till minst ett självmord.

Minst en av dem död innan nyår 2010/2011.

Any takers?
Citera
2010-03-05, 03:41
Medlem
gorgonzolas avatar
Man undrar ju hur bevisningen ska gå till? Finns det ögonvittnen? Ska de vittna mot sig själv?
Citera
2010-03-05, 03:46
Bannlyst
Sen kan man fan undra vem som la in en anmälan emot dom!
Citera
2010-03-05, 03:50
Medlem
tältpinnes avatar
Det som är vridet är ju att lagstiftningen skall behövas, det borde ligga djupt inrotat i en sund människa att inte knulla med kött och blod. Jag är f.ö övertygad om att lagstiftningen finns i varenda civiliserat land.

Det ska bli intressant att någon gång i framtiden få se ett referat av domen! sätter en tjuga på att det var fest hos någon av syskonen, sen vart det lite för mycket sprit och syrran o brorsan skulle slagga i samma säng. Därefter blir det dimmigt, och de börjar tafsa och vänslas, detta ser naturligtvis en vän till någon av dem som av någon jävla anledning anmäler.

Alternativet är att det rör sig om en familj där svår sinnesjukdom råder, och att de inte vet bättre. Eller kanske, och förlåt mig nu, men invandrare? brukar röra sig om kusiner där dock.
Citera
2010-03-05, 04:12
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Vad handlar det om egentligen? jo att folk tycker det är "äckligt" och "fel"
men är det ett bra argument för att göra det olagligt? Nej.

Wow känns som jag har sagt det mest självklara någonsin, men ja..

Av ren principsak blir jag arg som fan på de dumma helvetena som inte har avstiftat skiten.

Det handlar väl om att risken för genetiska sjukdomar, missbildningar, psykiska problem, kognitiv nedsättning m.m, ökar ganska snabbt i inavlade populationer. Det här är ju saker som dyker upp redan vid kusingifte och bland t.ex. hasidiska judar i New York florerar det sjukdomar till följd av detta.

Om det skulle bli accepterat och utbrett så slutar det väl med att vi på sikt har symfoniorkestrar där alla spelar banjo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in